توسعه بازار سهام ، هدف اصلی شرکت بورس / نقدشوندگی ضرورت بازار سرمایه

اولین نشست خبری مدیرعامل جدید بورس تهران ، امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست علی صحرایی با اشاره به اهداف هیئت مدیره بورس تهران در جهت توسعه این بازار، به ارائه گزارشی از عملکرد ۱۰ ماهه این بازار پرداخت.

به گزارش راهبرد بانک، علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران میزبان اصحاب رسانه بود. وی در این نشست خبری، گزارشی از عملکرد ۱۰ ماهه اخیر بازار سهام ارائه داد و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. وی با اشاره به تغییر در اعضای هیئت مدیره شرکت بورس تهران در پایان شهریورماه سال جاری بیان کرد: با آغاز به کار هیئت مدیره جدید در شرکت بورس تهران چندین هدف مهم، به عنوان برنامه های اصلی در نظر گرفته شد. این اهداف به نحوی چینش شد، که در نهایت منجر به توسعه هرچه بیشتر بورس و بازار سرمایه شود.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش کیک بازار سرمایه، یکی از مهم ترین برنامه ها است. ورود شرکت های جدید به بورس، علاوه بر آنکه به شفافیت اقتصادی کل کشور کمک می کند، می تواند در بحث تامین مالی شرکت ها و صنایع مختلف در کشور نقش بسزایی داشته باشد.

صحرایی همچنین افزود: در شرایطی که نقدینگی کل کشور رشد شتابانی را طی می کند، به نظر می رسد امن ترین مکان برای هدایت این پول ها بازار سرمایه است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران افزایش نقدشوندگی را دومین موضوع مورد اهمیت در توسعه بازار دانست و گفت: افزایش نقدشوندگی، افزایش بازارگردان ها و اصلاح ریزساختارها موضوعات بسیار مهمی است که در دستور کار قرار دارد. از این رو در تلاش هستیم ضمانت های بازارگردانی در بورس را طی سال آینده تا حد قابل توجه ای افزایش دهیم.

وی همچنین توجه به فرهنگ سازی و آموزش را سومین هدف مهم شرکت بورس دانست و گفت: باید از طریق آموزش و اطلاع رسانی شرایطی فراهم شود که مردم به سمت سرمایه گذاری در بورس سوق پیدا کنند. استفاده از ابزارهای غیر مستقیم مانند صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های بخشی و منطقه ای از مهمترین مواردی است که می تواند در آگاه سازی مردم نقش بسزایی داشته و کاهش رفتارهای توده واری را به همراه داشته باشد.

پلت فرم های جدید برای توسعه ابزار الزامی است

علی صحرایی افزایش نظارت بر بازار را مهم ارزیابی کرد و با اشاره به ضرورت بهبود زیرساخت های معاملاتی گفت: سامانه معاملاتی که هم اکنون در بورس تهران استفاده می شود مربوط به ۱۱ سال گذشته است، این در حالی است که از آن زمان تاکنون ۲ نسل جدید از این نرم افزار توسط آن شرکت ارائه شده است.

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد نمی توانیم سامانه جدید خریداری کنیم. در حال مذاکره با چند کشور در این زمینه هستیم که خبر نهایی شدن آن اعلام می شود.

صحرایی لازمه گسترش بازار سهام را استفاده از پلت فرم های گوناگون دانست و گفت: برای استفاده از ابزار های گوناگون و توسعه معاملات سهام، نیاز داریم  تا زیرساخت ها را توسعه دهیم. به عنوان مثال یکی از دلایل حجم پایین معاملات در بازار مشتقه دریافت وجه تضمین به صورت نقدی است، موضوعی که انگیزه سرمایه گذاران را تا حد زیادی کاهش می دهد.

این مدیر ارشد بورسی یکی دیگر از اهداف مهم شرکت بورس را استفاده از ابزارهای جدید معاملاتی دانست و گفت: باید با توجه به نیاز بازار و سهامداران ابزارهای جدید به بورس تهران اضافه شود. در این زمینه از پایان شهریور کمیته توسعه بازار تشکیل شد که در اولین اقدام آتی سبد سهام روانه بازار شد.

بورس تهران در قله بازدهی جهانی

مدیرعامل بورس تهران در بخش دوم سخنانش به ارائه گزارشی از عملکرد ۱۰ ماهه اخیر بورس تهران پرداخت و گفت: شاخص بورس تهران در ابتدای سال جاری در محدوده ۹۶ هزار و ۲۹۰ واحدی قرار داشت و هم اکنون در کانال ۱۶۲ هزار واحد استاده است، که  این مهم نشان از رشد ۷۰ درصدی این شاخص دارد.

وی  بیان کرد: شاخص هم وزن نیز طی این مدت از سطح ۱۷ هزار واحدی به کانال ۲۹ هزار واحد وارد شده و ارتقای ۶۸ درصدی داشته است. در این شرایط، رشد در یک محدوده  این دو شاخص نشان از آن دارد که کلیت بازار در مسیر صعود قرار گرفته و محدود به چند صنعت نبوده است.

صحرایی در ادامه با اشاره به رتبه بندی های جهانی بورس ها و جایگاه بازار سرمایه ایران در این زمینه گفت: طبق آمار WFE در پایان نوامبر سال ۲۰۱۸ بورس و فرابورس ایران با بازدهی ۷۹.۹ درصدی رتبه نخست بیشترین بازدهی را میان بورس های جهانی به ثبت رسانده است.

وی افزود: در مدت ۱۰ ماهه اخیر ارزش  بازار بورس تهران از رقم ۳۸۲ هزار میلیارد تومان به ۶۲۸ میلیارد تومان ارتقا یافته است که این موضوع رشد ۶۲ درصدی این مولفه را نشان می دهد. همچنین ارزش اسمی بورس تهران که میزان ورود شرکت های جدید را نشان می دهد به رقم ۱۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل بورس تهران همچنین گفت: ارزش اسمی ۳۰ شرکت بزرگ بورسی ۷۸ درصد رشد نشان می دهد و ارزش اسمی بازار بدهی نیز با انتشار ۲۹ ورق اوراق مختلف در محدوده ۱۲۰ هزار میلیارد ریال قرار دارد.

۴ عرضه اولیه تاکنون

به گفته صحرایی، از ابتدای سال تا کنون ۳ شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شده و ۶ شرکت حذف شده به فرابورس انتقال یافته اند. با احتساب این موارد و عرضه اولیه امروز، هم اکنون بورس تهران ۳۲۴ شرکت فعال در تالار شیشه ای دارد که از این تعداد ۱۲۷ شرکت در بازار اول و ۱۹۷ شرکت دیگر در بازار دوم فعال هستند.

وی همچنین افزود: از ابتدای سال تاکنون تامین مالی ازطریق بورس تهران به رقم ۱۵۶ هزار میلیارد ریال رسیده  که از این رقم ۸هزار میلیارد تومان مربوط به تامین مالی از طریق فروش اوراق تبعی است.

این مدیر بورسی در بخش دیگری از اظهاراتش به ارزش کل معاملات بورس تهران اشاره کرد و گفت: هم اکنون ارزش معاملات بورس تهران به ۴۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که رشد ۱۶۹ درصدی از ابتدای سال داشته است. در این مدت نیز حجم معاملات با رشد ۱۲۲ درصدی همراه شده است. تعداد دفعات معاملات نیز طی این بازه زمانی به ۲۶ میلیون دفعه رسیده که ۱۸۷ درصد رشد نشان میدهد. همچنین نسبت قیمت به درآمد بورس نیز از رقم ۶.۸۶ از ابتدای سال به رقم ۶.۶ در پایان دی ماه رسیده که افزایش ارزندگی بسیاری از سهام بورسی را نشان می دهد.

حضور پرشور حقیقی ها در بازار سهام

وی همچنین در خصوص حضور بازیگران بورسی از ابتدای سال نیز این چنین گفت: حقیقی های بورس از ابتدای سال ۵۲ درصد از سهم کل خرید را در اختیار داشته اند و در سمت فروش نیز ۴۸ درصد از سهم صفوف را به خود اختصاص داده اند. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت سهام از سمت بازیگران حقوقی به حقیقی طی این مدت به ارزش ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

صحرایی با اشاره به کاهش چشمگیر زمان توقف نمادها طی این مدت بیان کرد: بعد از اصلاح دستور العمل بازگشایی و توقف نمادها، شاهد کاهش چشمگیر توقف ها در بورس بودیم. بر همین اساس، میانگین توقف ها از ۳۶ روز معاملاتی در ۱۰ ماه ابتدای سال گذشته به یک روز کاری در سال جاری رسیده است.

عرضه های اولیه در راه است

مدیرعامل شرکت بورس تهران در بخش سوم این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در سوالی مبنی بر سونوشت ساختمان بورس واقع در سعادت آباد بیان کرد: ساختمان سعادت آباد تاکنون  ۹۶ درصد پیشرفت کار داشته و هر دو حالت (واگذاری و انتقال به آن ساختمان) در دستور کار قرار دارد.

صحرایی در برابر پرسشی مبنی بر اینکه بورس تهران با توجه به وضعیت رکود در اقتصاد کشور، تا چه حد به کسب و کارهای نوپا اهمیت می دهد گفت: در چند ماه آینده، صنایع جدید از جمله صنعت هتل‌داری به جمع چهل صنعت بورس تهران خواهد پیوست.  این در حالی است که تلاش می‌شود در چهل سالگی انقلاب، دستاورد چهل صنعت بورسی در اقتصاد ایران را در معرض دید عموم مردم قرار داد.

صحرایی با بیان اینکه هیأت پذیرش بورس تهران طی امسال تاکنون ۱۶ جلسه برگزار کرده، عنوان کرد: تا این لحظه ۷ شرکت جدید در تابلوی بورس تهران درج نماد شده و ۵ شرکت نیز پذیرفته شده‌اند، همچنین ۳۹ شرکت در جریان پذیرش هستند.

منبع: سنا