کولر گازی چقدر برق مصرف می‌کند؟

با افزایش بی سابقه دما در کشور و لزوم استفاده از سیستم های سرمایشی میزان مصرف انرژی این دستگاه ها نکته مهمی است که باید مصرف کنندگان به آن توجه کافی را داشته باشند.

به گزارش راهبرد بانک،یکی از مسائلی که هنگام خرید کولر مورد توجه قرار می گیرد میزان مصرف انرژی آن است حال این سوال به میان می آید که مصرف انرژی کولرهای گازی کمتر است یا کولرهای آبی؟ چه دلایلی باعث شده است که کاربران علاقه ی بیشتری به کولرهای گازی نشان دهند؟ و کدام کولر به صرفه تر است؟

برای پاسخ به این سوال ها باید مزیت های کولر گازی را بررسی کرد. کولرهای گازی توان بازدهی بالایی دارند و به همین دلیل به سرعت محیط را خنک کرده و در محیط های بزرگ خنکی یکنواختی را ایجاد می کنند. کولرهای گازی هم در تابستان برای خنک کردن و هم در زمستان برای گرمایش مورد استفاده قرار می گیرند و این مزیت غیر قابل انکاری است که کاربران را به سمت این کولرها می کشاند.کولرهای گازی برای مناطق شرجی مناسب تر هستند چرا که رطوبت محیط را کاهش می دهند.

کته بسیار مهم در خرید کولرهای گازی میزان مصرف برق آن است اگر پول قبض برق برای شما مهم است و می خواهید قبض برق کمتری داشته باشید کوکر گازی گزینه مناسبی برای شما نیست.

طبق تحقیقات انجام شده برای محیط با متراژ برابر کولر گازی ۴ الی ۵ برابر بیشتر از کولر آبی برق مصرف می کند. قیض برق مشترکانی که در مناطفق عادی از کولر گازی استفاده می کنند بالای دو میلیون تومان پیش بینی می شود که این رقم به ساعاتی که کولر گازی مصرف می شود و همچنین نوع و ظرفیت کولر بستگی دارد.

انواع کولرهای گازی

کولرهای گازی به دو دسته T۱  و T۳  تقسیم می شوند: نوع T۱ مخصوص مناطقی با هوای معتدل می باشند در صورتی که نوع T۳  برای مناطق حاره ای و گرم و خشک استفاده می شوند.

توان و قدرتی که کولر گازی مصرف می کند، وابسته به نوع آن کولر گازی می باشد و با تغییر نوع آن افزایش یافته و یا کاهش پیدا می کند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر توان مصرفی کولر گازی، نوع کمپرسور کولر گازی می باشد و اینکه ظرفیت کولر گازی چقدر است. اینکه کولر گازی ای که ما انتخاب کرده و قصد خرید آن را داریم و یا کولر گازی که استفاده می کنیم ۹۰۰۰ باشد و یا ۱۲۰۰۰ یا ۱۸۰۰۰ و یا اینکه با ظرفیت بالاتر مثلا ۲۴۰۰۰ و یا ۳۰۰۰۰ باشد می تواند در میزان توان مصرفی کولر گازی موثر باشد. با مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که هر چه ظرفیت کولر گازی بالاتر باشد و  یا کولر گازی موتور قوی تری داشته باشد؛ وات کولر گازی بالاتر خواهد بود.

کولر گازی های ۱۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ توان مصرفی ای استاندارد و با موتور روتاری ۴۱۰۰ تا ۲۶۴۰۰ را دارا می باشند.

جدول مصرف برق انواع کولر گازی

در جدول زیر میزان آمپر و میزان کیلووات در ساعت برای کولرگازی های اینورتر و بدون اینورتر ارائه شده است. البته توجه کنید که این اعداد ممکن است برای برندهای مختلف متفاوت باشد:

نوع کولر گازی  اینورتر  بدون اینورتر

آمپر  کیلووات در ساعت  آمپر  کیلووات در ساعت

کولر گازی ۹۰۰۰  ۲ آمپر  ۰.۷ کیلووات در ساعت  ۴ آمپر  ۱ کیلووات در ساعت
کولر گازی ۱۲۰۰۰  ۴ آمپر  ۰.۹ کیلووات در ساعت  ۵ آمپر  ۱.۵ کیلووات در ساعت
کولر گازی ۱۸۰۰۰  ۶ آمپر  ۱.۵ الی ۲.۵ کیلووات در ساعت  ۷ آمپر  ۳ کیلووات در ساعت
کولر گازی ۲۴۰۰۰  ۷ آمپر  ۷.۳ کیلووات در ساعت  ۸ آمپر  ۱۰ کیلووات در ساعت
کولر گازی ۳۰۰۰۰  ۹ آمپر  ۸.۷۹ کیلووات در ساعت  ۱۰ آمپر  ۱۲ کیلووات در ساعت