به گزارش راهبرد بانک، بحث مالیات بر خودروهای لوکس سال گذشته مطرح شد. در ابتدا قرار بود از خودروهایی که بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند به صورت متغییر و بر اساس فرمول مشخصی، مالیات گرفته شود. اما این طرح اکنون با تغییراتی مواجه شده و آنگونه که نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق اعلام کردند، حال این مالکان خودروهای بالاتر از سه میلیارد تومان هستند که در سال ۱۴۰۲ مشمول مالیات شده و باید آن را پرداخت کنند.
ایده طرح مالیات از خودروهای لوکس از همان ابتدا با مخالفات زیادی رو به رو شد. کارشناسان معتقد بودند که در واقع هیچ خودرویی در بازار وجود ندارد که ارزش واقعی آن یک میلیارد تومان باشد و همه این خودروها تنها به دلیل تورم، نوسانات ارزی و ممنوعیت واردات خودرو به این قیمت رسیدهاند. به عبارت دیگر، مالکان این خودروها درصورتی که موفق به خرید محصول موردنظر خود شدند، دو بار به دلیل تورم و نوسانات ارزی به نوعی مالیات کالای موردتقاضای خود را پرداخت کردهاند و حال نوبت بار سوم است که مالیات بپردازند.
زمانی که واردات خودرو آغاز شد، تخمینهای مختلفی در رابطه با قیمت احتمالی خودروهای خارجی تازه به بازار رسیده زده میشد. اما نقطه اشتراکی که در تمام نظرها وجود داشت این بود که همه خودروهای وارداتی کمتر از یک میلیارد تومان قیمتگذاری نمیشوند. این یعنی خودروهایی که در بازارهای خارجی به عنوان خودروی اقتصادی شناخته میشدند، در ایران حکم لوکس داشتند و به همین دلیل مشمول مالیات خودروهای لوکس میشدند.
مسئولان نیز به جای حل مساله، راه حل جدیدی را انتخاب کردند و مالیات خودروهای لوکس را برای خودروهایی در نظر گرفتند که بالای سه میلیارد تومان قیمت دارند.
در این میان، مسالهای که مطرح میشود این است که آیا در حال حاضر خودرویی در کشور وجود دارد که واقعا سه میلیارد تومان ارزش داشته باشد؟
برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که مسئولان نیز قبول دارند که مالیات بر خودروهای بالای سه میلیارد تومان راهکار چندان مناسبی نیست، اما اقدامی در این رابطه صورت نمیگیرد. برای مثال، احمد دنیامالی، نماینده مردم بندرانزلی، در صحن علنی مجلس، با انتقاد از طرح مالیات دو درصدی از خودروهای لوکس گفت: کسی که خودروی ۱۰۰ میلیونی خریده و امروز چهار میلیارد تومان شده چه گناهی کرده است؟ ساختار اقتصادی مشکل داشته و به خاطر تورم لجام گسیخته قیمت خودرو بسیار بالا رفته است.
تورم، ممنوعیت واردات خودرو به کشور، نوسانات دلار و تقاضای بالا در بازار خودرو باعث شد تا خودروهایی که روزی به عنوان خودروی اقتصادی یا خودرو برای قشر متوسط شناخته میشدند، لوکس به حساب بیایند. اما همانطور که به آن اشاره شد، این اتفاق تقصیر مالکان این خودروها نیست که بخواهند سالانه مالیات بپردازند.
باید یادآور شد که جهش قیمت در این روزها مختص خودروهایی نیست که روزی وارد کشور شده و حال ممنوعیت واردات آن را گران و به سه میلیارد تومان هم رسانده است.
برای مثال، خودروی لاماری برای نخستین بار اردیبهشت سال جاری وارد بازار کشور شد. نخستین عرضه این خودرو با قیمت ۹۰۰ میلیون تومان بود. اما لاماری طی کمتر از یک سال با جهش قیمتی بسیار زیادی همراه شد و هماکنون در بازار دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
با روندی که بازار خودرو طی میکند، بعید نیست که خودروهای مونتاژی در کشور روزی جزو خودروهای لوکس به حساب بیایند و همه آنها مشمول مالیات سنگینی شوند.
با توجه به اظهارنظرهای این نماینده مجلس، به نظر میرسد دولت قصد دارد کسری بودجه خود را با استفاده از مالیاتهای مختلف و بدون توجه به شرایط تورمی کشور تامین کند.