شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

بر اساس آخرین بخشنامه ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی به ۲۰ بانک مختلف، وام ودیعه مسکن از ۴۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان در شهرهای مختلف پرداخت می‌شود که البته شرایطی دارد.

به گزارش راهبرد بانک،بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال گذشته، شرایط وام ودیعه مسکن را ابلاغ کرد. البته در ماه‌های خرداد و تیر سال ۱۴۰۱ جزییات بیشتری از این بخشنامه البته در قالب اصلاحیه منتشر شد. نهایتا این وام بر اساس آخرین ابلاغیه بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه امسال پرداخت می‌شود.

بر این اساس ۲۰ بانک عامل برای پرداخت این وام مکلف شده‌اند تا دستورالعمل بانک مرکزی در این باره را اجرا کنند و مبلغ آن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان است.

از کدام بانک‌ها وام ودیعه مسکن بگیریم؟

بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، سپه، ملت، رفاه کارگران، مسکن، پاسارگاد، پارسیان، گردشگری، آینده، اقتصاد نوین، خاورمیانه، سینا، سامان، شهر، کارآفرین، ایران زمین، موسسه اعتباری غیربانکی ملل و شرکت دولتی پست بانک موظفند بخشنامه‌های بانک مرکزی در این باره را اجرایی کنند و سقف تسهیلات تعیین شده را به متقاضیان در شهرهای مختلف پرداخت کنند.  البته در این میان هر بانک سهمیه‌ای از این تسهیلات تکلیفی دارد.

شرایط وضعیت تاهل متقاضی برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

به طور معمول، ثبت نام وام مسکن، مستلزم دارا بودن شرایط معرفی شده در آن سامانه می باشد. ثبت نام در سامانه وام ودیعه مسکن نیز از این قاعده، مستثنی نبوده و افرادی که در این سامانه، اقدام به ثبت نام می کنند، لازم است که شرایط تعیین شده از سوی دولت را داشته باشند.

 

از سوی دیگر، با توجه به این نکته که منابع مالی دولت، جهت اعطای وام ودیعه مسکن با محدودیت مواجه بوده، پرداخت وام ودیعه مسکن، به تمامی مستاجران امکان پذیر نمی باشد. در نتیجه، با توجه به معیار وضعیت تاهل متقاضی، برای ثبت نام تسهیلات وام اجاره خانه ۱۴۰۲​، در میان دو قشر مستاجران مجرد و متاهل، گروه متاهلین برای ثبت نام وام ودیعه مسکن، در اولویت بوده و تسهیلات اجاره خانه به این گروه پرداخت می گردد.

 

بر اساس شرایط اعلام شده از سوی وزارت راه و شهر سازی، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن، همانند متقاضی ثبت نام طرح جهش تولید مسکن، می بایست متاهل بوده یا اینکه سرپرست خانوار باشد. بنابراین، باید گفت که تسهیلات اجاره خانه سال ۱۴۰۲​ که از سوی دولت ارائه گردیده، به افراد مجردی که سرپرست خانواده نمی باشند، تعلق نمی گیرد.

 

با این وجود، با توجه به اطلاعیه های رسمی که از سوی وزارت راه و شهر سازی اعلام گردیده است بر این قاعده، دو استثنا وارد شده و افراد، با داشتن شرایط زیر، حتی اگر مجرد بوده و سرپرست خانوار هم نباشند، واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن می باشند.

 

۱زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست می باشند.

۲مردانی که سابقا، سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد می باشند.

مدارک و شرایط وام ودیعه مسکن

برای همه خدمات بانکی به چه مدارکی نیاز دارید؟ همان‌ها را هم برای وام ودیعه مسکن همراه داشته باشید ولی برای تأکید بیشتر:

  • اصل کارت ملی جدید (یا کارت ملی قدیم با برگه ثبت‌نام کارت ملی جدید)
  • اصل شناسنامه
  • متاهل یا سرپرست خانوار بودن
  • حداقل ۵ سال سکونت در شهر تقاضا شده
  • اجاره‌نامه رسمی به تاریخ ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲، همراه با کد رهگیری
  • برای متقاضیان مجرد شرط سنی وجود دارد. (زنان بالای ۳۵سال و مردان بالای ۴۵سال)
  • عدم دارا بودن تسهیلات جاری در بخش مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان
  • صاحب ملک نبودن از سال ۸۴ به بعد
  • واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر در تهران / خانه‌های استیجاری کمتر از ۹۰ متر در بقیه شهرها

نکته یک: برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، ضمانت توسط این نهادها صورت می‌گیرد و نیازی به مدارک بالا نیست. باید به خود نهاد حمایت‌کننده مراجعه کنند.

نکته ۲: اگر متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعبه بانک، مدارک خود و ضامن‌ها را تحویل ندهد، به معنی رد درخواست تلقی می‌شود.

بازپرداخت و اقساط وام مستاجران

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار کارمزد وام ودیعه مسکن ۱۸ درصد شده است. در نتیجه هر مبلغ اختصاص داده شده، در حداکثر ۵ سال باید به شبکه بانکی بازگردانده شود.

بنابراین، قسط‌‌های وام -حدودا و با احتساب سود ۱۸ درصد- این مبلغ‌ها می‌شود؛

  • قسط وام ۴۰ میلیون تومانی: حدود یک میلیون و ۱۵ هزار و ۷۳۷ تومان در ماه
  • قسط وام ۷۰ میلیون تومانی: حدود یک میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۳۹ تومان در ماه
  • قسط وام ۱۰۰ میلیون تومانی: حدود ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۳۴۲ در ماه

[رده تاکید می‌کند که این رقم‌ها حدودی است و شاید شرایط پرداخت اقساط در بانک‌های مختلف، متفاوت باشد]

با یک حساب سرانگشتی، جمع سود وام ودیعه مسکن در ۵ سال پرداخت ماهانه، از این قرار است؛

  • سود وام ۴۰ میلیون تومانی: حدود ۲۰ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان
  • سود وام ۷۰ میلیون تومانی: حدود ۳۶ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان
  • سود وام ۱۰۰ میلیون تومانی: حدود ۵۲ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۵۶۴ تومان