بانک کشاورزی یکی از روزآمدترین زیرساخت های بانکداری الکترونیک را دارد

مدیرعامل بانک کشاورزی توسعه همه جانبه بانک کشاورزی را دستاورد چهار دهه استقرار جمهوری اسلامی در کشور دانست.

به گزارش راهبرد بانک، خدارحمی با بیان مطلب فوق افزود: توسعه همه جانبه بانک به معنای گسترش شبکه شعب و حضور پر رنگ در اقصی نقاط کشور ، توسعه انواع خدمات و محصولات و نیز بهبود روش های ارائه خدمت و استفاده وسیع از فناوری های نوین است  و در این راستا، رضایتمندی مشتریان و مسئولان، بیانگر موفقیت و مشارکت فعال بانک کشاورزی در تولید،توسعه و رونق اقتصادی کشور در چهل سال اخیر است.

وی تصریح کرد: بانک کشاورزی یکی از روزآمدترین زیرساخت های فناوری و بانکداری الکترونیک را در کشور دارد و رونمایی از سامانه بازارگاه محصولات و نهاده های کشاورزی که برای حمایت و مدیریت فروش محصولات کشاورزی است در همین راستا و با هدف افزایش اثربخشی بانک در بخش کشاورزی صورت گرفته است.

خدارحمی تاکید کرد : امسال یکی از بهترین سال ها را از لحاظ حمایت از بخش کشاورزی پشت سر گذاشته ایم و در آینده نیز پرتوان تر از گذشته، جریان توسعه همه جانبه بانک را ادامه می دهیم و قدم های بیشتری برای حمایت از بخش کشاورزی برخواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به این که  بانک کشاورزی، نهاد بانکی تخصصی بخش کشاورزی و برطرف کننده انتظارات و توقعات بخش است گفت: در کنار تأمین منابع مالی برای اشتغال و تولید، نگاه به توسعه ظرفیت ها و نوآوری در بخش داریم و درحال حاضر هم ضمن تلاش های فوق، موظفیم برای پایداری تولید، برخی عرصه ها را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهیم و به فکر ظرفیت سازی در بخش باشیم.

خدارحمی اظهار داشت: گسترش و توسعه صنعت پرورش میگو و ماهی خاویاری با استاندارد بالا و به صورت صادرات محور ، توجه به محدودیت منابع آب و توسعه گلخانه ها و روش های کشت متراکم گلخانه ای  برای پرورش صیفی و سبزیجات، توسعه مکانیزاسیون با هدف پایداری بخش کشاورزی، برداشت تمام مکانیزه برنج در شمال کشور طی سال های اخیر بر اساس سیاست دولت، طراحی وزارت جهاد کشاورزی و حمایت مالی بانک کشاورزی و ده ها مورد دیگر از جمله اقدامات بانک در زمینه تامین امنیت غذایی، ظرفیت سازی و حمایت از تولید پایدار در بخش کشاورزی است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه سخنان خود به ارائه گزارش عملکرد ده ماهه اخیر بانک و مقایسه آن با عملکردسال ۹۶ پرداخت و گفت: خوشبختانه عملکرد صعودی بانک برغم مشکلات ادامه دارد و به وظایفش در قبال بخش کشاورزی به خوبی عمل می کند.

وی در تشریح عملکرد بانک در تجهیز منابع برای بخش کشاورزی به رقم ۸۵۷ هزار میلیارد ریال مانده سپرده ها تا پایان دی ماه سال ۹۷ و مبلغ۶۶۹ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۹۶ اشاره کرد و این موفقیت را در کنار رشد ۶ درصدی منابع ارزان قیمت، نشانه رضایت مشتریان و بهبود خدمات بانک و منجر به افزایش توان بانک در تامین امنیت غذایی کشور دانست.

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: میزان منابع بانک رشد کرده است و با تلاش هدفمند در سال جاری قیمت تمام شده پول را کم کرده ایم تا توازن هزینه و درآمد ایجاد شود ؛ با جذب سپرده های ارزان قیمت نسبت این منابع را بالا بردیم تا هزینه های تمام شده منابع معقول شود.

خدارحمی میزان تسهیلات پرداختی بانک در مقطع پایان دی ماه سال جاری را ۳۳۲ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته ۱۷.۲ درصد رشد داشته است   .

وی همچنین تسهیلات پرداختی بانک را درزیر بخش  دام و طیور۱۹ درصد، در زیربخش زراعت و باغداری ۲۱ درصد،  در زمینه  شیلات و آبزیان ۲ درصد، در زیربخش صنایع و خدمات کشاورزی ۴۵ درصد، درقالی بافی و صنایع دستی معادل یک درصد و در سایر بخش ها ۱۲ درصد اعلام کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی سپس به عملکرد درخشان بانک کشاوری در اجرای طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری و جذب ۱۰۰ درصدی اعتبار ابلاغی اشاره کرد و این طرح بزرگ ملی را هدیه چهل سالگی انقلاب به جامعه روستایی کشور دانست.

خدارحمی گفت: از مجموع ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار ابلاغی مرحله اول و دوم این طرح، تا کنون ۳۰۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۳۱۸۲ طرح پرداخت شده که زمینه ایجاد اشتغال را برای ۵۵۹۳۰ نفر از روستاییان و عشایر فراهم ساخته است.

وی افزود: تعداد ۲۶۷۵۵ طرح به مبلغ ۳۸۵۹۷ هزار میلیارد ریال نیز تاکنون مصوب شده است که با توجه به ابلاغ اعتبار مرحله سوم، در دستور پرداخت قرار گرفته است.

خدارحمی در بخش دیگری از سخنان خود به امهال بدهی کشاورزان خسارت دیده اشاره کرد و اظهار داشت: در اجرای بند خ تبصره۳۳ و امهال بدهی کشاورزان خسارت دیده، از مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب دولت،   18000 میلیارد ریال اعتبار به بانک کشاورزی ابلاغ شده است که بر این اساس، تسهیلات ۲۶۱۳۶ نفر به مبلغ۲۳۵۷  میلیارد ریال تعیین تکلیف شده و پیش بینی می شود ۵۳۰ هزار فقره از بدهی های کشاورزان خسارت دیده نیز به زودی  تعیین تکلیف شود.

وی در این گزارش، میزان تحقق برنامه واگذاری اموال مازاد بانک براساس تعهد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید در پایان آذر۹۷ را ۸۱ درصد معادل ۳۷۲۹ میلیارد ریال اعلام کرد.

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه ، بهینه سازی شبکه شعب بانک را شامل کاهش و منطقی کردن تعداد شعب به دلیل توسعه بانکداری الکترونیک و اقدامی صحیح به معنای پیشرفت صنعت بانکداری در بانک کشاورزی و  از شاخص های توسعه دانست.

خدارحمی همچنین به  جایگاه بانک در رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور اشاره کرد که بانک کشاورزی را از لحاظ رتبه کلی در سال ۹۶ در جایگاه ۲۲ جدول و از لحاظ میزان دارایی در جایگاه چهارم جدول نشان می دهد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به رعایت انضباط مالی و نرخ های مصوب در بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما یکی از سه بانکی هستیم که نرخ های مصوب را رعایت کرده ایم و از این بابت مورد تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته ایم؛ به عنوان بانک توسعه ای دولتی و تخصصی، طیف مشخصی از ۴ تا ۱۸ درصد نرخ سود تسهیلات داریم و به تعهدات خود در این زمینه بالای ۱۰۰درصد عمل کرده ایم.

خدارحمی تاکید کرد: بانک کشاورزی در بین بانک های دولتی بالاترین نسبت کفایت سرمایه را دارد و ما  طی دو مرحله درسال  های ۹۵ و ۹۶ افزایش سرمایه داشته ایم.

وی افزود: در بودجه سال ۹۸  افزایش سرمایه بانک از محل بدهی های بانک مرکزی به میزان ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که این امر نسبت  کفایت سرمایه بانک را به بیش از ۶  خواهد رساند.

منبع: تسنیم