به گزارش راهبرد بانک، خودروی پژو ۲۰۷i روی پلتفرم پژو ۲۰۶ تولید شده است. ۲۰۶ برای اولین بار در سال ۱۳۸۰ پا به ایران گذاشت و بعدهای تیپهای تولیدی آن، به شش عدد رسید. پژو ۲۰۶ رفتهرفته به یکی از پرفروشترین خودروهای شرکت ایران خودرو تبدیل شد.
پس از گذشت هشت سال موفقیتآمیز برای این خودرو، شرکت سازنده تصمیم به ارائه مدل به روزتر آن با کمی تغییر در ظاهر و کابین گرفت.
هرچند به باور خود ایران خودرو، خودروی تولیدی یک محصول جدید است و باید پژو ۲۰۷ نامیده شود، اما به باور بسیاری، این خودرو فیسلیفت همان ۲۰۶ است و باید ۲۰۶ پلاس نامیده میشد.
بعدها ایران خودرو تصمیم به انجام تغییرات بیشتر روی ۲۰۷ گرفت و اینبار با نام پژو ۲۰۷i روانه بازار شد. این مدل با دو پیشرانه TU5 و TU5P در تیپهای مختلف عرضه شده. اما در این گزارش سعی داریم تیپ ساده دنده دستی را مورد بررسی قرار دهیم.
این تیپ، با همان پیشرانه TU5 عرضه میشود که یک موتور چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ با حجم موتور ۱۵۸۷ سیسی است. پیشرانه TU5 در سایر محصولات این شرکت، مانند رانا و پژو پارس نیز دیده میشود.
قالب بیرونی ۲۰۷i دقیقا مشابه خودروی پژو ۲۰۶ است. اما چند تفاوت ریز و درشت، باعث تمایز بین این دو مدل میشود.
در بخش جلویی خودرو، دو عدد چراغ بزرگی که از بدنه بیرون زده و مجهز به دیلایت است، دیده میشود.
یکی از نقاط ضعف پژو ۲۰۶ها، درب موتور بسیار کم ارتفاع آن بود که باعث میشد در کوچکترین تصادفات از جلو، درب موتور ضربه خورده و آسیب جدی ببیند.
این موضوع در خودروی پژو ۲۰۷ برطرف شده و با بالا بردن ارتفاع درب موتور و افزایش ارتفاع سپرجلو، باعث جلوگیری از ضربه به درب موتور شدهاند.
در قسمتهای جانبی خودرو، از دستگیرهها و زههای همرنگ بدنه و رینگهای آلومینیومی(سفارشی) استفاده شده و این موارد باعث بهبود ظاهری در بخش جانبی خودرو نسبت به خودروی پژو ۲۰۶ شده است.
در بخش پشتی نیز تغییر گرافیک چراغها و برآمدگی آنها و همچنین تغییر کمی در بخش سپر به چشم میخورد.
اما به لحاظ کلی، خودروی پژو ۲۰۷i یک خودروی بسیار جمعوجور و هاچبک شهری به حساب میآید و رانندگی خارج شهر با این خودرو، به لحاظ کابین کمجا و رانندگی نسبتا خشکی که ارائه میدهد، پیشنهاد نمیشود.
در قسمت داخل کابین، دقیقا با همان ابعاد ۲۰۶ مواجه میشویم اما با این تفاوت که اکثر قسمتها از لحاظ ظاهری تغییراتی را تجربه کردهاند.
مثلا فرم فرمان به کلی تغییر کرده و کلیدهای کنترلی روی آن افزوده شده، همچنین پشت آمپر نیز تغییراتی داشته و یک نمایشگر لمسی ۷ اینچ در قسمت بالای داشبوردی که کاملا متفاوت با طرح داشبورد پژو ۲۰۶ است، قرار گرفته.
در قسمت عقب کابین، همان فضای کم و غیر استاندارد برای سرنشینان عقب دیده میشود و این مورد میتواند از نقاط ضعف پژو ۲۰۷i باشد.
همچنین صندوق عقب این خودرو به دلیل هاچبک بودن، از فضای ۲۴۵ لیتری بهره میبرد که برای سفرهای خانوادگی اصلا مناسب نیست.
به صورت کلی قسمت داخل کابین پژو ۲۰۷i مانند برادر بزرگتر خود، ۲۰۶ از فضای کوچکی برخوردار بوده و مناسب خانوادههایی با تعداد بیش از دو نفر نیست. چرا که اگر قرار باشد با این خودرو به سفر بروید، نبود فضای کافی برای قرار دادن وسیلههای خود، شمارا آزار خواهد داد.
آپشنهای پژو ۲۰۷i در طول چند سالی که به بازار عرضه شده است، تغییرات زیادی را تجربه کرده. اما در این مقاله سعی داریم آپشنهایی که در نسخهی نهایی این خودرو که اسفند ماه ۱۴۰۱ نصب شده را برای شما توضیح دهیم.
آپشن کروزکنترل و رینگ آلومینیومی، به صورت سفارشی روی این خودرو قابل نصب است، هرچند که در سالهای قبل این آپشنها به صورت پایه روی این خودرو نصب بودند.
از دیگر آپشنهای آن میتوان به سنسور دنده عقب، ترمز ABS و EBD، دیلایت و دکمههای کنترلی روی فرمان اشاره کرد.
همچنین سیستم مالتیمدیای پژو ۲۰۷i از اوایل سال ۱۴۰۰ مجهز به میرورلینک شده است که از طریق آن میتوانید بعد از اتصال گوشی خود، صفحه آن را به روی نمایشگر خودرو انتقال دهید.
این خودرو در مدلهای تازه تحویلی با فرمان برقی نیز قابل سفارش شده که خبر خوبی برای طرفدارانش است.
با این توضیحات میتوانید به این نتیجه برسید که پژو ۲۰۷i از آپشنهای زیادی برخوردار نیست و تنها از چند آپشن و امکانات ساده بهره میبرد. هرچند که بر تعداد آنها در نسخههای گرانتر این خودرو افزوده شده اما بازهم کافی نیست.
نسخه فرمان هیدرولیکی این خودرو در اواخر بهمن ماه ۱۴۰۱ در بازار داخل کشور با قیمت ۵۹۳ میلیون تومان و نسخه فرمان برقی آن با قیمت ۶۱۵ میلیون تومان درحال معامله است.
همچنین نسخه هیدرولیکی با ۲۰۹ میلیون و ۱۵۴ هزار تومان و نسخه فرمان برقی با ۲۱۵ میلیون و ۹۹۶ هزار تومان از کارخانه و با شرایط قرعهکشی قابل خریداری است.