به گزارش راهبرد بانک، قیمت موتور سیکلت ایران در ماههای اخیر تصویری از بیرمقی به نمایش گذاشته است. برخلاف سنت هر ساله که فصل تابستان و مناسبتهایی همچون محرم تقاضا را بالا میبرد، امسال نیز شاهد ادامه سکون مطلق در معاملات این وسیله نقلیه است. در واقع، تقاضای خرید نهتنها رشد نکرده بلکه در سطحی بیسابقه کاهش یافته است. مهمترین علت انسداد در بازار، نبود سیاستگذاری درست در حوزه قیمتگذاری و تولید است. در حالی که قیمت موتور سیکلت به حال خود رها شده، توان خرید جامعه به شکل محسوسی کاهش یافته است. همین شکاف عمیق میان عرضه و تقاضا، بازار را به سمت انجماد سوق داده است.
هوندا ۱۲۵ که روزگاری پرکاربردترین وسیله نقلیه در دسترس طبقات متوسط و پایین جامعه شناخته میشد، اکنون در دسته کالاهای لوکس قرار گرفته است. رشد بیقاعده قیمتها در سالهای اخیر نهتنها این محصول قدیمی را از سبد خرید مردم خارج کرده، بلکه به تدریج بازار را از مشتری واقعی تهی ساخته است.
اکنون خرید یک موتورسیکلت طرح هوندا ۱۲۵ بسته به برند، تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد؛ قیمتی که برای قشرهایی که این وسیله را ابزار کار و تأمین معاش خود میدانند، دستنیافتنی به نظر میرسد. بسیاری از خریداران بالقوه، ترجیح دادهاند به تعمیر و استفاده مجدد از موتورسیکلتهای فرسوده روی آورند تا اینکه وارد چرخه خرید شوند.
با وجود آنکه صنعت موتورسیکلتسازی ایران در چهار دهه گذشته از حمایتهای متعدد دولتی برخوردار بوده، همچنان با عقبماندگی تکنولوژیک و مدیریتی دست و پنجه نرم میکند. تولیدکنندگان داخلی نه توانستهاند محصولی متناسب با نیاز بازار عرضه کنند و نه استراتژی مشخصی برای کاهش هزینهها و تثبیت قیمتها ارائه دادهاند. نتیجه این چرخه معیوب چیزی جز رکود بازار و نارضایتی مصرفکنندگان نیست.
قیمت موتور سیکلت خشک و کارکرده نسبت به هفته گذشته هیچ تغییری نداشته است. در جدول زیر میتوانید انواع قیمت موتور را مشاهده کنید.