ضرورت تأسیس «پژوهشکده ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه» توسط بانک مرکزی

مدیرمسوول مجله راهبردهای نوین بانکداری اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است که بانک مرکزی با تأسیس «پژوهشکده ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه» علاوه بر ترویج این سنت زیبا و بیان تأثیرات روحی و روانی آن، با انجام کارهای علمی و پژوهشی به افزایش اعتماد مردم نسبت به قرض‌الحسنه کمک کند.

سپهدار رهنما، کارشناس اقتصادی و امور بانکی به بیان نکاتی درباره راهکارهای ترویج سنت حسنه قرض‌الحسنه در نظام بانکی ایران پرداخت و اظهار کرد: مبحث قرض‌الحسنه، خداوند در قرآن کریم در مورد مسئله قرض‌الحسنه تأکید کرده و همواره انجام‌دهنده را به پاداش عظیمی نوید داده است.

ضرورت ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که باید بحث قرض‌الحسنه به عنوان یک فرهنگ در جامعه گسترش پیدا کند به‌گونه‌ای که مردم این موضوع را با دل و جان بپذیرند؛ البته اخیراً حرکت‌های بسیار خوبی در برخی از بانک‌ها راجع به فرهنگ قرض‌الحسنه صورت گرفته است.

رهنما تأکید کرد: همانطوری‌که «بانکداری بدون ربا» در جامعه مورد تأکید قرار گرفته و افراد از «ربا و رباخواری» منع شده‌اند و حساسیت خاصی بر روی قراردادهای بانکی و معاملات دالّ بر رعایت مسائل شرعی شکل گرفته است و وجود «ربا» در کسب‌و‌کار جنگ با خداوند قلمداد می‌‌شود، به همان اندازه و حتی شدیدتر باید بر کار قرض‌الحسنه تأکید داشته باشیم و به‌گونه‌ای زمینه‌سازی کنیم که مردم ثواب و اجر این فرهنگ زیبا را به خوبی درک کنند؛ این مسئله رسالتی است که بر دوش علما و متخصصان حوزه بانکی و دینی قرار گرفته است.

 

لزوم انجام اقدامات علمی و پژوهشی در راستای ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر لزوم انجام اقدامات علمی و پژوهشی در زمینه ترویج قرض‌الحسنه اظهار کرد: لازم است بانک مرکزی پژوهشکده‌ای تحت عنوان «پژوهشکده‌ بانکداری بدون ربا» را تأسیس کند تا ضمن انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و تبیین فرهنگ آن، مرکزی برای آموزش و اطلاع‌رسانی برای کارکنان و حتی مشتریان باشد تا این موضوع به‌ خوبی تشریح شود.

وی افزود: امروز بحث اقتصاد اسلامی در اقتصاد بسیاری از کشورها رشد و نمو پیدا کرده و باعث شده است که مسلمانان و حتی غیرمسلمانان به این موضوع اعتماد کرده و در این زمینه سپرده‌گذاری کنند؛ مثلاً یکی از مؤلفه‌های مهم اقتصاد ژاپن تقسیم عادلانه ثروت بین مردم و اجرای اصولی مشابه اقتصاد اسلامی است که باعث شده مردم به اقتصاد این کشور اعتماد کند. حال بحث من این است که در کشور ما نیز می‌توان بیشتر در این زمینه کار کرد؛ چراکه همه ما مسلمان هستیم و اعتقاد به کتاب آسمانی و تأکیدات آن داریم و حال که در قرآن به صراحت راجع به قرض‌الحسنه صحبت شده، وظیفه ما سنگین‌تر است.

 

پژوهشکده «ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه» تأسیس شود

رهنما در ادامه به بیان پیشنهاد خود در راستای گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه در جامعه پرداخت و اظهار کرد: پیشنهاد بنده این است که بانک مرکزی «پژوهشکده ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه» را تأسیس کند تا راجع به این سنت زیبا و تأثیر روحی و روانی آن تبلیغات لازم صورت گرفته و با انجام کارهای پژوهشی و علمی اعتماد مردم را افزایش دهد.

وی افزود: لازم است در این راستا مباحث مربوط به قرض‌الحسنه از دل کتاب آسمانی استخراج شود و به عنوان یک وظیفه در بین مردم اطلاع‌رسانی صورت گیرد؛ البته در این زمینه کارهای مناسبی هم انجام شده است.

 

رهنما ادامه داد: مبحثی که بسیار حائز اهمیت است و اینجا لازم می‌دانم به همه بانک‌ها توصیه کنم این است که خدای نکرده از منابع قرض‌الحسنه در جهت فعالیت‌های مربوط به درآمد‌زایی، تسهیلات مشارکت یا فروش استفاده نشود؛ یعنی کلیه منابع قرض‌الحسنه دقیقاً در کار قرض‌الحسنه و به منظور گره‌گشایی مشکلات مردم استفاده شود و امانت مردم را به خوبی به سرانجام برسانند. در برخی از بانک‌ها شاید این موضوع تفکیک نشده باشد که می‌طلبد نظارت جدی بیشتری از طرف بانک مرکزی صورت گیرد.

 

لزوم اطلاع‌رسانی گسترده در راستای ترویج قرض‌الحسنه

رهنما به بیان دیدگاه‌های خود درباره حذف جوایز قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه در طرح جدید بانکداری بدون ربا پرداخت و گفت: مبحثی که اخیراً مطرح شده، بحث حذف مشوق‌های قرض‌الحسنه یا جوایز آن و ارائه پیشنهادات دیگر برای جذب منابع قرض‌الحسنه است که در این‌باره لازم است عرض کنم هر مکانیزمی که باعث شود موضوع مهمی همانند قرض‌الحسنه ترویج پیدا کند و در جامعه به عنوان یک فرهنگ جاری و ساری تبدیل شود، چه در زمینه مشوق‌ها، جوایز قرعه‌کشی، هبه، سفرهای زیارتی و معنوی و …، بسیار هم مناسب است و لازم است بانک‌ها از منابع خودشان در این جهت استفاده کنند.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی در پایان عنوان کرد: تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این زمینه بسیار مناسب است؛ چراکه حرکت ارزنده‌ای است و خیلی از مردم که واقعاً نیازمند هستند و به بانک‌ها مراجعه می‌کنند از این طریق مشکلاتشان حل می‌شود.