افزایش قیمت خودرو برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد؟

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت گفت: طرح موضوع افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است اما واقعی نیست، در واقع بر اساس جلساتی که تشکیل شده این نتیجه حاصل شده که خودروها بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند اما در بعضی خودروها این عدد می‌تواند کمتر از ۳۰ درصد و در برخی از خودروها نیز می‌تواند بیشتر از ۷۰ درصد باشد؛ لذا در واقع میانگین افزایش قیمت می‌تواند درست باشد اما دقیق نیست.

به گزارش راهبرد بانک، سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در پاسخ به این سوال که نتیجه برگزاری کارگروه‌های مشترک درباره قیمت خودرو به کجا رسید و آیا طرح موضوع افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو بین ۳۰ تا ۷۰ درصد که از سوی یکی از مسوولان اعلام شد صحت دارد؟ گفت: شورای رقابت «دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری» را به نهادهای مجری هر حوزه اعلام می‌کند و آن‌ها موظفند بر اساس دستورالعمل مذکور قیمت آن کالا را تعیین کنند. در موضوع خودرو و اعلام قیمت نیز این کار برعهده شورای رقابت نیست و به هیچ عنوان طبق قانون، شورای رقابت وظیفه اعلام قیمت را بر عهده ندارد.

قیمت کارخانه ای جدید خودروها بعد از تعطیلات نوروز اعلام می‌شود

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار داشت: در مورد قیمت خودرو بر اساس فرمول‌ها و داده‌های جمع آوری شده به جمع‌بندی هایی رسیده‌ایم و بعد از تعطیلات نوروز نقشه راه نهایی را شورای رقابت ارائه می‌دهد و بر اساس آن به دستگاهی که موظف به اعلام قیمت خودرو است، ابلاغ می‌شود تا دستگاه مربوطه ابلاغ قیمت جدید خودرو را انجام دهد.

وظیفه شورای رقابت اعلام قیمت خودرو نیست

وی افزود: اعلام قیمت با شورای رقابت نیست و شورای رقابت کار کارشناسی برای صدور دستورالعمل را انجام می دهد. همانطور که دستورالعمل را صادر کرده است و تعیین می‌کند که زوایای مختلف مانند نحوه محاسبه قیمت تمام شده از چه کانال هایی باید باشد.

دادجوی توکلی بیان داشت: در واقع شورای رقابت از چند کانال داده جمع‌آوری می‌کند و آن اطلاعات و داده ها را جمع بندی می‌کند و شرایط مختلف را از جمله شرایط رقابتی شدن بازار را در نظر می‌گیرد.