فرم ج مسکن ملی چیست؟/ نحوه استعلام

دور جدید ثبت‌نام در طرح سامانه مسکن ملی در حال اجراست. یکی از مدارک ضروری برای برای این ثبت‌نام به فرم ج معروف شده است. اما این فرم چیست و چگونه می‌توان آن را استعلام کرد؟

به گزارش راهبرد بانک، مرحله جدیدی از ثبت‌نام در طرح مسکن ملی در روزهای اخیر در حال اجراست و تا کنون تا امروز شش میلیون نفر متقاضی واحدهای مسکونی نهضت ملی در سامانه مورد نظر ثبت‌نام کرده‌اند.

ثبت‌نام در این سامانه به اطلاعات و مدارک مختلفی نیاز دارد که یکی از آنها به فرم ج معروف شده است. فرم ج سبز ثبت نام مسکن، به این معناست که در استعلام دولت، نباید در پنج سال گذشته زمین یا ملکی به نام فرد متقاضی تسهیلات مسکن و افراد تحت تکفل او بوده باشد. همچنین آنها نباید وام خرید یا ساخت ملک دریافت کرده باشند. فرد متقاضی و افراد تحت تکلف وی همچنین از تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲، تا کنون نباید از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیر دولتی استفاده کرده باشند.

نحوه استعلام فرم ج سبز ثبت نام مسکن

به عبارت دیگر، سبز شدن فرم ثبت نام وام مسکن افراد، نشان دهنده این است که فرد متقاضی و افراد تحت تکفل وی، در پنج سال گذشته، به بعد ملکی به نامشان نبوده و از فروردین ۱۳۸۴، وامی در خصوص ساخت و خرید مسکن دریافت نکرده،اند و از تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲ به بعد، از هیچ یک از امکانات مسکن موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی استفاده نکرده‌اند. در صورت قرمز شدن فرم ج، فرد می‌تواند از قسمت پیگیری درخواست سامانه، نسبت به موضوع اعتراض کند.

اما چگونه می‌توان فرح ج را استعلام کرد؟ دولت، جهت اجرایی کردن هریک از طرح های حمایتی خود، اقدام به راه اندازی سامانه مخصوص آن طرح می‌کند. سامانه مخصوص طرح های حمایتی مسکن، با عنوان سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن است که متقاضیان جهت ثبت نام و پیگیری های بعدی، برای اطلاع از استعلام دولت در خصوص فرم ج و به عبارتی، اطلاع از سبز شدن فرم ج ثبت نام مسکن یا قرمز شدن آن، می توانند به آن مراجعه کنند. نحوه استعلام فرم ج سبز ثبت نام مسکن، از قرار زیر است:

– ابتدا آدرس سایت مورد نظر را در مرورگر خود جست و جو کنید.

– سپس از بین گزینه های موجود، گزینه مشاهده و پیگیری درخواست ها یا مشاهده درخواست متقاضی را انتخاب کنید.

– در این مرحله، اقدام به وارد نمودن شماره ملی فرد متقاضی کنید.

– سپس رمز عبوری که در مرحله اول ثبت نام دریافت کرده اید را وارد کرده و درصورت فراموشی آن، با انتخاب گزینه رمز عبور خود را فراموش کرده ام، اقدام به دریافت رمز جدید کنید و سپس، وارد سامانه پیگیری شوید.

– در این مرحله اطلاعات ثبت نام شما موجود است و در صورت واجد شرایط شناخته شدن، عبارت حائز شرایط، برای شما نمایان می شود که به معنای فرم ج سبز ثبت نام مسکن، است

۱.۴ میلیون متقاضی واجد شرایط شناخته شدند

در همین رابطه  تا امروز شش میلیون نفر متقاضی واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در سامانه تعبیه شده، ثبت نام کرده‌اند که تاکنون ۱.۴ میلیون متقاضی برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن واحد شرایط شناخته شده‌اند.

بر اساس آمار سامانه نهضت ملی مسکن، تا لحظه انتشار خبر، ۶ میلیون نفر متقاضی واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در سامانه تعبیه شده، ثبت نام کرده‌اند.

متقاضیان برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن باید دارای فرم «ج»، دارای سابقه سکونت، فاقد مسکن و در زمان تحویل واحد مسکونی در وضعیت تاهل باشند و با توجه به این شرایط، تا این لحظه ۱.۴ میلیون متقاضی برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن واحد شرایط شناسایی شدند.

هم اکنون برای ۸۰۰ هزار متقاضی واحد شرایط نهضت ملی مسکن افتتاح حساب بانکی شده است اما تا این لحظه تنها ۱۷۰ هزار مشترک دارای قرارداد پرداخت تسهیلات هستند، همچنین در بخش خودمالکی نیز اکنون ۴۰۰ هزار متقاضی واحد شرایط به بانک معرفی شده اما ۱۰۰ هزار متقاضی قرارداد پرداخت تسهیلات با بانک دارند.

به گزارش فارس، با توجه به آمار ارائه شده از ۱ میلیون ۲۰۰ هزار متقاضی در بخش خودمالکی و سایر بخش‌ها به بانک تنها ۲۷۰ هزار مشترک دارای قرارداد تسهیلات هستند که معادل ۲۳ درصد است و ۷۶ درصد متقاضیان واجد شرایط معرفی شده به بانک، قرارداد پرداخت تسهیلات از سوی نظام بانکی ندارند.