به گزارش راهبرد بانک، گم کردن مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و کارت های بانکی یکی از چالش هایی است که ممکن است افراد هنگام سفر به خارج از کشور با آن مواجه شوند اما با توسعه فناوری های امروزه این امید وجود دارد درصورتی که فردی مدارک خود را گم کرد و توسط فردی دیگر آن را پیدا کرد، به پست تحویل دهد و سپس میتواند از طریق این شرکت آن را رهگیری کند.
در این راستا شرکت پست چند سالی است با طراحی سامانهای، شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت این شرکت به پیگیری وضعیت مدارک و اشیاء مفقود شده خود بپردازند. بر این اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پستیافته، با وارد کردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود میتواند مطلع شود آیا مدارکش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر.
شناسنامه، کارت ملی و مدارک بانکی (مانند دستهچک، عابربانک) و مدارک خودرو (مثل کارت ماشین) از جمله اسنادی است که توسط مردم به پست تحویل داده میشود و پستچیها، مدارک مورد نظر را به واحد پستیافته شرکت تحویل میدهند. در صورتی که در میان مدارک شما مدرکی مفقود شده باشد، با یک جستوجوی ساده در صورتی که مدرک مربوطه به دفاتر پستی تحویل داده شده باشد به شما اعلام شده و حتی تاریخ تحویل آن هم اعلام میشود.
گفته شده مدارکی که میتوان از طریق این سایت جستوجو کرد، شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارتهای نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، وصیتنامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارتهای اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسایط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارک خودرو، پروانهها و گواهیها، لوازم خانگی، انواع چک، طلا، جواهر و اشیای قیمتی، انواع کیف، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت میشود.
حال به دلیل موفقیت این سرویس طی سال های گذشته این امکان در اربعین امسال هم جهت ارائه خدمت به زائران فراهم شده است. درواقع یکی از مهمترین دغدغهها و نگرانیهای زائرین در طول سفر گم شدن اشیاء و لوازمشان است که با ارتقای سامانه گفته شده و افزایش قابلیتهای این خدمت پستی در موکبهای مستقر در مرزهای خروجی و موکبهای مستقر در کشور عراق به زائران فرم ثبت مشخصات ارائه میشود که با چسباندن بارکد مربوطه میتوانند لوازم مفقودی خود را در صورت پیدا شدن رهگیری و در داخل کشوران دریافت کنند.
سرویسی که بنابر اعلام مسئولان شرکت ملی پست امسال همانند سال های گذشته البته با کمی تفاوت قرار است به زائران در طول مسیر ارائه شود. این سرویس از طریق استقرار در هشت مکان که دو تا از آنها در محل کنسولگری نجف کربلا است و ۶ نقطه دیگر در مسیر راهپیمایی اربعین در موکبهای اصلی ایرانی است که سال گذشته فقط در حد اسناد و مدارک مفقود شده بود اما امسال تلفن همراه و کوله پشتی هم اضافه شده است.
در همین رابطه با توجه به نزدیک بودن روز اربعین و سفر زائران به کشور عراق رئیس ستاد اربعین شرکت ملی پست اعلام کرده است امسال برای نخستین بار، امکان جستجوی مدارک و اشیاء گمشده زائران پیاده روی اربعین در سامانه پست یافته با عنوان “زائرپست” فراهم شده است.
سعید شریفزاده با اشاره به اینکه سرویس پست یافته برای سومین سال متوالی در ایام برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی به زائران خدمات ارایه می دهد، اظهار کرد: ایستگاههای پستی با استقرار در موکبهای منتخب در مسیر راهپیمایی و کنسولگریهای ایران در شهرهای نجف و کربلا، آماده خدمترسانی است.
به گفته وی، در صورتی که زائران در طول مسیر پیاده روی مدارک هویتی، گوشی تلفن همراه، کوله پشتی و… را پیدا کنند می توانند به موکب های مشخص شده تحویل دهند.
عضو هیات مدیره افزود: این سامانه به صورت بسیار ساده طراحی شده است و به بهترین شیوه استعلام مدارک پیدا شده را در اختیار متقاضیان قرار میدهد. شریفزاده گفت: زائران میتوانند برای استفاده از این سامانه به درگاه اینترنتی https://postyafteh.post.ir/ مراجعه کرده و با انتخاب گزینه “زائرپست” و ثبت اطلاعات هویتی، مدارک گمشده خود را جستجو کنند.
رئیس ستاد اربعین شرکت ملی پست افزود: امسال برای نخستین بار این سامانه به کمک سازمان حج و زیارت آمده شده تا بتواند افراد گمشده در طول مسیر را نیز شناسایی کند.
لازم به ذکر است دریافت مدارک یافتشده از دو طریق امکانپذیر است؛ متقاضی میتواند از طریق مراجعه مستقیم به واحد پستی محل نگهداری مدارک، در قبال مدرک شناسایی معتبر اسناد خود را تحویل بگیرد. نوع دوم آن این است که افراد از طریق مراجعه به نزدیکترین واحد پستی (برای دریافت مدارک)، فرم درخواستی را تکمیل کنند تا پست مدارک را از طریق سرویس پست پیشتاز (که هزینه ارسال آن را از شخص متقاضی دریافت کرده)، به نشانی مورد نظر ارسال کند.