به گزارش راهبرد بانک، برای آنکه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اطمینان حاصل کنند که کارفرمایان به صورت منظم سهم خود را از حق بیمه میپردازند، لازم است که سوابق بیمه خود را بررسی کنند.
به همین منظور بیمهشدگان سازمان تامین اجتماعی میتوانند به دو روش، سوابق بیمه ای خود را استعلام کرده و ببینند «چند سال سابقه بیمه دارند».
برای مشاهده سوابق بیمه، از این دو روش میتوان اقدام کرد:
بیمه شدگان برای مشاهده سوابق بیمه ای خود ابتدا باید در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام کرده باشند.
نحوه « ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی » را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.
پس از ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی برای مشاهده سوابق بیمه اقدامات زیر را انجام دهید:
۱: برای ورود به صفحه استعلام و مشاهده سوابق بیمه، ابتدا وارد سایت تامین اجتماعی به آدرس eservices.tamin.ir شوید. سپس گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.
۲: با ورود به این صفحه باید کد ملی و گذر واژه خود را وارد کنید.
۳: بعد از وارد کردن کد ملی و گذرواژه، وارد صفحه کاربری خود می شوید و برای دسترسی به سوابق بیمه باید مطابق تصویر زیر از بخش بیمهشدگان- خدمات سابقه، گزینه «کلیه سوابق» را انتخاب کنید.
۴: در این صفحه میتوانید سوابق بیمه ای خود را مشاهده کنید.
در سامانه تامین اجتماعی علاوه بر مشاهده سوابق بیمه، مشاهده ریز دستمزد نیز امکانپذیر است.
برای مشاهده ریز دستمزد نیز میتوانید از طریق زیر اقدام کنید:
۱: با برگشت به مرحله اول، از منوی بیمهشدگان- خدمات سابقه، گزینه «سوابق و ریز دستمزد بعد از سال ۸۶» را انتخاب کنید.
با انتخاب گزینه سوابق و ریز دستمزد بعد از سال ۸۶ صفحه زیر برایتان باز میشود که میتوانید اطلاعات مربوط به دستمزد خود را مشاهده کنید.
یکی دیگر از امکانات ایجاد شده در سامانه تامین اجتماعی ، مشاهده سوابق تلفیقی است.
سوابق تلفیقی شامل سوابق بیمه ای شما به «روز، سال و ماه» است.
برای مشاهده سوابق تلفیقی نیز میتوانید از طریق منوی بیمهشدگان- خدمات سابقه، گزینه «سوابق تلفیقی» را انتخاب کنید.
با انتخاب گزینه سوابق تلفیقی صفحه زیر برایتان باز میشود. همان طور که میبینید در این صفحه میتوانید مدت زمانی که بیمه برایتان رد شده است را به تفکیک سال و ماه و روز مشاهده کنید.
سامانه تامین اجتماعی امکانی را در سایت در نظر گرفته که بیمهشدگان میتوانند در صورت مشاهده نقایص در سوابق بیمه خود، به صورت غیرحضوری اعتراض خود را به شعبههای بیمه ارسال کنند. برای انجام این کار میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید:
۱: در صورتی که اطلاعات مربوط به سوابق شما، ناقص یا اشتباه است از بخش بیمهشدگان- خدمات سابقه، گزینه «اعتراض به سوابق ناموجود» را انتخاب کنید.
۲: در صفحه اعتراض به سوابق ناموجود میتوانید در بخش توضیحات، اعتراض خود در ارتباط با سابقه بیمه را ثبت کنید. با انجام این کار اعتراض شما به شعبه مربوطه ارسال میشود و شعبه در اولین فرصت به اعتراض شما رسیدگی خواهد کرد.
در صورتی که بخواهید آخرین سابقه بیمه خود را بدون نیاز به اینترنت مشاهده کنید میتوانید از روش موبایل استفاده کنید.
در روش مشاهده سوابق بیمه از طریق موبایل با وارد کردن کد #۱۴۲۰*۴* در گوشی موبایلتان، میتوانید سوابق بیمه خود را ببینید.
توجه داشته باشید؛ قبل از شمارهگیری کد USSD برای مشاهده سوابق بیمه، لازم است حتما در سامانه بیمه تامین اجتماعی ثبتنام کنید.
توضیحات لازم جهت ثبت نام در سامانه تامین اجتماعی را میتوانید از اینجا ببینید.
برای مشاهده سوابق بیمه از طریق موبایل اقدامات زیر را انجام دهید:
۱: کد #۱۴۲۰*۴* را شماره گیری نمایید. (این کد برای تمام اپراتورها فعال است).
مطابق با تصویر زیر از منوی پیش رو، برای مشاهده سابقه بیمه، عدد ۲ (استعلامها) را شمارهگیری کنید.
۲: در ادامه با انتخاب گزینۀ استعلام، با منوی جدیدی روبرو میشوید که برای اطلاع از آخرین سابقه، باید گزینه ۱ (آخرین سابقه) را انتخاب کنید.
۳: با انتخاب گزینه آخرین سابقه، در کادری که نمایش داده میشود، کد ملی خودتان را وارد کنید.
تفاوت روش مشاهده سوابق بیمه از طریق سامانه و موبایل
مشاهده سوابق بیمه توسط سامانه تامین اجتماعی، این امکان را به شما میدهد که بتوانید تمام سوابق بیمهای خود را که مربوط به ماهها و سالهای گذشته است، مشاهده کنید اما در روش مشاهده سوابق بیمه از طریق موبایل فقط آخرین سابقه بیمهای خود که احتمالا مربوط به ماه گذشته است را می توانید ببیند.
————————————————–
پینوشت:
مدت زمانِ حق بیمه پرداختی بیمه شدگان به هریک از شعب سازمان تامین اجتماعی، «مقدار سابقه بیمه تامین اجتماعی» هر شخص بیمهگزار محسوب میشود.
لذا حق بیمهای که تمامی بیمه شدگان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت میکنند به عنوان سابقه بیمه در سامانه سوابق بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی ثبت خواهد شد.