نماینده سابق مجلس گفت: نپذیرفتن FATF مانند این است که یک حساب بانکی با موجودی و خودپرداز دارید، اما کارت بانکی و یا دسته چک ندارید. FATF در واقع مجوز ورود به سیستم مالی دنیا است.
به گزارش راهبرد بانک، معصومه آقاپورعلیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم و کارشناس مسائل اقتصادی درباره ارتباط FATF با رفع موانع نظام بانکی در روابط بینالملل گفت: اکثریت شاخصههایی که در FATF وجود دارد در ایران اجرا میشود و تمام این داستانها برای رعایت ۱۲ شاخص است. FATF صداقت ایران را در بخش مالی به جهان ثابت میکند و توهمی که کشورهای غربی و دشمنان ایران در شاخه پولشویی دارند، کاملا از بین میبرد.
وی در ادامه اضافه کرد: یکسری از کشورهایی که اکنون در FATF حضور دارند، حتی به اندازه یک سوم یا یک چهارم ایران نه تنها از زیرساخت شاخصها برخوردار نیستند، بلکه آنها را مورد رعایت هم قرار نمیدهند، بنابراین کشور ما با این شرایط نباید بهانه به دست دشمن دهد. برای پیوستن به FATF در مجلس دهم با وجود اختلافاتی تلاش زیادی انجام گرفت، اکنون قلبا از رهبری تشکر میکنم که اجازه دادند یکبار دیگر در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی و تحقیق و تفحص قرار گیرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم درخصوص امکان بیتفاوت بودن به مقررات بینالملل توضیح داد: بیتفاوتی نسبت به مقررات بینالملل به هیچ عنوان ممکن نیست زیرا ما در یک کره خاکی زندگی میکنیم و FATF مورد پذیرش اکثر کشورها است. درواقع راهی که از طریق آن در ارتباطات مالی با حداقل چالشها روبرو شویم، جز FATF وجود ندارد. از این طریق به راحتی میتوان طرف قرارداد از خارج کشور را مورد ارزیابی قرار داد و در خرید و فروش تجار ایرانی شفافیت به وجود میآید و موانع برداشته خواهد شد.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه ابراز کرد: قوانین دردنیا برای راحتترزندگی کردن انسانها تنظیم شده و در حقیقت راهگشا به حساب میآید. نکته مثبت آن این است که این قوانین به نحو صحیحی مورد اجرا قرار گیرد.
آقاپور علیشاهی دلیل مخالفتها با FATF را چنین توضیح داد: زیرساختها دربرخی از موارد وجود ندارد، قوانین چک که در مجلس دهم به تصویب رسید، یکی از همین موارد است زیرا هنوز زیرساختهای لازم برای آن به وجود نیامده است. از طرف دیگر چنانچه نیمه پر لیوان را مشاهده کنیم مواردی که برخی مطرح میکنند مبنی براینکه کل اطلاعات مالی در اختیار دشمنان قرار میگیرد، بیاعتبار میشود. زیرا در اینصورت، تمام کشورها نباید قوانین فوق را به رعایت درآورند، اما سوال این است که چرا سایر کشورها با این سیستم مشغول به کار هستند و افزایش حجم سرمایهگذاری هم دارند؟
وی در ادامه اضافه کرد: بهترآن است موانع را کم کم از سر راه برداریم و با این دید بنگریم که درنهایت باید دولت را کوچک و بخش خصوصی را قوی کنیم تا زمینه برای تجارت بینالملل فراهم آید. چنانچه این اتفاق روی ندهد، در واقع کشور در حد حرف و سخن پیش میرود و هیچ تاجری نمیتواند معاملاتی با خارج از کشور انجام دهد.
آقاپور علیشاهی یادآور شد: اکنون در رابطه با انتقال ارز مشکل داریم. نپذیرفتن FATF مانند این است که دارای یک حساب بانکی با موجودی و خودپرداز باشید، اما تا زمانی که کارت بانکی و دسته چک ندارید، نمیتوانید فعالیت بانکی انجام دهید. FATF در واقع مجوز ورود به سیستم مالی دنیا است.
این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم در خصوص بحث تحریمها و رابطه آن با FATF یادآور شد: تحریم و FATF دو مقوله جدا از هم است. تحریمها یک طرف قضیه به حساب میآید که ربطی به FATF ندارد زیرا به سیستم بانکی کشور مربوط میشود، بنابراین چه تحریمها وجود داشته باشد و چه غیر از آن، باید این مسیر را طی کنیم و این مجوز را به سیستم بانکی کشور بدهیم.
آقاپور علیشاهی در ادامه بیان کرد: اکنون و در شرایط حاضر چند دسته به دلالان پول پرداخت میشود تا مبلغی دریافت شود. حتی این نرخ در برخی از موارد به ۱۵ درصد هم میرسد که رقم بسیار بالایی است. با پذیرفتن FATF این رقم به نیم درصد خواهد رسید. ۵۰۰ میلیون یورو حاصل فروش پتروشیمی در طول ۶ ماه است که ۱۵ درصد آن ۷۵ میلیون یورو میشود، این رقم بسیاری از مشکلات را میتواند برطرف سازد. این یکی از هزاران معامله مالی است که در کشور به سرانجام میرسد. با درایتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد، امید میرود که این موارد در نظر گرفته شود.