از جریمه سنگین بانک فرانسوی توسط آمریکا تا تاریخ همچنان نامعلوم اجرای SPV

تحریم های جدید وزارت خزانه داری، سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران و آخرین وضعیت سازوکار ویژه مالی اروپا، جلسات کمیسیون امنیت ملی درباره CFT و اخبار منتشر شده پیرامون ممنوع الخروجی رییس واحد اطلاعات مالی در گزارش این هفته آمده است.

به گزارش راهبرد بانک، در گزارش این  هفته، به آخرین اقدامات خصمانه آمریکا و اروپا علیه ایران در رابطه با تحریم‌ها و فشار اقتصادی از جمله تحریم های جدید وزارت خزانه داری، اتهامات جدید پیرامون تسلیحات شیمیایی، سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران و آخرین وضعیت سازوکار ویژه مالی اروپا پرداخته می‌شود، سپس اخبار مربوط به FATF از جمله جلسات کمیسیون امنیت ملی درباره CFT و اخبار منتشر شده پیرامون ممنوع الخروجی رییس واحد اطلاعات مالی ذکر می گردد.

*تحریم، برجام و مذاکرات

*تحریم شبکه‌ روسی-ایرانی حامی سوریه، حماس و حزب‌الله توسط وزارت خزانه‌داری

روز ۲۹ آبان‌ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا کرد ۹ فرد در یک شبکه‌ی بین‌المللی که از طریق آن ایران، با شرکت‌های روسی همکاری و میلیون‌ها بشکه نفت یرای دولت سوریه تامین می‌‌کرده، هدف تحریم‌ها قرار داده است. مطابق این ادعا، سوریه در ازای نفت، انتقال صدها میلیون دلار به نیروهای قدس سپاه پاسداران که بدون وقفه به سوی حماس و حزب‌الله می‌رفته است، تسهیل می‌کرد. تحریم‌های آمریکا از انتقال حمایت‌های کالایی به دولت بشار اسد شامل محموله‌های نفت توسط ایران ممانعت می‌کند و هم‌چنین مانع رسیدن کمک‌های کالایی به گروه‌های تحریمی می‌شود که آمریکا آن ها را تروریستی می داند. وزارت خزانه‌داری آمریکا یک فرد لبنانی، سوری، عراقی و روسی و دو ایرانی به نام‌های حسین یعقوبی و رسول سجاد به همراه سه نهاد به نام‌های GLOBAL VISION GROUP،  PROMSYRIOIMPORT و شرکت دارویی و پزشکی کیش تدبیر را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. 

*اتهام نماینده آمریکا در کنفرانس معاهده منع تسلیحات شیمیایی

نماینده‌ی آمریکا در کنفرانس معاهده بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی با بیان اینکه ایران به تولید تسلیحات شیمایی اعصاب و روان دست زده است، معاهده را نقض نموده است. 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اتهام جدید آمریکا به کشورمان در خصوص نقض کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی اظهار داشت: هیات آمریکا در سازمان منع سلاح های شیمیایی روز پنجشنبه در جریان برگزاری کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در لاهه اتهامات بی پایه و اساسی را طبق عادت مالوف و همیشگی خود علیه جمهوری اسلامی مطرح کرد که این اتهامات را قویا مردود می دانیم.

*بانک فرانسوی "سوشیت جنرال" برای نقض تحریم های آمریکا مشمول جریمه میلیاردی شد

فدرال رزرو آمریکا (یا همان بانک مرکزی) در بیانیه ای اعلام کرد: بانک فرانسوی «سوشیت جنرال» برای نقض تحریم های آمریکا در ارتباط با کوبا، ایران و سودان، مبلغ ۱.۳۴ میلیارد دلار آمریکا پرداخت خواهد کرد. 

*اروپا در صدد اعمال تحریم‌ بر روی ایران با بهانه‌ی عملیات‌های تروریستی در فرانسه، دانمارک

خبرگزاری یورونیوز خبر داد که اتحادیه اروپا به بهانه‌ی طراحی‌ عملیات‌های تروریستی در فرانسه و دانمارک به دنبال اعمال تحریم علیه ایران است. 

*سفر وزیر امور خارجه‌ انگلیس به ایران

وزیر خارجه انگلیس اولین بار برای مذاکرات پیرامون موضوعات آینده‌ی توافق هسته‌ای، نقش ایران در منطقه و پرونده‌ی دوتابعیتی‌های زندانی شده به ایران سفر کرد. این اولین باری است که یک وزیر خارجه کشور غربی برای مذاکره بر سر برجام به ایران سفر می‌کند.

هانت در این سفر با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. ظریف در مورد دیدار خود با هانت گفت: «در این دیدار منافع متقابل، بویژه حفظ برجام و تعهد اروپا به عادی سازی روابط اقتصادی با ایران مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در خصوص راهکارهای پایان دادن به جنگ فاجعه بار و کابوس وضعیت وخیم انسانی در یمن گفتگو کردیم».

*موگرینی: نمی‌توانم برای اجرای SPV تاریخی اعلام کنم

موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چه زمانی سازوکار ویژه اروپا آماده می‌شود گفت: «شما باید از وزرای امور خارجه‌ی فرانسه، آلمان و انگلیس بپرسید. من نمی‌توانم به شما تاریخ را بگویم، اما می‌توانم به شما بگویم که این کار ادامه دارد».

*دینار جای دلار را در مبادلات با عراق می‌گیرد/مذاکره برای حذف ویزا

مسجدی، سفیر ایران در عراق گفت با توجه به مشکلات پیش‌آمده در مبادلات بانکی به‌صورت دلار، پیشنهاد مشترک استفاده از دینار عراق یا صادرات و واردات به‌صورت تهاتری است. سفیر ایران در عراق افزود: «ما در پی لغو روادید میان دو کشور هستیم و در سفر رئیس جمهور عراق به تهران برای لغو روادید میان تجار و بازرگانان بحث و تبادل نظر شد».

*سخنگوی وزارت امور خارجه شایعه آماده شدن این وزارتخانه برای خروج از برجام را رد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد شایعه منتشره در فضای مجازی مبنی بر آماده شدن وزارت امور خارجه برای خروج از برجام اظهار داشت: این شایعات قطعا کذب، بی اساس و هدفمند است و با نیات تخریبی و در جهت تشویش اذهان مردم و ایجاد التهابات کاذب و تاثیر گذاری منفی در بازار و حتی معیشت مردم توسط محافل خاص داخلی و خارجی ساخته و پرداخته و منتشر می شود. 

*دیدار مدیر سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه با عراقچى

نیکولا دو ریویه مدیر سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه که به منظور برگزاری دور جدید گفتگوهای سیاسی ایران و فرانسه به همراه هیاتی به تهران سفر کرده است، روز چهارشنبه با سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. طرفین در این دیدار در خصوص آخرین وضعیت برجام و تعهدات فرانسه و سایر اعضای اروپایی برجام برای عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و مقابله با اثرات منفی تحریم های غیرقانونی آمریکا و نیز راه کارهای گسترش مناسبات دوجانبه و برخی مسائل امنیتی، منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی و تبادل نظر پرداخته و مواضع خویش را تشریح کردند. 

 طرف فرانسوی در این دیدار گزارشی از مراحل نهایی ثبت و راه اندازی کانال ویژه مبادلات مالی و برخی دشواریهای پیش بینی نشده در این مسیر و تدابیر سه کشور اروپایی برای رفع این دشواری ها و استقرار و آغاز بکار هرچه سریعتر این کانال به هیات ایرانی ارائه کرد. همچنین طرفین با مرور تحولات در سایر حوزه های اقتصادی و تجاری، اقداماتی که برای به حداقل رساندن آثار تحریم های آمریکا در دست انجام است را مورد ارزیابی قرار دادند.

*عراقچی از ابتکارات تازه در سازوکار مالی اروپا خبر داد

عراقچی در حساب توئیتری خود نوشت: دیروز و امروز با مدیران سیاسی و مذاکره کنندگان هسته ای انگلیس و فرانسه دیدارهای خوبی در تهران داشتم. اراده سیاسی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای حفظ برجام همچنان جدی است. ابتکارات جدیدی در خصوص اس پی وی در حال طراحی است و مذاکرات کارشناسی ما با آنها ادامه دارد. 

   *عراقچی: اروپا نتوانسته یا نخواسته سازوکاری برای ثبت «SPV» ایجاد کند

سید عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه در «همایش بین‌المللی نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» با اشاره به تعلل اروپا در ایجاد سازوکار مالی بین ایران و اروپا گفت: اروپا نتوانسته یا نخواسته سازوکاری برای ثبت  SPV ایجاد کند.

معاون وزارت امور خارجه گفت: «چه اروپا نمی‌خواهد با ما کار کند و بازی می‌کند و چه این‌که می‌خواهد کار کند و قادر نیست با فشارهای آمریکا، در نتیجه فرقی ندارد. ما با شرایطی روبه‌رو هستیم که اروپا نتوانسته یا نخواسته سازوکاری ایجاد کند که خواست ایران را تأمین کند. تا زمانی در برجام می‌مانیم که منافع ما تأمین شده باشد. الآن به‌دلیل منافعی که برای ما از لحاظ اقتصادی و سیاسی وجود دارد در برجام هستیم». عراقچی تأکید کرد: «اجماع جهانی به‌نفع جمهوری اسلامی ایران است و قطعنامه شورای امنیت هنوز برنگشته که این از منافع ماست. اروپا بداند این وضع نمی‌تواند ادامه پیدا کند. کسی در ایران به‌خاطر تحریم آمریکا دست خود را بالا نمی‌برد. شرایط ما بهتر از شرایط قبل از توافق است». 

*تحولات مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)

*جلسه کمیسیون امنیت ملی پیرامون بررسی و رفع اشکالات شورای نگهبان به CFT

فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تنها ایراد نخست شورای نگهبان به لایحه CFT مورد بحث و بررسی قرار گرفت زیرا بخش اعظم شورای نگهبان از جمله نتیجه گیری کلی و مغایرت دانستن متن لایحه با منافع ملی کشور به این بند مربوط است. این بند مربوط به این است که آیا می‌توان شرطی بر CFT قائل شد یا خیر. در نهایت پیشنهاد شد تا در مورد متنی که باید به رأی گذاشته شود کارگروه مشترکی تشکیل دهیم که اثر مشورتی داشته باشد.

*جلسه مشورتی برای بررسی ایرادات لایحه شورای نگهبان به لایحه CFT برگزار شد

جلسه مشورتی برای بررسی ایرادات لایحه شورای نگهبان به لایحه CFT، روز دوشنه شب، با حضور ظریف؛ وزیر امور خارجه، جنیدی؛ معاون حقوقی رییس جمهور، کدخدایی؛ سخنگوی شورای نگهبان و نماینده‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. فلاحت پیشه در این زمینه گفت: برخی از نمایندگان در این جلسه حضور داشتند، وقتی به توافق نهایی برسیم موضوع در جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح شده و ما ایرادات شورای نگهبان را در حضور آقای کدخدایی به رای کمیسیون می گذاریم. جلسه دیروز نشان داد که می‌توانیم به نتیجه‌ برسیم.

*احمد آبادی، رییس واحد اطلاعات مالی ممنوع الخروج شد

دهقان، نماینده مجلس گفت: برخی از مقامات بیش از آنکه به فکر منافع کشو  اباشند به فکر اخذ ویزای کانادا و آمریکا و استخدام در سازمان ملل بودند؛ این افراد در سربرگ مرکز پولشویی به دنبال سفرهای خانوادگی در تورهای تفریحی بوده اند شما مبارزه با پولشویی را به فردی سپردید که تعلق کمتری به کشور دارد و به دنبال اقامت در خارج است. پس از این سخنان دهقان، خبرگزاری فارس در گزارشی گفت: مذاکره کننده ارشد ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی FATF و رئیس مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی ممنوع الخروج شد. ظاهرا دلیل ممنوع الخروج شدن میثم نصیری احمدآبادی این بوده که وی با حضور در کنسولگری امریکا در کشور امارات درخواست اقامت برای خود و خانواده‌اش کرده است.

پس انتشار این اخبار، احمد آبادی بدون تکذیب ممنوع الخروجی خود، گفت: هیچگاه هیچ درخواستی برای دریافت اقامت یا تابعیت هیچ کشوری به ویژه کشورهای آمریکا و کانادا نداشته ام.تنها درخواست ویزای اینجانب در آذرماه سال ۹۲ جهت دیداریکی از بستگان بوده که عدم موافقت با آن در سال ۹۶ طی ایمیلی به اینجانب اعلام شده است. در مورداستفاده از سربرگ مرکز مبارزه با پولشویی برای اخذ ویزا متذکر می‌شود که نامه مورد نظر این آقایان گواهی اشتغال به کار رییس مرکز با ذکر میزان حقوق بوده که روال طبیعی برای دریافت ویزا ارائه گواهی از اداره محل اشتغال بوده و می‌باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در این زمینه گفت: موضوع احمد آبادی را دیروز پیگیری کردم، مهاجرت نبوده ومن چنین چیزی نشنیدم و بحث ویزا بوده، برخی‌ها به هر دلیلی با برجام مخالف هستند و تمام کسانی را که برای برجام زحمت می‌کشند را چیزهایی در موردشان می‌گویند. ایشان کسی هست که انصافا خیلی در مساله پولشویی زحمت کشیدند.