جزئیات ارائه خدمات ارتباطی به زائران اربعین

هر سال با فرارسیدن ایام اربعین حسینی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان‌های زیرمجموعه خدمات و اقداماتی را جهت تسهیل ارتباطات مسافران در نظر می‌گیرند.

به گزارش راهبرد بانک، پیاده‌روی اربعین یکی از آیین‌های مهم شیعیان است که هر ساله در ایام منتهی به اربعین حسینی برگزار می‌شود، به نحوی که این رویداد در سال‌های اخیر به عنوان بزرگترین گردهمایی سالیانه مذهبی در جهان ثبت شده است. در همین رابطه امسال هم وزارت ارتباطات، سازمان‌های زیرمجموعه خدماتی را برای زائران در این ایام درنظر گرفته‌اند.

به طور مثال اخیرا نشست هم‌اندیشی «همگام با اربعین، همراه با فناوری» با حضور شرکت‌های فناور فعال در این حوزه برگزار شد. محمد خوانساری- رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- در این نشست اظهار کرد: هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در این جلسه حضور دارند دارای توانمندی و ظرفیت‌هایی هستند که می‌توان از آن برای برگزاری باشکوه‌تر رویداد اربعین کمک گرفت.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اگرچه حتی ممکن است سرخط برخی امور مرتبط با اربعین جزو دستور کارهای سازمان فناوری اطلاعات نباشد اما برای سهولت بیشتر زائران، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و در صدر آن، وزارت ارتباطات تلاش کرده‌اند و با پیگیری‌های دکتر زارع پور، طی دو سال گذشته نیز در این روند همکاری‌هایی صورت گرفته است.

خوانساری افزود: ممکن است شرکت‌های فناوری که قصد ارائه خدمات برای اربعین را دارند با چندین دستگاه و سازمان ملزم به پیگیری امور شوند اما طی دو سال گذشته تلاش کردیم با برگزاری جلسات متعددی با معاون اول ریاست جمهوری، بانک مرکزی و وزارت کشور شرایط را به سمتی هدایت کنیم که هرجا نیاز است برای رفع مشکلات و موانع، راهکارهای موجود را بررسی کرده و با توجه به توانمندی شرکت‌ها، پیشنهاداتی برای رفع مسائل ارائه کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به لزوم معرفی مناسب سرویس‌های ارائه شده برای اربعین تاکید کرد و از شرکت‌های حاضر خواست مشکلاتی که برای ارائه خدمت دارند را اعلام کنند تا در فرصت باقی مانده از طریق مجاری مرتبط پیگیری‌های لازم برای رفع آنها صورت گیرد.

خوانساری در عین حال به لزوم بهره‌گیری از ظرفیت پیام‌رسان‌ها اشاره کرد و افزود: لازم است در این زمینه نیز بر روی اطلاع‌رسانی خدمات مرتبط با اربعین همکاری‌های مضاعفی صورت گیرد و باتوجه به تعداد کاربرانی که روزانه از این پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند، از این بستر برای اطلاع‌رسانی خدمات اربعین امسال به زائران بهره گرفته شود.

لزوم تجمیع سرویس‌های اربعین روی بستری یکپارچه

حامد منکرسی- معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران- نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: برای برگزاری هرچه بهتر رویداد اربعین از ابتدای سال جاری هماهنگی‌های مختلفی در سطح سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت ارتباطات صورت گرفته و علاوه بر بحث ارائه خدمات از سوی شرکت‌های فناور، موضوع اپراتورهای ارتباطی و خدمات آنها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌هایی که وجود دارد بحث زیرساخت‌های ارتباطی در کشور عراق است که موجب می‌شود در برخی موارد، دسترسی زائران به خدمات، با دشواری‌هایی همراه شود. بر این اساس سال گذشته نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته با اپراتورها شاهد پایداری خوبی بودیم که امیدواریم امسال نیز این پایداری ایجاد شود.

منکرسی افزود: در حوزه خدمات ارائه شده بر بستر فاوا و سکوهای فعال در این حوزه نیز خدمات متعددی ارائه می‌شود اما گاه برخی سرویس‌ها تنها در خاک ایران قابل دسترسی است اما زائران در خاک عراق نیز به این خدمات نیاز دارند که باید برای رفع این نیازها همکاری‌ها و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به خدماتی که سال گذشته در زمینه لجستیک، فین تک و ارز اربعین ارائه شد، اظهار امیدواری کرد که در سال جاری این خدمات به همراه سرویس‌های جدید با کیفیت مضاعفی در اختیار زائران اربعین قرار گیرد.

وی همچنین از شرکت‌های ارائه کننده خدمات خواست چالش‌هایی که در ارائه خدمات اربعین دارند را هرچه سریعتر اعلام کنند تا پیگیری‌های لازم برای رفع این موارد صورت گیرد.

براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، منکرسی در پایان به سایتی که برای معرفی خدمات اربعین طراحی شده اشاره کرد و از ایجاد یک سوپراپلیکیشن معرفی سرویس‌های قابل استفاده برای زائران خبر داد و گفت: یکی از معضلاتی که سال گذشته شاهد آن بودیم تنوع نرم افزارهای ارائه کننده خدمات بود که اگر تمام آنها در بستری یکپارچه قرار گیرد، استفاده از آنها تسهیل خواهد شد به همین دلیل در سال جاری پیگیر هستیم تا بر این بستر بتوانیم خدمات بهتری به زائران ارائه کنیم.

گفتنی است چندی پیش جلسه ستاد اربعین وزارت ارتباطات با حضور عیسی زارع پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- و تعدادی از معاونان او به منظور بررسی و برنامه ریزی برای ارایه خدمات ارتباطی به زوار حسینی در ایام اربعین امسال برگزار شد .

وزیر ارتباطات در این جلسه با اشاره به اهمیت برگزاری آیین اربعین حسینی و ارائه سرویس های مناسب به زوار گفت: سال گذشته الحمدلله با اقدامات جهادی صورت گرفته، زوار عزیز از کیفیت خدمات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رضایت داشتند و خدمات خوبی با استفاده از سکوهای بومی به زوار داده شد. امسال با توجه به تغییر و تحولات دولت، کارها باید به صورت جدی پیگیری شود تا زوار اربعین تجربه بهتری نسبت به سال گذشته در حوزه ارتباطات و دریافت سرویس ها داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نباید خللی در پیگیری کارها ایجاد کند، افزود: باید موضوعات مرتبط با اربعین به صورت هفتگی پیگیری شود و اقدامات انجام شده به استحضار مردم برسد. تا آخرین لحظه حضور در این دولت، اقدامات و پیگیری ها باید انجام شود تا با یک ریل گذاری مناسب، کارها با حضور افراد دیگر به بهترین نحو انجام شود.

در این جلسه معاونان و روسای سازمان ها و شرکت های تابعه، گزارشی از پیگیری و اقدامات انجام شده حوزه ماموریتی خود برای ارائه بهتر سرویس ها و خدمات به زوار اربعین ارائه کردند.

وزیر ارتباطات نیز بعد از دریافت این گزارشات، در خصوص برخی از موضوعات همچون تعرفه های صوت، پیامک و اینترنت برای زوار اربعین، دستوراتی را صادر کرد.