یارانه بنزین به چه کسانی اختصاص خواهد یافت؟

طرح اختصاص یارانه بنزین برای خانوارهای فاقد خودرو یکی از موضوعات تکراری مورد بحث مجلس بود. اما بالاخره امروز تصمیم نهایی درباره این موضوع گرفته شد و خانه ملت مخالفت خود را درباره آن اعلام کرد.

به گزارش راهبرد بانک، ماجرای اختصاص یارانه بنزین به سرپرست خانوارها مدتی پیش در مجلس مطرح شد. بر این اساس قرار شد هر یک از اعضای خانواده ۱۵ لیتر بنزین دریافت کنند. اما در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس، گویا نمایندگان با اجرای این پیشنهاد مخالفت کردند.

پیشنهاد اختصاص یارانه بنزین به سرپرست خانوارها از ابتدا با ابهامات زیادی همراه بود. چراکه جزئیات دقیقی از نحوه تخصیص بنزین ارائه نشد. همچنین در حال حاضر کشور در شرایط ناترازی تولید و مصرف قرار دارد. بنابراین افزودن مصرف‌کنندگان جدید تحت عنوان خانوارهای بدون خودرو تصمیم درستی به نظر نمی‌آمد.

البته عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره جزئیات این پیشنهاد به تجارت‌نیوز گفته بود: در صورت تصویب این پیشنهاد دو راه مقابل افراد فاقد خودرو برای استفاده از یارانه بنزین وجود دارد. یا اینکه یارانه بنزین را به صاحبان خودرو بفروشند یا آن را در بورس عرضه کنند.

مظفری افزود: ممکن است دولت به عنوان خریدار نسبت به خرید سهمیه این افراد از طریق بورس اقدام کند. البته با این پیش فرض که تعیین قیمت در اختیار دولت است. یعنی ممکن است یارانه بنزین این افراد ارزان‌تر یا گران‌تر از نرخ اصلی خریداری شود.

جزئیات مطرح شده نیز همچنان ایراداتی داشت. به این ترتیب در حل چالش‌ ناترازی تولید و مصرف بنزین تاثیری نمی‌توانست داشته باشد. ضمن آنکه در صورت عرضه یارانه بنزین در بورس نقدینگی به مردم پرداخت می‌شد و طبیعتاً حجم پول و تورم روند صعودی پیدا می‌کرد.

دیدگاه نمایندگان درباره طرح اختصاص یارانه بنزین

حسین حسین‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس، ضمن موافقت با طرح اختصاص یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو گفت: پیشنهاد مذکور به اصلاح نظام توزیع یارانه باز می‌گردد و به خانواده‌های فاقد خودرو کمک می‌کند تا از یارانه بنزین برخوردار شوند.

او ادامه داد: حدود ۵۰ میلیون لیتر بنزین به صورت روزانه توزیع می‌شود. با توجه به چنین مصرفی پیشنهاد شد که ۲۰ میلیون لیتر آن به خانواده‌های فاقد خودرو اختصاص پیدا کند.

حسین‌زاده در باره نحوه تبادل این سهمیه توضیح داد: خانوارها می‌توانند سهمیه خود را به دولت یا خانواده‌هایی که بیش از دو خودرو دارند بفروشند. هدف از این پیشنهاد محرومیت‌زدایی و اصلاح نظام توزیع یارانه است.

در مقابل مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اظهار مخالفت خود با این طرح گفت: براساس این پیشنهاد سهمیه افرادی که اکنون خودرو دارند کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: پیشنهادی که ارائه شده قصد دارد ۲۰ میلیون لیتر از ۵۰ میلیون لیتر بنزینی که روزانه توزیع می‌شود را به خانواده‌های فاقد خودرو اعطا نماید.

رضاخواه عنوان کرد: این به معنای کاهش سهمیه خانوارهای دارای خودرو است از سویی دیگر زمانی که بنزین به خانوارهای فاقد خودرو داده می‌شود آنها نیز به سراغ فروش آن و بازار می‌روند که خود زمینه افزایش قیمت بنزین را فراهم می‌کند.

به نظر می‌رسد با اختصاص ۲۰ لیتر یارانه بنزین به افراد فاقد خودرو عرضه‌کنندگان این محصول متکثر شده و نظم نرخ‌گذاری دچار دگرگونی شود. همچنین هدف از اجرای این طرح نباید تنها به توزیع عدالت اجتماعی محدود شود. بلکه باید در کنار در نظر گرفتن شرایط تولید و مصرف بنزین به آن پرداخته شود.

با وضعیت ناترازی که بر تولید و مصرف حاکم است و افزایش ترددها در آستانه فصل بهار امکان تشدید مصرف وجود دارد. بنابراین رد این پیشنهاد از سوی مجلس انتخاب درستی به شمار آید.