فرد وفادار به ترامپ برای رهبری بانک جهانی انتخاب شد

دولت آمریکا دیوید ملپس، مقام ارشد وزارت خزانه داری را به عنوان کاندیدای آمریکا برای رهبری بانک جهانی انتخاب کرد.

به گزارش راهبرد بانک، دولت آمریکا به سهامداران بانک جهانی اعلام کرد که دونالد ترامپ قصد دارد دیوید ملپس، مقام ارشد وزارت خزانه داری را به عنوان کاندیدای آمریکا برای رهبری بانک جهانی انتخاب کند . 

نامزدی ملپس، یک وفادار به ترامپ و یک فرد بدبین به سازمان های چندجانبه را در راس بانک جهانی قرار می‌دهد که حدود ۶۴ میلیارد دلار برای توسعه کشورها تا پایان ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ تخصیص داده بود . 
ملپس یا هر کاندیدای آمریکایی دیگری باید منتظر تایید ۱۲ عضو هیئت اجرایی بانک جهانی باشد. در حالی که آمریکا ۱۶ درصد سهم رای دهی هیئت اجرایی را در اختیار دارد و در گذشته هم رئیس بانک جهانی را انتخاب کرده، ولی چالش‌هایی می‌تواند ایجاد شود . 
اگر تایید شود، ملپس، دیپلمات ارشد خزانه‌داری آمریکا به عنوان معاون وزیر کشور جایگزین جیم یونگ کیم، پزشک و رئیس سابق دانشگاه خواهد شد که اولین بار توسط باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا در ۲۰۱۲ نامزد شد. وی در اول فوریه،سه سال قبل از پایان دوره ریاستش در بحبوحه اختلاف نظر با دولت ترامپ بر سر تغییرات جوی و توسعه منابع از سمت خود کناره‌گیری کرد . 
این کاندیداتوری نشان می‌دهد که دولت ترامپ قصد دارد تسلط بیشتری بر این موسسه داشته باشد . 
ملپس در ۲۰۱۷ از بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سایر موسسات چند جانبه به خاطر بزرگ شدن، مداخله‌گر شدن و غیر قابل نفوذ شدن انتقاد کرد . 
طی ۲ سال گذشته، ملپس بانک جهانی را تحت فشار گذاشته تا به چین وام ندهد چون فکر می‌کند چین به اندازه کافی ثروتمند است . چین سومین سهامدار بزرگ بانک جهانی پس از ژاپن است که در حدود ۴.۵ درصد سهم رای دادن را دارد . 
یک عضو هیئت اجرایی بانک جهانی گفت که علاقه چندانی بین کشورهای عضو برای ایجاد یک چالش با کاندیدای آمریکا وجود ندارد . 
او به نظر مناسب و منطقی می رسد ولی هنوز مشخص نیست همه با این نظر موافق باشند . 
جاستین سندفر، عضو ارشد مرکز توسعه جهانی گفت این انتخاب نشان می‌دهد دولت ترامپ سعی دارد یک موسسه کلیدی جهان را تضعیف کند. وی سایر کشورها را تشویق کرد کاندیداهای دیگری معرفی کنند . 
وی اضافه کرد:« آنها یک انتخاب دارند. یک رای حداکثر ساده‌. آمریکا باید در این انتخابات رای دهد و کاندیداهای بسیار بهتری وجود دارند» . 
بانک جهانی از پنجشنبه تا ۱۴ مارس ثبت نام را قبول می کند و تا سه کاندیدا به مرحله رای گیری می رسند . 
ملپس ۶۲ ساله، مشاور اقتصادی ترامپ در کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ وی بود. او یک اقتصاددان ارشد در بانک سرمایه‌گذاری استیرنز قبل از فروپاشی آن در ۲۰۰۸ بود و در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان و جورج بوش در وزارت خزانه‌داری و وزارت کشور فعالیت می کرد . 

منبع: تسنیم