حساب وکالتی چیست ؟ / مراحل باز کردن حساب وکالتی

ایران خودرو و سایپا برای متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا یا شرکت‌های خودروسازی شرط جدیدی در نظر گرفته‌اند.

به گزارش راهبرد بانک، ایران خودرو و سایپا برای متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا یا شرکت‌های خودروسازی شرط جدیدی در نظر گرفته‌اند. این شرط جدید داشتن حساب وکالتی در یکی از بانک‌های عامل مانند بانک تجارت، ملت، ملی، رفاه و اقتصاد نوین است. در این مطلب شما را با نحوه باز کردن حساب وکالتی برای خرید خودرو آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

حساب وکالتی چه نوع حسابی است؟

حساب وکالتی نوعی حساب بانکی به حساب می‌آید که به حساب معاملاتی وصل بوده و امکان برداشت مستقیم وجه مورد نیاز معامله از حساب مشتری به کمک آن وجود دارد. در توضیح دقیق‌تر باید بگوییم که مشتریان به کارگزاری‌ها یا شرکت‌های خودروسازی وکالت می‌دهند تا وجه لازم را برای سفارش و خرید خودرو تا زمان مورد نظر مستقیماً در حسابشان مسدود کنند.
لازم است به این نکته توجه داشته باشید که حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا و شرکت‌های خودروسازی یکسان است و فرقی با هم ندارند.

مدارک لازم برای باز کردن حساب وکالتی

اگرچه افرادی هستند که با خرید خودرو در سایر سایت‌های خرید خودرو تلاش می‌کنند بهترین خودروی دست دوم را خریداری کنند، اما بسیاری از افراد خریداری خودروی صفر را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل باید حساب وکالتی باز کنند و مدارک لازم برای آن را آماده نمایند. این مدارک در بانک‌های مختلف کمی متفاوت هستند.
بنابراین باید در سایت بانک مورد نظر درباره مدارک لازم اطلاعات کسب کنید. اما  البته این احتمال وجود دارد که همراه داشتن معرفی‌نامه یک کارگزاری بورسی یا نامه درخواست حساب وکالتی نیز الزامی باشد.

چه تعداد حساب وکالتی می‌توان باز کرد؟

 

هر مشتری این امکان را دارد که با توجه به کارگزاری‌هایی که در سامانه خرید خودرو انتخاب می‌کند، حساب وکالتی افتتاح کند. علاوه بر این همانطور که در انواع سایت خرید خودرو می‌بینید، به ازای تمام بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمت می‌توان حساب وکالتی باز کرد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که برای هر کارگزاری تنها می‌توانید یک حساب وکالتی داشته باشید. در ضمن، افرادی که چک برگشتی دارند، نمی‌توانند حساب وکالتی باز کنند.

مراحل باز کردن حساب وکالتی

وجود حساب وکالتی نیز تضمینی برای پرداخت هزینه خرید خودروست. در ادامه مراحل افتتاح حساب وکالتی را به شما توضیح خواهیم داد.
۱- ورود به لیست کارگزاری‌های فعال
در اولین قدمی که باید برای افتتاح حساب وکالتی بردارید، ورود به سامانه جامع مدیریت سفارش‌های کارگزاری است. پس از آن باید به بخش کارگزاری‌های فعال وارد شوید.
۲- انتخاب کارگزاری مورد نظر
در مرحله دوم باید کارگزاری مورد نظر خود را انتخاب کنید. با انتخاب کارگزاری به سامانه جامع مدیریت سفارش‌های کارگزاری (EBGO) هدایت می‌شوید. اکنون نوبت به آن می‌رسد که روی گزینه «اخذ کد آنلاین بورس کالا» کلیک کنید.
۳- ورود اطلاعات شخصی
با باز شدن صفحه نوبت به ورود اطلاعاتی مانند مشخصات فردی، اطلاعات نشانی و اطلاعات مالی متقاضی می‌رسد. سپس باید مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید.
۴- پایان ثبت‌نام برای دریافت کد بورسی
اکنون شما ثبت‌نام را برای دریافت کد بورسی تکمیل کرده‌اید. در بخش اطلاعات بانکی می‌توانید برای افتتاح حساب وکالتی معرفی‌نامه دریافت کنید.
۴- افتتاح حساب وکالتی در بانک عامل
یک مرحله دیگر از باز کردن حساب وکالتی، افتتاح حساب نزد یکی از بانک‌هایی است که این خدمت را به متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا یا شرکت‌های خودروسازی ارائه می‌دهند. پس از آن باید از طریق سامانه اینترنتی بانک عامل مورد نظر، حداقل ۹۰ میلیون تومان به حساب وکالتی واریز کنید.
۵- ارائه شماره حساب وکالتی به کارگزاری
وقتی تصمیم دارید خرید خودرو را از بورس کالا انجام دهید، باید شماره حساب وکالتی خود را در سایت (EBGO) به اطلاع کارگزاری مورد نظر برسانید. اگر هم از شرکت خودروسازی ایران خودرو یا سایپا خرید انجام می‌دهید، باید شماره حساب را در پروفایل خود در سایت خرید خودروی هر شرکت ثبت کنید.
یک علت مهم استفاده از این سامانه، عدم نیاز به حساب وکالتی است. به این ترتیب متقاضیان به طی کردن فرآیندهای اداری و مالی نیازی ندارند. در ضمن، با اعتماد کافی و دو طرفه میان متقاضیان خرید و فروش خودرو، معاملات بدون دردسر حقوقی و سریع انجام می‌شوند.

کلام آخر

در این مطلب به شما توضیح دادیم که حساب وکالتی چیست و چگونه می‌توان این حساب را برای خرید خودرو از بورس کالا یا شرکت‌های خودروسازی ایجاد کرد. در حالی که برای خرید خودروی دست دوم نیازی به این فرآیندهای اداری و مالی ندارید و کار بسیار سریع انجام می‌شود.