پرداخت وام ۶۰۰ میلیون تومانی در اطراف حرم شاه عبدالعظیم

به دنبال افزایش سقف تسهیلات نوسازی مسکن در اطراف حرم‌های مطهر چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران به ۶۰۰ میلیون تومان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، پرداخت سقف این تسهیلات را برای اطراف حرم حضرت عبدالعظیم (ع) قابل اجرا دانست.

به گزارش راهبرد بانک، از اوایل فروردین ماه امسال وام نوسازی و بهسازی مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد اما در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.

بر این اساس و بنا به گفته خلیل محبت‌خواه ـ مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ـ سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان و در شهرهای استان ۳۰۰ میلیون است اما این تسهیلات در شهرری و محدوده بافت فرسوده اطراف حرم شاه‌عبدالعظیم حسنی (ع) به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

مالکان مسکن می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بازآفرینی شهری یا سامانه ثبت‌نام مسکن حمایتی (نهضت ملی مسکن) مراجعه و با وارد کردن کدپستی منزل مسکونی خود از واقع شدن آن در بافت استعلام کرده و برای دریافت تسهیلات تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان اقدام کنند. دریافت این تسهیلات نیاز به هیچگونه سپرده‌گذاری ندارد.

این وام به مالکان و انبوه‌سازانی تعلق می‌گیرد که در محدوده بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی اقدام به ساخت‌وساز کرده و پروانه ساخت را از شهرداری دریافت کرده باشند علاوه بر این پروژه نیز می‌بایست ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

مالکان علاوه بر تسهیلات فوق می‌توانند از سایر مزایای ساخت مسکن در بافت فرسوده شامل انشعابات رایگان، آب، برق، گاز و تخفیفات نوسازی شهرداری‌ها نیز استفاده کنند.

درخصوص نحوه محاسبه نرخ سود این تسهیلات، آنطور که چند روز قبل محمد آئینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ اعلام کرد ۱۵۰ میلیون تومان از تسهیلات نوسازی در تمامی شهرها با سود صفر درصد پرداخت می‌شود. مابقی ۱۸ درصد خواهد بود. لذا نرخ سود در تهران حدود ۱۲ درصد، در کلانشهرها ۱۱ درصد و در سایر شهرها حدود ۱۰ درصد است. علاوه بر این در تهران ۱۵۰ میلیون تومان دیگر از این تسهیلات و در سه شهر دیگر قم، شیراز و مشهد ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد است و اگر متقاضیان زیر پوشش نهادهای حمایتی باشند سود این بخش از تسهیلات ۴ درصد خواهد بود.

آئینی با بیان اینکه ۴۵۰ میلیون تومان از تسهیلات نوسازی توسط بانک مسکن پرداخت می شود گفت: مازاد این رقم تا سقف ۶۰۰ میلوین تومان برای چهار شهر تهران، قم، مشهد و شیراز توسط صندوق سرمایه‌گذاری حرم مطهر که زیرمجموعه شرکت بازآفرینی شهری است تامین خواهد شد. خوشبختانه طی چند ماه اخیر با حمایت وزیر راه و شهرسازی منابع نوسازی ۳.۵ برابر دوره‌های گذشته شده و ان‌شاءالله بتوانیم به هدف نوسازی سالیانه ۱۵۰ هزار واحد دست پیدا کنیم.

همچنین بر اساس قانون حمایت از احیا، حمایت از نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده، شهرداری‌ها موظفند حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تواکم ساخت تخفیف بدهند که این رقم تا ۱۰۰ درصد هم می‌توانند باشد. در حال حاضر شهرداریهای کشور همکاری خوبی در بافتهای فرسوده دارند و به طور متوسط بالای ۸۵ درصد تخفیف می‌دهند.

بنا بر این گزارش، سقف تسهیلات نوسازی و بهسازی در بافتهای ناکارآمد تا پیش از این ۲۵۰ میلیون تومان بود که در روزهای اخیر به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. بر این اساس هم اکنون تسهیلات بافت فرسوده در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است، در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در باقی شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است. از سوی دیگر مبلغ نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.