ثبت نام وام ازدواج در سال ۱۴۰۲ + شرایط دریافت و اقساط

مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۲ برای مرد های زیر ۲۵ سال و خانم زیر ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان و همچنین برای سایر زوج های جوان هر نفر ۱۸۰ میلیون تومان تعیین گردیده است. شما می توانید هم اکنون برای وام ازدواج ۱۴۰۲ اقدام کنید تا زودتر از دیگران وام خود را دریافت نمایید.

به گزارش راهبرد بانک،طی سال‌های اخیر، آمارهای منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور حاکی از آن بوده که به دلیل عدم تمایل جوانان به تشکیل خانواده، در چند دهه‌ی آینده، با کاهش جمعیت جوان کشور روبه‌رو هستیم. پس از تحقیق و پژوهش‌های گسترده‌، برخی از جامعه‌شناسان و متخصصان جمعیت‌شناسی، با تایید این فرضیه، دلیل اصلی این مساله، و ریشه‌ی اصلی بروز آن را عدم توانایی جوانان در برآورد هزینه‌های شروع زندگی مشترک دانسته‌اند.

طی سال‌های اخیر، آمارهای منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور حاکی از آن بوده که به دلیل عدم تمایل جوانان به تشکیل خانواده، در چند دهه‌ی آینده، با کاهش جمعیت جوان کشور روبه‌رو هستیم. پس از تحقیق و پژوهش‌های گسترده‌، برخی از جامعه‌شناسان و متخصصان جمعیت‌شناسی، با تایید این فرضیه، دلیل اصلی این مساله، و ریشه‌ی اصلی بروز آن را عدم توانایی جوانان در برآورد هزینه‌های شروع زندگی مشترک دانسته‌اند.

بر همین اساس دولت تصمیمی اتخاذ نمود که طی آن، لایحه‌ی طرح حمایت مالی از جوانان برای آغاز زندگی مشترک (وام ازدواج) به تصویب مجلس رسید، با این هدف که کمک‌هزینه‌ی ازدواج بتواند گره‌گشای مشکلات مالی جوانان در ابتدای شروع زندگی‌شان باشد.

شرایط اخذ وام ازدواج

مهم‌ترین شرط ثبت‌ نام و اقدام برای دریافت وام ازدواج، برخورداری از تابعیت ایرانی است. لازم به توضیح است چنانچه فردی دارای تابعیت ایرانی باشد، اما ساکن ایران نباشد، همچنان امکان درخواست برای اخذ این وام نیز وجود دارد و محدودیتی برای متقاضیان ایرانی ساکن کشورهای دیگر اعمال نخواهد شد.

دومین شرط اقدام برای اخذ وام ازدواج، که اساسی‌ترین و مهم‌ترین الزامات دریافت این وام است، تعداد درخواست متقاضیان وام ازدواج است. به معنای ساده‌تر اگر فرد متقاضی در گذشته از این وام استفاده کرده باشد، نمی‌تواند مجددا برای دریافت وام ازدواج اقدام نماید، در حقیقت هر فرد ایرانی تنها یک بار می‌تواند وام ازدواج دریافت کند.

قوانین کلی و ضوابط دریافت وام ازدواج در کلیه‌ی مبالغ

۱. دریافت تسهيلات ازدواج، منوط به عدم دریافت وام قرض‌الحسنه ازدواج در گذشته است.

۲. چنانچه فرد متقاضی قبلا از وام ازدواج استفاده نکرده باشد، علی‌رغم ازدواج دوم یا بیش‌تر، همچنان می‌تواند از تسهيلات قرض‌الحسنه وام ازدواج بهره‌مند گردد.

۳. هر یک از زوجین مستلزم ثبت‌نام جداگانه در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج هستند.

۴. کلیه‌ی اشخاص حقیقی دارای ۱۸ سال تمام که سابقه‌ی چک برگشتی یا اقساط معوقه در سیستم بانکی کشور را نداشته باشند، می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند.

۵. ارائه‌ی سند رسمی ازدواج زوجین که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد الزامیست.

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۲

محلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲، در خصوص مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۲ تصمیم‌گیری کرد. بر این اساس مجلس با افزایش مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۱۳۹۸.۱.۱ باشد به ۱۸۰ میلیون تومان موافقت کرد.

نمایندگان مجلس در نشست علنی نوبت صبح امروز، و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، با جز یک بند الف تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس بند (الف) تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛

الف- منابع و مصارف تسهیلات قرض الحسنه اجتماعی:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چهارچوب برنامه کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، حداقل معادل دو میلیون میلیارد (۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل سپرده های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی غیر از بانک های قرض الحسنه پس از کسر سپرده قانونی را به قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام نماید:

۱- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (موضوع ماده(۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

۱-۱- تسهیلات قرض ‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۸/۱/۱ بوده است مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون(۱.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال و با دوره‌ی بازپرداخت ده ساله

۱-۲- تسهیلات قرض‌ الحسنه ازدواج برای زوجهای زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون(۲.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال

مبلغ وام ازدواج تقریبا هر سال متناسب با وضعیت تورم محاسبه می‌شود و با اقساط ۱۰ ساله و سود ۴ درصدی، از طریق تمامی شعب بانکی در سراسر کشور در اختیار واجدین شرایط و متقاضیان قرار می‌گیرد.

گفتنی است تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال ۱۴۰۱ برای زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۷‬ بوده است، ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال ۱۵۰ میلیون تومان بود.

واجدین شرایط دریافت وام ازدواج

۱. دارای تابعیت ایرانی باشد.

۲. تا کنون وام ازدواج را دریافت نکرده باشد.

۳. از تاریخ عقد محضری زوجین، حداکثر ۲۴ ماه گذشته باشد.

۴. کد رهگیری ده رقمی را دریافت کرده باشد.

مهلت دریافت وام ازدواج

پس از ثبت‌نام در سامانه تسهيلات قرض‌الحسنه وام ازدواج، و دریافت کد رهگیری ده رقمی، تا دوازده روز مهلت دارید با در دست داشتن مدارک خواسته شده، برای دریافت وام ازدواج به شعب بانک انتخابی خود مراجعه کنید. در صورت عدم مراجعه‌ی حضوری به شعبه‌ی مذکور، درخواست متقاضی از سوی بانک حذف شده و کد رهگیری باطل می‌گردد.

بانک‌ های ارائه دهنده‌ی وام ازدواج

بانک پارسیان، بانک تجارت، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سپه، بانک صادرات، بانک ملت، بانک ملی، بانک مهر ایران.

مدارک لازم برای ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

زوجینی که متقاضی دریافت وام ازدواج در سال ۱۴۰۲​ می باشند، می توانند پس از ثبت درخواست خود، به صورت اینترنتی، همانند ثبت درخواست اینترنتی وام، در سامانه ثبت نام وام بانک رسالت، از طریق سایت ve.cbi.ir، پیگیری وام ازدواج را نیز انجام دهند. همچنین، این افراد، پس از تعیین بانک و شعبه مورد نظر، برای دریافت وام و تعیین زمان دریافت وام، توسط شعبه مورد نظر، می بایست با در دست داشتن مدارک مربوطه، در شعبه مربوطه، حضور پیدا کنند. مدارک لازم، جهت تحویل به شعبه بانک، برای دریافت وام ازدواج، به شرح زیر می باشد:

اصل و کپی سند ازدواج ( عقدنامه )

اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه های زوجین ( حتی، اگر فقط یکی از زوجین، متقاضی دریافت وام ازدواج باشد. )

اصل و کپی کارت ملی دائم و یا موقت زوجین

کدپستی ده رقمی و آدرس کامل و دقیق محل سکونت زوجین

کدرهگیری ده رقمی دریافت شده از سایت، هنگام ثبت نام اینترنتی

اصل و کپی شناسنامه ضامن

اصل و کپی کارت ملی ضامن

آموزش تکمیل فرم ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

همانطور که بیان شد، هم اکنون نحوه ثبت نام وام ازدواج، به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه ثبت نام وام ازدواج، به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir انجام می شود. البته، این به این معنا نیست که فقط ثبت نام اینترنتی فرد متقاضی، کافی است و متقاضی، پس از ثبت نام در سامانه دریافت وام ازدواج، قادر به دریافت این تسهیلات می باشد؛ بلکه، ثبت نام اینترنتی، مرحله اولیه ثبت نام وام ازدواج است.

متقاضی، پس از ثبت نام اولیه، می بایست برای انجام سایر مراحل، به صورت حضوری، به بانک و شعبه مورد نظر رجوع کند. پس طبق آنچه که بیان شد، نحوه ثبت نام وام ازدواج، طی دو مرحله اینترنتی و حضوری انجام می شود که در ادامه، آموزش تکمیل فرم ثبت نام وام ازدواج، توضیحات لازم آورده شده است.

برای ثبت نام وام ازدواج، ابتدا، وارد سایت ve.cbi.ir شوید. سپس، در منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه ثبت نام جدید کلیک نمایید.

در این صفحه، فرم ثبت نام وام ازدواج، برای شما نمایش داده خواهد شد.

سپس، می بایست فیلد های موجود را با دقت مطالعه و تکمیل کنید و در نهایت، بر روی گزینه ادامه کلیک نمایید.

افراد متقاضی، پس از ثبت نام وام ازدواج، باید به سایت ثبت نام وام ازدواج، مراجعه نموده و باکلیک بر روی گزینه مشاهده وضعیت، از وضعیت ثبت نام وام ازدواج خود، مطلع شوند و پس از مشخص شدن زمان مراجعه حضوری به بانک، ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، با دردست داشتن مدارک لازم برای ثبت نام وام ازدواج، به بانک و شعبه مورد نظر، مراجعه نمایند و ادامه مراحل ثبت نام را به صورت حضوری، پیگیری کنند.

ویرایش ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

همانطور که گفته شد، ثبت نام وام ازدواج سال ۱۴۰۲​، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ve.cbi.ir، انجام می شود. متقاضیانی که ثبت نام اولیه خود را در سایت ثبت نام وام ازدواج، انجام داده و کد رهگیری ده رقمی دریافت کرده اند، اما، به هر دلیلی، نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت شده خود، در این سامانه را دارند، می توانند با ورود به سامانه ve.cbi.ir و طی مراحل زیر، اطلاعات خود را که در ثبت نام اولیه در سامانه وارد کرده بودند را ویرایش کنند.

ابتدا، وارد سایت ve.cbi.ir شوید. سپس، در منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه ویرایش ثبت نام قبلی کلیک کنید.

سپس، کد ملی و کد رهگیری خود را وارد نموده و گزینه ادامه را انتخاب نمایید.

در این مرحله، فرم ویرایش اطلاعات ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، برای شما نمایش داده می شود. البته، اطلاعات فیلد هایی که کادر رو به روی آن ها، به رنگ طوسی است، قابل ویرایش نمی باشند؛ زیرا توسط سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران، تایید شده اند و در غیر این صورت، در مرحله اول ثبت نام وام ازدواج، کد رهگیری برای فرد ارسال نمی شد.

همچنین، اطلاعاتی از قبیل اطلاعات بانک، روز و ماه تولد متقاضی وام، روز و ماه تاریخ عقد زوجین و شهر محل سکونت درخواست کننده وام ازدواج، قابل تغییر و ویرایش می باشند. متقاضیان، پس از ویرایش اطلاعات خود، می بایست بر روی گزینه اصلاح و ثبت نهایی، کلیک نمایند.

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۲​

وام ازدواج، به عنوان کمک هزینه ای از طرف دولت، برای زوجین محسوب می شود. مبلغ وام ازدواج، در سال ۱۴۰۲، حداقل ۱۸۰ میلیون تومان می باشد، این مبلغ وام ازدواج،​ برای زوجینی است که عقد نکاح آن ها، در تاریخ اول فروردین ماه سال هزار و سیصد و نود و هشت و پس از آن، ثبت شده باشد.

سوالی که مطرح می شود این است که مبلغ حداقل وام ازدواج برای چه کسانی و مبلغ مازاد بر این وام، برای چه کسانی می باشد؟ در پاسخ باید گفت، این مبالغ، بستگی به شرایط سنی زوجین دارد؛ یعنی، اگر سن زوج ( آقا ) بیشتر از ۲۵ سال و سن زوجه ( خانم ) بیشتر از ۲۳ سال باشد، هریک از طرفین، می توانند بعد از ثبت نام وام ازدواج، وام خود را با مبلغ حداقلی وام ازدواج، یعنی ۱۸۰ میلیون تومان دریافت کنند.

و اما، اگر سن زوج ( آقا ) کمتر از ۲۵ سال و سن زوجه ( خانم ) کمتر از ۲۳ سال سن باشد، هریک از طرفین، پس از ثبت نام وام ازدواج، می توانند ۲۲۰ میلیون تومان وام ازدواج و تسهیلات دریافت نمایند.

مبالغی که برای دریافت وام ازدواج، بیان شد، برای افراد عادی است، اما خانواده های ایثارگران، جانبازان و آزادگان، می توانند این وام را با مبلغ دو برابر افراد عادی دریافت کنند ( باتوجه به شرایط سنی فرد متقاضی ) فرد متقاضی می تواند خود فرد ایثارگر، جانباز و آزاده بوده و یا از فرزندان ایشان و یا فرزندان شاهد باشد.

باز پرداخت وام ازدواج، به صورت اقساط، ۱۲۰ ماهه ( ۱۰ ساله ) می باشد و هریک از زوجینی که وام را دریافت کرده اند، باید اقساط آن را پرداخت کنند و سر رسید اولین قسط، یک ماه پس از دریافت وام است. همچنین، سود دریافتی وام ازدواج، توسط بانک، چهار درصد می باشد.

افرادی که قصد دریافت وام ازدواج را دارند، توجه داشته باشند که یکی از شرایطی که ممکن است، برخی از بانک ها، جهت ارائه این تسهیلات، برای متقاضیان، در نظر گرفته باشند، ثبت نام در سامانه ثنا، جهت اخذ این وام باشد.

شرایط اخذ وام ازدواج ۷۰ میلیونی

۱. دارای تابعیت ایرانی باشد.

۲. تا کنون وام ازدواج را دریافت نکرده باشد.

۳. از تاریخ عقد محضری زوجین، حداکثر ۲۴ ماه گذشته باشد.

۴. در سامانه تسهیلات قرض الحسنه وام ازدواج ثبت‌نام کرده باشد.

۵. کد رهگیری ده رقمی را دریافت کرده باشد.

شرایط اخذ وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی

به صورت کلی مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ برای هر زوج با مبلغ هفتاد میلیون تومان تصویب شده است.این در حالی است که اگر مرد کم‌تر از ۲۵ و زن کم‌تر از ۲۳ سال سن داشته باشند، سال سن داشته باشند، می‌توانند نسبت به دریافت وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی اقدام کنند. البته این مساله به این معنا نیست که اگر سن زن کم‌تر از ۲۳ سال باشد اما همسر او بیش‌تر از ۲۵ سال سن داشته باشد، نمی‌توانند از ویژگی وام ازدواج صد میلیونی استفاده کنند، در چنین شرایطی به یکی از زوجین که دارای سن مجاز برای دریافت این وام است، مبلغ ۱۰۰ میلیون و به همسر وی که تاریخ تولد او از با مفاد این وام همخوانی ندارد، همان مبلغ معمول، یعنی ۷۰ میلیون تومان برای وام ازدواج تعلق می‌گیرد.

شرایط اخذ وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی

برای برخورداری از این وام زوجین می‌بایست تابعیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. همچنین جهت دریافت وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی داشتن کارت شناسایی ملی جدید، و ارائه‌ی کد پستی محل سکونت خود الزامی‌ست. وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی به افرادی تعلق می‌گیرد که در گذشته از این وام استفاده نکرده باشند. وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی به زوج‌هایی که تاریخ عقد محضری آن‌ها بعد از روز یکم فروردین ماه سال ۱۳۹۷ باشد تعلق می‌گیرد.

مشخصات و مدارک موردنیاز ضامن برای اخذ وام ازدواج

مدارک موردنیاز ضامن شرکت‌های دولتی به شرح زیر است:

۱. اصل شناسنامه‌ی ضامن به همراه کپی از صفحات اول و دوم شناسنامه جهت ارائه به بانک

۲. کارت شناسایی ملی به علاوه‌ی کپی از پشت و روی کارت

۳. حکم کارگزینی

۴. پرینت گردش حساب کلیه حساب‌های بانکی در سه ماه آخر با مهر بانک

۵. گواهی کسر از حقوق، آخرین نسخه

۶. اصل و کپی اجاره‌نامه یا سند ملکی به‌علاوه‌ی یکی از قبوض

مدارک موردنیاز ضامن شرکت‌های خصوصی به شرح زیر است:

۱. اصل شناسنامه‌ی ضامن به همراه کپی از صفحات اول و دوم شناسنامه جهت ارائه به بانک

۲. کارت شناسایی ملی به علاوه‌ی کپی از پشت و روی کارت

۳. گواهی اشتغال به کار به علاوه‌ی فیش حقوقی با مهر و سربرگ شرکت

۴. پرینت کلیه حساب‌های بانکی برای سه ماه آخر با مهر بانک

۵. گواهی کسر از حقوق، آخرین نسخه

۶. اصل و کپی اجاره‌نامه یا سند ملکی به‌علاوه‌ی یکی از قبوض

مدارک موردنیاز ضامن بازنشسته به شرح زیر است:

۱. اصل شناسنامه‌ی ضامن به همراه کپی از صفحات اول و دوم شناسنامه جهت ارائه به بانک

۲. کارت شناسایی ملی به علاوه‌ی کپی از پشت و روی کارت

۳. حکم بازنشستگی

۴. گواهی کسر از حقوق، آخرین نسخه

۵. اصل و کپی اجاره‌نامه یا سند ملکی به‌علاوه‌ی یکی از قبوض

مشخصات ضامن برای اخذ وام ازدواج

برای برخورداری از این وام زوجین می‌بایست تابعیت جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. همچنین جهت دریافت وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی داشتن کارت شناسایی ملی جدید، و ارائه‌ی کد پستی محل سکونت خود الزامی‌ست. وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی به افرادی تعلق می‌گیرد که در گذشته از این وام استفاده نکرده باشند. وام ازدواج ۲۰۰ میلیون تومانی به زوج‌هایی که تاریخ عقد محضری آن‌ها بعد از روز یکم فروردین ماه سال ۱۳۹۷ باشد تعلق می‌گیرد.

مهلت بازپرداخت اقساط و کارمزد وام ازدواج

مهلت بازپرداخت اقساط وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی ده سال معادل ۱۲۰ ماه است که با هدف کمک به قشر جوان تازه ازدواج کرده، سود چهارصدی برای آن در نظرگرفته شده است.

مدت زمان انتظار برای دریافت وام ازدواج

با توجه به این‌که اعلام زمان‌بندی مراحل انجام کار، توسط شعب بانکی و از طريق سازمان‌های دولتی ناظر تعیین می‌گردد، متقاضی می‌تواند برای اطلاع از روند پیشرفت درخواست وام ازدواج خود به مراکز مربوطه مراجعه کند یا از طریق تماس با بخش پشتیبانی هر یک از مراکز، درخواست خود را پیگیری کند.

نکات ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

باتوجه به افزایش تورم و همچنین، بالا رفتن هزینه های زندگی و ازدواج، در چند سال اخیر، کمیسیون تلفیق، افزایش مبلغ وام ازدواج را تصویب کرده است. نکته مهمی که درمورد دریافت وام ازدواج، وجود دارد، این است که با توجه به اینکه مبلغ وام ازدواج، در سال۱۴۰۲ افزایش خواهد یافت، برخی از بانک ها، به جای یک ضامن و یا سفته، مدارک دیگری نیز تحت عنوان ضمانت، از افرادی که برای وام ازدواج ثبت نام کرده اند، مطالبه می کنند.

مانند اینکه به جای یک ضامن، حضور دو ضامن را ضرروی می دانند؛ در صورتی که در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، تاکید شده است که یک ضامن، کفایت می کند. حتی در این سامانه، بیان شده است که می توان یارانه دریافتی شخص متقاضی دریافت وام ازدواج را به عنوان ضمانت، قبول کرد.

ضامن، می تواند شامل هر فردی که فیش حقوقی دارد، باشد؛ اعم از کارمند، نظامی و غیره و اگر خود فرد هم فیش حقوقی داشته باشد، بانک می تواند از آن، به عنوان ضمانت استفاده کند. همچنین، افراد متقاضی دریافت وام ازدواج، در زمان ثبت نام این وام، می بایست به نکات زیر توجه داشته باشند:

متقاضیان، در هنگام ثبت نام وام ازدواج، می بایست تمام اطلاعات خود را به طور صحیح وارد نمایند؛ زیرا در غیر این صورت، اطلاعات، توسط سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی ایران، تایید نشده و کد رهگیری، برای فرد، ارسال نمی شود.

هرفرد، فقط یک مرتبه می تواند ثبت نام وام ازدواج را انجام دهد و وام ازدواج دریافت کند.

باتوجه به طولانی بودن پروسه ثبت نام، تایید ثبت نام و سایر مراحل تا دریافت وام و همچنین، با توجه به تعداد بالای متقاضیان دریافت وام ازدواج، افرادی که خواستار دریافت وام ازدواج هستند، باید در اولین فرصت، برای ثبت نام آن اقدام نمایند.

همچنین، افراد پس از ثبت نام در سامانه وام ازدواج، جهت دریافت تسهیلات ازدواج، می توانند از طریق سایت ve.cbi.ir، برای بررسی وضعیت ثبت نام وام ازدواج خود، به صورت غیر حضوری، اقدام نمایند.

تاثیر وام های ازدواج بر  مشکل ازدواج جوانان چیست؟

یکی از خبرهای مهمی که این روزها به گوش می رسد افزایش وام ازدواج برای روستاییان متولد دهه ۶۰ است که در صورتی که این افراد مجرد تا پایان سال ازدواج کنند، وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی دریافت می کنند. در همین رابطه گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد این تسهیلات در عمل چندان کمکی به حل شدن معضل ازدواج جوانان نکرده است. اگر نگاهی به آمارهای ارائه شده از سمت مرکز آمار ایران بیاندازیم، نسبت طلاق به ازدواج  از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۹ از ۱۶.۳ به ۳۲.۹ درصد افزایش پیدا کرده است، روندی که در سال ۱۳۹۸ به اوج خود یعنی ۳۳ درصد رسیده و در سال گذشته ۰.۱ درصد کاهش یافته است. یعنی رسما در کل کشور، از هر ۳ ازدواج یک ازدواج به طلاق ختم می شود.

نکته قابل توجه در آمارها این است که در این بازه، ازدواج های ثبت شده روند نزولی داشته اند اما در سال ۱۳۹۵ اندکی افزایش می یابد، یعنی دقیقا در سالی که توافق برجام انجام شد و شاهد رشد اقتصادی  بودیم. روند تغییرات طلاق هم عمدتا افزایشی بوده اما در فاصله سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اندکی کاهش داشته است. حالا در حالی که بر اساس گزارشات رسمی در دهه ۹۰ ازدواج کاهش ۳۶ درصدی و طلاق نیز افزایش ۲۸ درصدی داشته، تسهیلات ازدواج روستاییان افزایش پیدا کرده است.
اما یک سوال مهم آن است که دیگر تسهیلات ازدواج کدامند و آیا کمک هزینه یا وامی علاوه بر واج ازدواج وجود دارد؟
پاسخ به این سوال مثبت است. علاوه بر وام ازدواج، بیمه ازدواج و کمک هزینه تامین اجتماعی نیز وجود دارد. اکو ایران در این برنامه ضمن بررسی آمار ازدواج و طلاق انوع تسهیلات ازدواج را بررسی کرده است.

شرایط و دستورالعمل اخذ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

سوالات متداول در مراحل دریافت وام 

اگر شما نیز قصد دریافت وام ازدواج دارید باید پاسخ برخی سوالات را بدانید تا در این مراحل دچار هیچ گونه مشکلی نشوید. مثلا تصور کنید به سایت ثبت نام مراجعه نموده اید و پس از اتمام تمام مراحل نتوانسته اید کد رهگیری مورد نظر را دریافت نماید. حال باید چه کنید؟

شما می توانید به راحتی به قسمتی که مربوط به بازیابی کد رهگیری می باشد مراجعه نموده و پس از این که مجددا مشخصات مربوطه را تکمیل نمودید اقدام به دریافت کد رهگیری نمایید. اگر این کد رهگیری به هر دلیلی به دست شما نرسد شما نمی تواند اقدام به دریافت وام ازدواج نمایید. پس حتما به این مسئله دقت فراوانی داشته باشید.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است به وفور در زمان ثبت نام وام ازدواج با ان روبرو شوید این است که در حین ثبت مشخصات، مشخصاتی را به صورت اشتباه در سیستم ثبت نمایید. در این صورت چه اقدامی باید انجام دهید؟

در این مورد باید به شما بگوییم نگران نباشد. زیرا این اطلاعات تا زمانی که به تایید ثبت احوال نرسیده باشد می توانید آنها را ویرایش نموده و تغییر دهید. کافیست به قسمت ویرایش اطلاعات مراجعه نمایید و مشخصات درست خود را وارد کنید. حتی اگر مشخصات شما توسط سازمان ثبت احوال تایید شده باشد شما باز هم می توانید با مراجعه به قسمت ویرایش اطلاعات، مشخصات اصلی خود را وارد کنید.

یک راه حل دیگر در این زمینه این است که منتظر بمانید تا مشخصات شما توسط ثبت احوال عدم تایید بخورد پس از آن مجددا از طریق سایت ثبت نام وام ازدواج، اقدام به ثبت کنید.

برخی زوج ها هستند که یک بار اقدام به ثبت نام وام می کنند اما با بانک به توافق نرسیده و مجددا اقدام به ثبت نام می کنند. پس از آن با بانک قبلی به توافق رسیده و وام را دریافت می کنند. حال تکلیف ثبت نام دوم چه می شود؟ در این صورت زوج می توانند ثبت نام دوم خود را حذف نمایند و از بانک اولی که شعبه ی اخذ وام ان برایشان مشخص شده است، اقدام به دریافت وام خود نمایند.

جمع بندی

در این مقاله روش‌های دریافت انواع وام ازدواج ( ۵۰ میلیونی، ۷۰ میلیونی، ۱۰۰ میلیونی و ۲۴۰ میلیونی) را با یکدیگر بررسی کردیم و فهمیدیم چه نوع ضامنی مورد قبول بانک‌های متصدی پرداخت وام ازدواج می‌باشد. همچنین روش ثبت نام وام ازدواج، ویرایش اطلاعات، حذف اطلاعات ثبت شده به طور کامل در متن مقاله برای شما توضیح داده شده است.