افزایش سطح زیر کشت طرح جهش تولید در کردستان

مدیر اجرایی طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کردستان گفت: سطح زیر کشت طرح جهش تولید در استان کردستان به ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.

به گزارش راهبرد بانک، محمد صالح احمدی در دوازدهمین جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کردستان، استفاده بهتر باران و خاک را از امتیازات کشت دیم عنوان و اظهار کرد: ابزار مناسب کشت دیم با گذشت زمان تکامل حاصل نموده است و در این راستا آموزش بیشتری برای کشاورزان نیاز است.

احمدی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت طرح جهش تولید در استان کردستان به ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است، اعلام کرد: جهت افزایش عملکرد محصول نیاز است کشاورزان جهت جلوگیری از تنش کم آبی هرچه سریع‌تر  محلول پاشی محصولات را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: با توجه به اهمیت گندم در زمینه اقتصاد و امنیت غذایی تلاش برای افزایش عملکرد و بهبود کیفیت آن مهم و ضروری می‌باشد.

احمدی تصریح کرد: به منظور دستیابی به ارقام پر محصول و باکیفیت گندم، شناخت بهترین روش و زمان تغذیه دارای اهمیت خاصی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان  از بین عناصر مورد نیاز گندم، از نیتروژن به عنوان پرمصرف‌ترین و مهم‌ترین عنصر غذایی در افزایش عملکرد نام برد و یادآور شد: از روش‌های بهینه استفاده از عنصر می‌توان به محلول پاشی اوره اشاره کرد.

احمدی تاکید کرد: با توجه به رطوبت فعلی خاک،  گندم اکنون در مرحله پنجه زنی بوده و محلول پاشی می‌تواند بهره‌وری آن را افزایش دهد.

در ادامه مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بر نقش موثر کارشناسان پهنه در خصوص تشویق کشاورزان به انجام کشاورزی حفاظتی و  اجرای موفق طرح جهت افزایش تولید تاکید نمودند.

بیمه محصولات کشاورزی خصوصا بیمه محصولات طرح جهش دیم زارها از مواردی بود که توسط همکاران حاضر در جلسه به آن اشاره شد و تاکید گردید هرچه سریع‌تر با توجه به شرایط آب و هوایی سال جاری و کاهش بارندگی بهاره، بیمه محصولات در دستور کار قرار گیرد.