آیفکس با رشد ۱۳ واحدی در نقطه ۱۹۲۲ واحدی ایستاد

یک روز مانده به پایان معاملات هفته جاری در فرابورس ایران شاخص کل این بازار با رشد ۱۳.۵ واحدی تا نزدیکی ارتفاع ۱۹۲۳ واحدی بالا رفت و در مجموع بازارهای فرابورس بیش از ۶۶۷ میلیون ورقه به ارزش ۳۴۷۲ میلیارد ریال معامله شد.

به گزارش راهبرد بانک، شاخص کل فرابورس امروز بیش از همه تحت تاثیر معاملات نماد پتروشیمی زاگرس قرار داشت به طوری که نماد «زاگرس» نزدیک به ۹ واحد تاثیر مثبت بر آیفکس بر جا گذاشت. پس از آن نمادهای «شاوان»، «کگهر»، «خراسان» و «هرمز» تا سطح ۱.۴۵ واحد تاثیر مثبت بر این نماگر داشتند و در مجموع رشد ۰.۷ درصدی آیفکس را در پایان بازار رقم زدند.

در مجموع دو بازار اول و دوم فرابورس روز جاری سهامداران ۴۰۵ میلیون سهم را به ارزش ۱۴۲۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار دادند. در این دو بازار در حالی نمادهای «زگلدشت» و «گکوثر» با بالاترین رشد قیمتی روبه‌رو شدند که نمادهای «شتوکا» و «تلیسه» بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند.

بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب نمادهای «دی» متعلق به بانک دی و «ذوب» متعلق به ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافت.

از سوی دیگر در مجموع تابلوهای معاملاتی بازار پایه شاهد جابه جایی ۲۴۴ میلیون سهم به ارزش ۷۳۰ میلیارد ریال بودیم و به ترتیب نمادهای «شلرد» و «پلوله» بالاترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفتند.

در پایان معاملات امروز در بازار ابزارهای نوین مالی نیز مجموع دادوستدهای اوراق تسهیلات مسکن، اوراق با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به تغییر مالکیت ۱۹ میلیون ورقه به ارزش ۱۳۲۳ میلیارد ریال رسید.

رصد نوسانات قیمتی اوراق تسهیلات مسکن حاکی از آن است که اغلب نمادهای مورد معامله در این تابلو امروز با افت قیمتی روبه‌رو و در بازه ۲۲۰ هزار تا ۵۷۹ هزار ریال دادوستد شدند. اوراق تازه وارد تسه آذرماه ۹۷ هم اکنون بالاترین قیمت این اوراق را در بازار فرابورس به خود اختصاص داده و بیشترین حجم و ارزش معاملات نیزدر تابلو اوراق تسهیلات مسکن در اختیار این نماد است.

در همین حال در بازار اوراق با درآمد ثابت اوراق «اشاد۹۴» با تغییر مالکیت ۳۰۰ هزار ورقه به ارزش ۲۷۳ میلیارد ریال صدرنشین شد و بالاترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت. فردا در این بازار اوراق اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید ۱۳۹۸/۰۷/۲۲، برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در نماد «اخزا۷۱۴۱» عرضه خواهد شد.

منبع: فرابورس ایران