به گزارش راهبرد بانک، بررسی صورتهای مالی اعلام شده توسط ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو (بهعنوان زیر مجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان میدهد که در مجموع سال ۱۴۰۰ میزان تولید خودرو در کشور به ۹۰۰ هزار دستگاه نیز نرسیده است. این در حالیست که طی سال ۱۳۹۹ میزان تولید با عدد ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه (بدون احتساب تولید در پارسخودرو) بسته شد. این نشان میدهد که طی سالهای اخیر بهجای آنکه خودروسازان بیشتر به شعارهای افزایش، جهش، رونق و حمایت از تولید نزدیک شوند، ناموفقتر پیش آمدهاند.
تولید خودرو در سال ۱۴۰۰ در مجموع به ۹۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده و نسبت به سال ۱۳۹۹ افت بالغ بر چهار درصدی داشته است؛ این در حالیست در طی سال ۱۳۹۹ تولید خودرو با رشد چهار درصدی نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۸) از ۹۰۰.۵ هزار دستگاه فراتر رفته بود. از سوی دیگر نیاز بازار بیش از یک میلیون تومان برآورد شده است.تولید خودرو در سال۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، در حالی افت ۴.۰۷ درصدی داشته است که در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ با رشد ۴.۳۳ همراه شده بود.
در مجموع طی یک سال گذشته ۸۶۵ هزار و ۴۸۲ دستگاه خودرو و ۸۷۸ هزار و ۲۷۶ دستگاه خودرو فاکتور شده است. این در حالیست که نیاز بازار بیش از یک میلیون دستگاه برآورد میشود. این عدم تناسب عرضه با نیاز بازار زمینهساز مشکلاتی شده است که سالهاست در بازار خودرو وجود دارد و سال به سال بر التهاب بازار خودرو بیشتر افزوده و شکاف قیمت کارخانه تا بازار آزاد محصولات را بیشتر کرده است.
در این آشفته وضعیت صنعت و بازار خودرو که نه مشتری، نه خودروساز و زنجیره تامین آن و نه دولت و مسئولان رضایت دارند، تنها دلالانی که با سوداگری و به روشهای مختلف حتی به شیوه ناموفق قرعهکشی که با هدف عرضه خودرو به مشتریان واقعی شکل گرفت، سود خواهند کرد.
همانطور که اشاره شد، علیرغم قول خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه در نیمه دوم سال که از شرطهای تصویب اصلاح قیمتها نیز محسوب میشد، در مجموع تولید ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو تنها ۸۶۵ هزار و ۴۸۲ دستگاه خودرو در کشور تولید و ۸۷۸ هزار و ۲۷۶ دستگاه فروخته شد.
ایرانخودرو ۴۵۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه تولید و ۴۵۲ هزار و ۵۷ دستگاه فروخت
در مجموع یک سال گذشته ۴۵۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایرانخودرو تولید و برای ۴۵۲ هزار و ۵۷ دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است.
از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایرانخودرو طی مدت مذکور ۲۹۷ هزار و ۸۱۷ دستگاه از محصولات خانواده پژو (بهجز پژو ۲۰۰۸) تولید و ۳۰۰ هزار و ۱۹۸ دستگاه از این خودرو فروخته شده است. همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که همه ۱۰۳ دستگاه آن فروخته شد.
ایرانخودرو ۵۰ هزار و ۹۵ دستگاه از محصولات خانواده سمند در سال ۱۴۰۰ تولید کرده و برای ۵۰ هزار و ۳۶۷ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.
همچنین در این مدت، ۵۰ هزار و ۲۵۷ دستگاه دنا، ۳۵ هزار و ۶۳۰ دستگاه رانا و ۸۵۴۱ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۵۵ هزار و ۷۹۱ دستگاه دنا، ۲۸ هزار و ۳۸۰ دستگاه رانا و ۸۳۹۵ دستگاه تارا به فروش رسیده است.
ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز در یکساله ۱۴۰۰، ۸۶۴۷ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده است که به ترتیب ۸۸۱۵ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.
بررسی صورتهای مالی اعلام شده توسط ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو (بهعنوان زیر مجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان میدهد که در مجموع سال ۱۴۰۰ میزان تولید خودرو در کشور به ۹۰۰ هزار دستگاه نیز نرسیده است. این در حالیست که طی سال ۱۳۹۹ میزان تولید با عدد ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه (بدون احتساب تولید در پارسخودرو) بسته شد. این نشان میدهد که طی سالهای اخیر بهجای آنکه خودروسازان بیشتر به شعارهای افزایش، جهش، رونق و حمایت از تولید نزدیک شوند، ناموفقتر پیش آمدهاند.