گفتگوی ایران و هند برای واردات اوره از ایران با استفاده از روپیه

منابع آگاه اعلام کردند هند قصد دارد نخستین قرارداد واردات اوره با ایران را به روپیه پرداخت کند تا ریسکهای مربوط به اختلالات عرضه جهانی، قیمت‌های بالاتر و نوسانات فارکس را کاهش دهد.

به گزارش راهبرد بانک: به نقل از رویترز، هند واردات اوره از ایران را در سال ۲۰۱۹ تحت فشار تحریمهای آمریکا علیه ایران متوقف کرد و به کشورهایی نظیر چین، اوکراین و روسیه رجوع کرد تا تقاضای خود برای مواد مغذی خاک را تامین کند.

یکی از منابع آگاه به رویترز گفت: سال گذشته بعضی از ایالتهای هندی به دنبال محدودیتهای صادراتی ناگهانی که از سوی چین در واکنش به قیمتهای جهانی بالای کود اعمال شدند، با کمبود اوره روبرو شدند. اکنون مسائل روسیه و اوکراین هم به ابهامات در خصوص عرضه و قیمتها اضافه کرده و بنابراین هدف ما تامین عرضه به نرخهای معقول است.

هند واردکننده بزرگ اوره و سایر مواد مغذی خاک برای تامین نیازهای بخش کشاورزی است که حدود ۶۰ درصد از نیروی کار این کشور در آن اشتغال دارند و سهم ۱۵ درصدی در اقتصادی ۲.۷ تریلیون دلاری این کشور دارد.

دولت فدرال برای قیمت اوره سقف تعیین کرده و هزینه اضافی واردات را به عنوان یارانه در بودجه فدرال مشخص کرده است. همچنین یارانه هایی به تولیدکنندگان داخلی اوره برای فروش محصول به نرخ مصوب دولتی پرداخت می کند. هزینه یارانه کود که از سوی هند در سال مالی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ پرداخت شد، به رکورد ۱.۵ تریلیون روپیه رسید.

ایران سومین منبع بزرگ واردات اوره هند در سال مالی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بود و از ۷.۵ میلیون تن واردات اوره به هند، حدود ۱۷ درصد سهم داشت.

هند پس از مشاهده سیگنالهایی از پیشرفت مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا و احتمال توافق جدید و رفع تحریمها، به دنبال تسریع یک قرارداد با ایران است.

یک منبع آگاه دیگر گفت: دیدارهایی با ذی نفعان انجام گرفته و برنامه هند، پرداخت به روپیه با مشارکت بانکهای داخلی برای واردات سالانه ۱.۵ میلیون تن اوره از ایران است. با این حال هنوز درباره قیمت تصمیم گیری نشده است.

وزارتخانه های دارایی و کود هند در این باره به رویترز اظهارنظر نکردند.

در جریان دور قبلی تحریمها از سال ۲۰۱۲ هند مکانیزم تهاتری قابل قبول برای واشنگتن را به اجرا گذاشت تا امکان پرداخت پول نفت ایران به روپیه را از طریق یک بانک دولتی کوچک فراهم کند. ایران از این وجوه برای واردات مواد غذایی از هند استفاده کرد. مکانیزم مذکور کمک کرد کسری تجاری هند با ایران کاهش پیدا کند. با این حال پس از این که هند خرید نفت از ایران را در سال ۲۰۱۹ متوقف کرد، منابع مالی که ایران به روپیه در بانک هندی داشت به پایان رسید و کسری تجاری هند با ایران در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به مازاد بدل شد.