صدر نشینی بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس ها

رشد ارزش معاملات بورس تهران مقام نخست را در میان اعضای WFE به دست آورد.

به گزارش راهبرد بانک، فدراسیون جهانی بورس ها، پس از تجمیع گزارش عملکرد خود در سال ۲۰۱۸ میلادی جزئیاتی را منتشر کرد که بر اساس آن، ارزش معاملات سهام بورس تهران در سال ۲۰۱۸ نسبت به دوره مشابه گذشته با بیش از ۱۱۲ درصد رشد در صدر جدول قرار گرفت.

براساس این گزارش در بورس تهران در سال ۲۰۱۸ مجموعا حدود ۲۶ میلیارد و پانصد میلیون دلار سهام معامله شده است. بیشترین رشد ارزش معاملات پس از بورس تهران به ترتیب مربوط به بورس های قزاقستان، بحرین، جامائیکا و فرابورس ایران بود. کل ارزش معاملات سهام در بورس های عضو فدراسیون طی سال گذشته میلادی به بیش از ۹۷ تریلیون دلار بالغ شد که سهم بورس های نیویورک، نزدک، باتس (BATS) شن ژن و ژاپن بیش از سایر اعضای WFE بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران، نام بورس تهران در سایر نشانگر های فدراسیون نیز مطرح شد به گونه ای که ارزش بازار بورس تهران با ۳۵ درصد رشد در سال گذشته میلادی در میان ۵ بورس برتر قرار گرفت. ارزش بازار بورس تهران در پایان سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۴۳ میلیارد دلار رسید. ارزش بازار کل بورس های WFE در انتهای سال گذشته به رقمی بیش از ۷۴ تریلیون و پانصد میلیارد دلار بالغ شد که بیشترین سهم ، مربوط به بورس های نیویورک، نزدک، ژاپن، شانگهای و هنگ کنگ است.

همچنین عملکرد بورس تهران در میزان بازده شاخص اصلی برای کل سال ۲۰۱۸ به حدود ۶۹ درصد رسید که باعث قرار گرفتن شاخص مزبور در میان ۵ بورس دارای بیشترین بازده شد. از سویی، بیشترین افت شاخص در سال گذشــته به ترتیب مربوط به بورس های نامیبیا، شن ژن، مالی دبی، شانگهای و آتن بود.

منبع: سنا