ایران از بحران خاموشی عبور می‌کند؟/ کاهش دور کولر؛ آخرین راهکار دولت!

سال ۱۴۰۲ در حال ورود به روزهای گرم خود است؛ روزهایی که احتمالا مانند چند سال اخیر با خاموشی‌های گسترده همراه شود. با این حال، مسئولان دولت سیزدهم مدعی‌اند که تابستان امسال را بدون چنین بحرانی پشت‌سر خواهیم گذاشت و از مردم خواسته‌اند تا با کاهش دور کولر، در مدیریت مصرف برق کوشا باشند. آیا این موضوع بدان معناست که ایران از بحران خاموشی عبور کرده است؟

به گزارش راهبرد بانک، با افزایش دما و گرم‌تر شدن هوای کشور، نگرانی‌ها نسبت به قطعی برق و آغاز خاموشی در شبکه خانگی و صنایع بالا گرفته است. هر چند دولت ابراهیم رئیسی در آغاز کار خود وعده حل این مشکل را داد، اما شواهد حاکی از آن است که چالش‌ها همچنان پابرجاست.

به نظر می‌رسد گره اصلی بحران خاموشی به روند تولید بازمی‌گردد و ارائه راه‌حل‌هایی نظیر تغییر ساعات اداری، نصب کنتور هوشمند، پرداخت پاداش خوش‌مصرفی به مشترکان و … صرفاً در کوتاه‌مدت باعث صرفه‌جویی می‌شوند.

بر اساس گفته پیام باقری، رئیس سندیکای صنعت برق، در حال حاضر ایران با ناترازی ۱۲ هزار مگاواتی در تولید و مصرف برق مواجه شده و این موضوع سال‌هاست که اصلاح الگوی مصرف را به حاشیه رانده است.

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، نیز در این باره به روزنامه تعادل گفته بود: ناترازی مذکور روز به روز رو به افزایش است و با ادامه این روند نمی‌توان شرایط خوبی برای آینده تامین برق کشور متصور شد.

با این حال علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، کم کردن دور کولر از تند به کند را به‌عنوان راهکاری برای کاهش مصرف برق کشور پیشنهاد می‌دهد! حال باید دید آیا می‌توان روی این روش برای صرفه‌جویی در مصرف برق حساب باز کرد؟