به گزارش راهبرد بانک: غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم بررسی بند یک الحاقی تبصره یک که مربوط به بحث ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی بود، گفت: وقتی لایحه بودجه به مجلس رسید، برخی به این دلیل که نرخ ETS برای ارز پیشبینی شده بود، طرفدار رد کلیات بودجه بودند.
وی با بیان اینکه در نتیجه این اقدام دولت در لایحه بهمعنای حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بود، گفت: این دسته از نمایندگان بهشدت اصرار داشتند که کلیات لایحه باید رد شود. بهدلایل متعدد ما جزو کسانی بودیم که معتقد بودیم که کلیات بودجه باید به تصویب مجلس برسد که این اتفاق نیز رخ داد.
رضوانی در ادامه گفت: از ابتدا به این دلیل که بعضی از افراد تصور میکردند که این امکان وجود دارد که حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در غفلت مجلس باید صورت گیرد، این مطلب را مسکوت گذاشته بودند، به همین دلیل کمیسیون تلفیق چارهجویی کرد و مصوبهای داشت به این مضمون که ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی به روش سالهای گذشته تخصیص دهد، اما متأسفانه زمانی که این مسئله مکتوب شد، براساس واقعیت نبود و در واقع خلاف واقع مکتوب شد، در نتیجه پس از انتشار این متن بین نمایندگان اعتراض شدیدی از سوی اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفت و قرار شد وقتی این مورد مجدداً به کمیسیون تلفیق بازگشت، اصلاحات صورت بگیرد.
وی افزود: البته بهنظر بنده نیازی به بازگشت این موضوع به کمیسیون تلفیق نیز نبود و کافی بود نتیجه مذاکرات اعضای تلفیق مشخص شود اما وقتی مجدداً در کمیسیون تلفیق مطرح شد، به همان شکل اول (تخصیص ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی مانند گذشته) تأکید و تحکیم شد اما متأسفانه این اصلاح در خروجی مکتوب کمیسیون انجام نشد.
این عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: اتفاق بدتری که رخ داد این بود که این مسئله اصلاً در صحن مجلس مطرح نشد و علت آن نیز یک پیشنهاد اصلاح کل بود که رأی آورد. کسانی که به اصلاح کل رأی دادند بر این باور بودند که این مسئله روش جبران حذف احتمالی ارز ترجیحی است، همچنان نیز پیشنهاددهنده این موضوع و نمایندگانی که به آن رأی دادند بر این تصور هستند که این پیشنهاد بهصورت اختیاری در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اتفاقاتی که پیش از رأیگیری این پیشنهاد رخ داد، گفت: اگر یکی از نمایندگان قبل از ورود به بحث تذکر آییننامهای داشته باشد، میتواند مطرح کند اما سیستم تذکرات را بسته بودند و سیستم موافق و مخالف نیز عملاً بهکار گرفته نشد تا موافقان و مخالفان صحبت کنند و مشخص شود روی چهموضوعی رأیگیری میشود و بههرحال پیشنهاد اصلاح کل رأی آورد.
* انتقاد صریح از عدممدیریت صحیح مجلس در مورد حذف ارز ۴۲۰۰تومانی/ حذف ارز ترجیحی در صحن مطرح نشد
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص رأیگیری یا عدم رأیگیری بحث ارز ترجیحی در صحن گفت: این مسئله بهبهانه رأی آوردن اصلاح کل اصلاً مطرح نشد. آن چیزی که اکثریت نمایندگان مجلس به آن رأی میدهند، اینکه نمایندگان مجلس به پیشنهادی رأی بدهند که بهصورت مشخص حذف یا باقیماندن ارز ترجیحی را مشخص کند یک بحث جدا است اما اینکه بهگونهای عمل شود که منِ نماینده در غفلت از تبعات یک پیشنهاد به آن رأی بدهم بحث دیگری است، بنده در این زمینه معتقد هستم که مدیریت درستی در مجلس صورت نگرفته است.
* اعتراض جمع زیادی از نمایندگان مجلس به عدمبررسی حذف ارز ترجیحی در صحن
رضوانی در پاسخ به سؤالی در خصوص واکنش کمیسیون تلفیق و اعضای آن نسبت به عدم بررسی پیشنهاد این کمیسیون در صحن مجلس گفت: رویکرد کمیسیون تلفیق، رویکرد اعضای آن، صحبتهای سخنگو و آن چیزی است که بهصورت مکتوب موجود است. بنده بهعنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به این مسئله اعتراض کردم، عده زیادی از نمایندگان نیز به این مسئله که چرا موضوع حذف ارز ۴۲۰۰تومانی بهآنشکلی که باید مورد بررسی قرار نگرفته است، اعتراض دارند.
وی در مورد جمعآوری امضا برای حفظ امانت نیز گفت: در زمان حاضر بیش از ۱۰۰ امضا جمعآوری شده است، این به این معنا است که نمایندگان معتقد هستند که کیفیت طرح موضوع باید براساس واقعیت صورت میگرفت. در زمان حاضر امضاهای جمعآوریشده رو به افزایش است و احتمالاً به ۲۰۰ امضا برسد، پس از جمعآوری امضاها این مسئله به هیئت رئیسه ارائه خواهد شد.
* ماجرای تسویهحسابهای سیاسی در حذف ارز ترجیحی که دود آن در چشم مردم و نظام خواهد رفت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه چند دسته از افراد بر حذف ارز ۴۲۰۰تومانی اصرار دارند و هرکدام از آنها طیفی از افراد را شامل میشود، گفت: یک دسته از نظر کارشناسی و دلسوزانه به این باور رسیدند که این کار بهصلاح کشور است. دسته دیگر میدانند که حذف ارز ترجیحی بدون آمادگی قبلی بهضرر نظام و کشور است و حتی برخی موافقان حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در مجلس بیان کردند که این اقدام منجر به شوک قیمتی و تورم خواهد شد.
وی اضافه کرد: در نتیجه دسته دوم با وجود اینکه میدانند این اقدام معیشت مردم را با مشکلات بیشتری روبهرو میکند، با انگیزههای سیاسی بهدنبال حذف ارز ۴۲۰۰تومانی هستند، این افراد خود شامل دو طیف میشوند؛ یک طیف ضدنظام هستند اما طیف دیگر داخلی هستند و تصور میکنند با اجرایی شدن این اقدام دولت آقای رئیسی شکست خواهد خورد اما به پیامدهای آن که سبب بروز مشکل برای نظام خواهد شد، توجه ندارند. در صورتی که آقای رئیسی موفق نشود، این شکست تبدیل به مدالی برای طرح مجدداً برخی افراد در عرصه سیاست خواهد شد.
* نابودی امید شکلگرفته در دولت سیزدهم با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی
رضوانی با اشاره به شرایط و زمینه موردنیاز برای حذف ارز ترجیحی گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر واقعاً درون دولت وحدت نظر باشد، سایر قوا نیز اتفاق نظر پیدا کنند، با صراحت تمام به مردم گزارش دهیم و اقناع عمومی ایجاد شود، روشهای جبران مشخص در نظر گرفته شود و سیستمهایی که قرار است این سرویسها را به مردم بدهند آمادگی لازم را داشته باشند، بنده مخالف حذف ارز ۴۲۰۰تومانی نخواهم بود اما میدانم که امروز این شرایط وجود ندارد، در نتیجه بنده نیز با حذف آن مخالف هستم.
وی تأکید کرد: با حذف ارز ترجیحی در چنین شرایطی ما به نظام، کشور و مردم ضربه خواهیم زد و کلاً این آرامش و امیدی که بهتازگی در کشور ایجاد شده است نیز خراب خواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.