خودروهای قاچاق در انتظار تعیین تکلیف قانونی/ چرا تعداد خودروهای امحایی مشخص نیست؟

سخنگوی سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه سازمان اموال تملیکی نسبت به امحای خودروهایی که تشریفات قانونی آنها تا پایان سال طی شود،اقدام می‌کند،گفت:مراحل قانونی برای تعیین تعداد خودروهای امحایی به صورت کامل انجام نشده و تعداد دقیق این خودروها مشخص نیست.

به گزارش راهبرد بانک: صاحب حجتی سخنگوی سازمان اموال تملیکی در خصوص آخرین وضعیت خودروهای در اختیار این سازمان گفت: امحای کالای قاچاق باید با تشریفات قانونی مخصوص به خود، از جمله تبصره یک ماده ۱۰ آیین‌نامه جرایی مواد ۵۵ و ۵۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شود.

وی اظهار کرد: پس از تاکیدات مقام معظم رهبری در برخورد با قاچاق داشتند، سازمان اموال تملیکی جلسات متعددی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان های ذی‌ربط در امر مبارزه با قاچاق و به منظور حمایت از تولید و بازار داخلی و همچنین برخورد قانونی با پدیده شوم قاچاق برگزار کرد تا این موضوع به سرانجام برسد و تشریفات قانونی طی شود.

سخنگوی سازمان اموال تملیکی افزود: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت توجه به تولید و تقویت ساخت داخل و مبارزه و برخورد قاطع با قاچاق کالا و همچنین ابلاغ دستورالعمل مبارزه با این پدیده شوم از سوی ریاست جمهور، موضوع انهدام و امحاء کالاهای کشف و ضبط شده پس از صدور احکام قطعی از سوی مراجع قضایی و با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌صلاح، در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در انتظار طی شدن مراحل قانونی و تعیین تعداد خودروهای امحایی هستیم، گفت: سازمان اموال تملیکی نسبت به امحای خودروهایی که تشریفات قانونی آنها تا پایان سال طی شود، اقدام خواهد کرد. خودروهای در اختیار سازمان اموال تملیکی به دو دسته خودروهای قاچاق و خودروهای متروکه تقسیم می‌شوند.

حجتی تاکید کرد: خودرو و دیگر کالاهای متروکه امکان بازگشت به صاحبان آنها را دارند و ممکن است در روند اداری و اجرایی گیر کرده باشند به همین دلیل عدد دقیق آنها مشخص نیست. خودروهای موجود در سازامان اموال تملیکی مربوط به سنوات مختلفی است، بعضا خودروهایی ۱۵ تا ۲۰ سال است که وارد کشور شدند اما به این دلیل که تشریفات قانونی آنها طی نشده، در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است و همچنان در انبارها باقی مانده‌اند. ما منتظر دریافت مجوزهای قانونی برای تعیین تکلیف این خودروها هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت پرونده‌های ارجا شده به این سازمان گفت: حدود ۴۷ هزار پرونده قاچاق برای سازمان تملیکی ارسال شده که نسبت به سال گذشته، ۵ درصد افزایش داشته است. از این تعداد ۳۶ هزار پرونده مربوط به کالاهای قاچاق و حدود ۸ هزار پرونده نیز مربوط به کالاهای متروکه است.

سخنگوی سازمان اموال تملیکی با اشاره به تاکیدات ریاست جمهور، رییس قوه قضاییه و وزیر اقتصاد در خصوص ساماندهی انبارها و تسریع در تعیین تکلیف اموال تملیکی عنوان کرد: با همت مدیران استانی و تدابیر مدیرعامل و هیات مدیره سازمان، طی ۴ ماهه اخیر قریب به ۵ هزار میلیارد ریال کالا از طریق امحاء تعیین تکلیف شد که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۶۸ درصد رشد داشته است و روند امحاء کالاهای قاچاق تا پایان سال نیز در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

حجتی با بیان اینکه سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی آخرین حلقه زنجیره مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، تصریح کرد: امیدواریم نهادها و دستگاه‌های ذیربط که متولی امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند حسب منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در برخورد بی‌رحمانه با پدیده آسیب رسان به اقتصاد ملی و تولید داخلی همچون گذشته، اقدامات جهادی خود را با جدیت و اهتمام بیشتری ادامه دهند.