برگشتن بیش از ۱۰۰۰ بنگاه به چرخه تولید

معاون وزیر کار از کاهش ۸.۶ درصدی بنگاه‌های مشکل دار در دولت سیزدهم خبر داده و می‌گوید: در سال‌جاری ۱۰۴۴ بنگاه مشکل‌دار با کمک سایر ارکان دولت به چرخه تولید بازگشتند و اشتغال در آنها حفظ شد.

به گزارش راهبرد بانک:  صیانت از نیروهای کار و حمایت از کارفرمایان، حفظ اشتغال موجود، بقای بنگاههای اقتصادی و رصد و شناسایی واحدهای مشکل دار از جمله وظایف ذاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می رود.

به اعتقاد کارشناسان، صیانت از نیروی کار تنها در رسیدگی‌های حقوقی و پیگیری دادخواست‌های قانونی کارگران خلاصه نمی‌شود بلکه گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی بنگاه‌های مشکل‌دار در اولویت خواسته‌ های جامعه کارگری است چرا که کارگران با حا مشکلات بنگاه‌ها است که به خواسته‌های قانونی و حقوقی خود دست می یابند.
دولت سیزدهم از بدو آغاز فعالیت در راستای حمایت از بنگاههای اقتصادی با رویکرد حفظ اشتغال موجود گام برداشته به نحوی که طبق گزارش معاونت روابط کار وزارت کار از زمان استقرار دولت تا پایان مهر ماه، تعداد  ۹۶۵ بنگاه مشکل دار با ۱۱۲ هزار و ۶۶۱ کارگر شاغل در آنها شناسایی شده است.
این در حالی است که طی مدت مشابه سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۰۹۹ بنگاه مشکل دار با ۱۳۲ هزار و ۶۵۸ کارگر شناسایی شده بود که این امر از کاهش ۱۲ درصدی تعداد بنگاه های مشکل دار حکایت دارد.
علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در حاشیه  نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت کار از کاهش ۸.۶ درصدی  بنگاه های مشکل دار خبر داد  و گفت: تعداد این بنگاه‌ها به ۹۵۳ بنگاه کاهش یافته است.
وی گفت: در سال‌جاری ۱۰۴۴ بنگاه مشکل‌دار با کمک سایر ارکان دولت به چرخه تولید بازگشت و اشتغال در آنها حفظ شد.
به گفته رعیتی فرد، شرایط جنگ اقتصادی که دشمن ایجاد کرده و همچنین شرایط کرونایی به کارگاه‌های تولیدی آسیب‌ زده و این امر بر کاهش رشد اقتصادی اثر گذاشته است.
بی تردید حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار در مرحله نخست به عهده مالکان، سهام‌داران، کارفرمایان و مدیران بنگاه بوده و پس از آن سازمان‌ یا دستگاه‌ صادرکننده مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری باید مدیران بنگاه‌ها را در مسیر حل مشکلات یاری کنند.
در صورت حل نشدن مشکل، موضوع باید در دستور کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها قرار گرفته و نسبت به خواسته کارفرمایان برای حل مشکلات اهتمام شود.
وزارت کار در راستای شناسایی و حل و فصل مشکلات بنگاهای تولیدی، کارگروههای تسهیل و رفع موانع تولید را طی چند سال اخیر در استانها راه اندازی کرده است؛ این کارگروهها وظیفه رصد و شناسایی بنگاههای اقتصادی مشکل‌دار را برعهده دارند و وضعیت بنگاهها و حل و فصل مشکلات آنها را پیگیری و ‌بررسی می کنند.
به گزارش ایسنا، حمایت از بنگاه های مشکل دار و بازگشت آنها به چرخه کار و تولید، نه تنها از ریزش نیروهای کار و کارگران شاغل در آنها جلوگیری کرده بلکه به دوام و بقای بنگاهها و حفظ اشتغال موجود در آنها نیز کمک می کند.
انتهای پیام