جزئیاتی از تسهیلات پرداختی اشتغال پایدار روستایی و عشایری

بررسی ها نشان می دهد تسهیلات پرداختی اشتغال پایدار روستایی و عشایری به معرفی شدگان نهادهای حمایتی طی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک ۷۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش راهبرد بانک، طرح اشتغال روستایی که از سال ۹۷ با برداشت از صندوق توسعه ملی در حال انجام است اکنون در پنجمین مرحله واریز تسهیلات است و در برخی طرح ها بازپرداخت ها انجام شده است.

در مرحله اول پرداخت تسهیلات موضوع این قانون در ۲۶دی ۱۳۹۶، مبلغ ۱۵هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)

در مرحله دوم در ۱۲اردیبهشت ۱۳۹۷، مبلغ ۱۵هزار میلیارد ریال (معادل ۳۷۵میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)،

در مرحله سوم در ۲۶دی ۱۳۹۷مبلغ۱۴ هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال (معادل ۱۱۷۵.۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)،

در مرحله چهارم در ۱اسفند۹۷ مبلغ ۲۲هزار و ۵۰۹میلیارد ریال (معادل ۲۷۴.۵ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی)

در مرحله پنجم در ۵بهمن ۹۸مبلغ ۳۰هزار و۶۱۵میلیارد ریال (معادل ۲۴۵میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی) اختصاص یافته است. اما به دلیل عدم تخصیص منابع همچنان پرداخت مرحله پنجم این تسهیلات ادامه دارد و مرحله بازپرداخت برای برخی از دریافت کنندگان آغاز شده است.

آخرین گزارش بانک توسعه تعاون به عنوان یکی از بانک های عامل در طرح اشتغال روستایی آمده است که بانک توسعه تعاون در اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، تا پایان آذرماه سال جاری در اجرای بخشی از طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری مبلغ ۵۶۷۶ میلیارد ریال تسهیلات به معرفی شدگان نهادهای حمایتی پرداخت کرد.

بانک توسعه تعاون به عنوان بانک صد درصد دولتی وبانک عامل از ابتدای اجرای طرح ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری تاکنون بیش از ۳۱ هزارمیلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت کرده است که از این میزان بیش از ۵۶۷۶ میلیارد ریال به معرفی شدگان نهادهای حمایتی اختصاص یافته است.

بررسی ها نشان می دهد تسهیلات پرداختی اشتغال پایدار روستایی و عشایری به معرفی شدگان نهادهای حمایتی طی نه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک ۷۰ درصد رشد داشته است.از محل این میزان تسهیلات پرداختی ۱۳ هزار و ۲۶۸ طرح از سوی مددجویان در سراسر کشور راه اندازی شده است.

بررسی عملکرد شعب بانک توسعه تعاون در سراسر کشور نشان می‌دهد، استان خراسان رضوی با ۸۱۸ طرح، فارس با ۸۰۳، آذربایجان شرقی با ۷۴۸، کرمانشاه با ۶۷۲ و کرمان با ۶۲۱ طرح در رتبه‌های اول تا پنجم تعداد طرح‌های مشمول پرداخت تسهیلات قرار دارند.استان فارس با ۳۸۴ میلیارد ریال، خراسان رضوی با ۳۷۴ میلیارد ریال، آذربایجان شرقی با ۳۰۶ میلیارد ریال، کرمانشاه با ۲۷۶ میلیارد ریال و خوزستان با ۲۶۵ میلیارد ریال در رتبه‌های اول تا پنجم میزان پرداخت تسهیلات قرار دارند.