چگونه از وضعیت مرسوله پستی خود مطلع شویم؟

کد رهگیری یکی از پیشرفت‌هایی است که با توسعه سیستم پستی ایجاد شده و زمانی که فردی بسته پستی را به اداره پست می‌برد، یک رسید یا پیامکی دریافت می‌کند و افرادی به واسطه آن کد رهگیری می‌توانند وضعیت بسته پستی خود را به صورت آنی و لحظه‌ای و با مراجعه به وب سایت شرکت ملی پست و سپس قسمت پیگیری مرسولات پستی مشاهده کنند.

به گزارش راهبرد بانک، همزمان رواج یافتن خریدهای اینترنتی و افزایش تعداد کسب‌ و کارها، مشاغل محلی طی سال‌های اخیر حجم مبادلات بسته‌های پستی طی سال‌های گذشته چندین برابر شده است. اما به دلیل اینکه پست یکی از گزینه‌های کسب‌ و کارها به خصوص در شهرستان‌ها برای ارسال محسوب می‌شود و نقل و انتقال مرسولات پستی از مبدا تا مقصد فرآیندی زمان بر است بنابراین ممکن است به دلیل این موضوع دریافت کنندگان مرسوله به دنبال راهی برای بررسی آخرین وضعیت مرسوله خود باشند.

در این زمینه شرکت ملی پست سامانه‌ای دارد که گیرنده مرسوله با وارد کردن مشخصاتی مانند کد رهگیری یا شماره مرسوله، کد ملی و شماره موبایل و همچنین روش‌های دیگر وضعیت بسته خود را رهگیری کند.

کد رهگیری پستی یا کد مرسولات پستی چیست؟

یک شناسه منحصر به فرد ۲۴ رقمی است که به یک محموله یا بسته پستی اختصاص داده می‌شود. این کد به افراد اجازه می‌دهد تا پیشرفت و موقعیت نامه یا بسته پستی خود را هنگام حرکت در سیستم پستی نظارت و ردیابی کنند. کد رهگیری پستی زمانی که بسته یا محموله پستی وقتی به اداره پست تحویل داده می‌شود، صادر و کاربر می‌تواند از طریق این کد مرسوله خود را پیگیری کند.

هنگامی که بسته‌ای ارسال می‌شود، معمولاً یک رسید و پیامک تاییدی که شامل کد رهگیری است برای گیرنده ارسال می‌شود و با وارد کردن این کد در وب سایت شرکت پست به آدرس tracking.post.ir می‌تواند به اطلاعات مربوط به موقعیت فعلی، وضعیت و تاریخ تحویل مورد انتظار بسته خود دسترسی پیدا کند.

پیگیری مرسوله پستی از طریق کد رهگیری

کد رهگیری یکی از پیشرفت‌هایی است که با توسعه سیستم پستی ایجاد شد و نحوه استفاده از آن به این صورت است که وقتی فردی بسته پستی را به اداره پست می‌برد، پس از تحویل آن یک رسید دریافت می‌کند (در سال‌های اخیر یک پیامک نیز به فرد ارسال می‌شود). در رسید یا پیامک دریافتی یک کد ۲۴ رقمی به عنوان کد رهگیری وجود دارد.