نحوه وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ | صفر تا صد دریافت وام فرزندآوری ۱۴۰۳

وام فرزندآوری از جمله‌ وام‌های تکلیفی است که از جانب دولت برای مقابله با کاهش نرخ رشد جمعیت و پیری جامعه طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش راهبرد بانک، وام فرزندآوری از جمله‌ وام‌های تکلیفی است که از جانب دولت برای مقابله با کاهش نرخ رشد جمعیت و پیری جامعه طراحی و برنامه‌ریزی شده است. هدف اصلی پرداخت وام فرزندآوری تشویق جوانان به تشکیل خانواده و فرزند آوری است. وام فرزندآوری ۱۴۰۳ نسبت به سال‌های قبلی تغییرات زیادی از جمله افزایش مبلغ وام و حذف شرط کارت پایان خدمت، داشته است. در این مطلب صفر تا صد شرایط گرفتن وام فرزندآوری و نحوه دریافت آن را بیان کرده‌ایم.

مبلغ وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳

طبق قانون بودجه ۱۴۰۳، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۲۰۰ میلیون تومان است.

مبلغ وام فرزندآوری در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل افزایش داشته است و هدف از این افزایش مبلغ وام، حمایت بیشتر دولت از تشکیل خانواده و فرزندآوری است. مبلغ مصوب برای وام به‌دنیا آمدن فرزند در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  • مبلغ وام مختص فرزند اول: ۴۰میلیون تومان با حداکثر مدت بازپرداخت ۳۶ماهه
  • مبلغ وام مختص فرزند دوم: ۸۰میلیون تومان با حداکثر مدت بازپرداخت ۴۸ماهه
  • مبلغ وام مختص فرزند سوم: ۱۲۰میلیون تومان با حداکثر مدت بازپرداخت ۶۰ماهه
  • مبلغ وام مختص فرزند چهارم: ۱۵۰میلیون تومان با حداکثر مدت بازپرداخت ۷۲ماهه
  • مبلغ وام مختص فرزند پنجم و فرزند پنجم به بعد: ۲۰۰میلیون تومان با حداکثر مدت بازپرداخت ۸۴ماهه
  • مبلغ وام فرزندآوری برای دوقلو و چند قلوها

    مبلغ این وام برای دوقلو و چند قلوها یکی از سوالاتی است که اکثر والدین‌ این فرزندان از ما می‌پرسند و از آن‌جایی که هزینه‌ی نگهداری این فرزندان ممکن است نسب به یک فرزند بالاتر باشد، کمی برای والدین جای نگرانی به‌وجود آمده است.

    طبق مصوبه‌ی دولت و اعلام بانک مرکزی، به ازای هر فرزند چند قلویی، یک وام فرزندآوری به پدرشان اعطا خواهد شد؛ به‌عنوان مثال اگر فرزند دو قلو دارید، دو وام فرزندآوری به شما اهدا خواهد شد.

    شرایط دریافت وام فرزند آوری

    وام فرزندآوری مانند همه‌ی وام‌های سیستم بانکداری ایران نیازمند شرایطی برای دریافت آن است. تعدادی از شرایط عمومی دریافت وام به‌دنیا آمدن فرزند در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

    • پدر، مادر و فرزند تابعیت ایران را داشته باشند.
    • وام نوزادان به پدرانی که فرزند آن‌ها از تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ به بعد و داخل ایران متولد شده‌اند، تعلق می‌گیرد.
    • در هنگام مراجعه به بانک باید اصل شناسنامه‌ی پدر و فرزند به بانک ارائه شود.
    • برای گرفتن وام فرزندآوری نیاز به گذراندن خدمت برای پدر نوزاد نیست؛ در واقع پدرانی که خدمت سربازی خود را نگذرانده‌اند هم مشمول دریافت این وام می‌شوند.
    • یکی از شروط اصلی تعلق گرفتن وام به‌دنیا آمدن فرزند به پدران این است که نرخ باروری شهر محل تولد پدر یا فرزند ، بالای ۲/۵ نباشد. (نرخ باروری شهرهای سراسر ایران را در سامانه‌ تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی فرزند و بر اساس اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است)
    • به هر فرزند متولد شده فقط یک بار وام فرزندآوری تعلق می‌گیرد؛ بنابراین برای هر فرزند فقط یک بار درخواست وام را می‌توانید ثبت کنید.

    مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام وام فرزندآوری

    برای ثبت‌نام این وام به مدارک زیر احتیاج است:

    • اصل شناسنامه پدر و فرزند
    • اصل کارت ملی پدر
    • کد پستی ده رقمی به‌روز و آدرس کامل محل سکونت (منظور از کدپستی به‌روز آن است که کدپستی در سیستم‌ها، آدرس دقیق محل سکونت متقاضی وام را نشان دهد.)
    • کد رهگيری ده رقمی دريافتی از سامانه‌ی تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی فرزندآوری پس از پایان یافتن مراحل ثبت‌نام اینترنتی (در مرحله‌ی آخر ثبت‌نام اینترنتی برای شما یک کد ده رقمی ارسال می‌شود که هم برای پیگیری وضعیت وام و هم برای تکمیل مدارک در شعبه باید ارائه کنید)

    سایر ویژگی‌های مهم وام فرزندآوری

    وام فرزندآوری از جمله وام‌های قرض‌الحسنه محسوب می‌شود که سود سالیانه‌ی آن را ۴درصدی اعلام کرده‌اند. همچنین خبر خوب در مورد بازپرداخت اقساط وام نوزاد ۱۴۰۳ می‌توان به تنفس ۶ماهه بعد از واریز مبلغ وام و شروع اقساط بعد از گذشت ۶ماه اشاره کرد.

    اگر در زمان بازپرداخت اقساط این وام، بچه‌ی دوم به‌دنیا بیاید، بدون اینکه شرایط وام فرزند اول تغییری کند به بچه‌ی دوم وام با شرایط جدید پرداخت می‌شود.

    شرایط ضامن وام فرزندآوری ۱۴۰۳

    برای ضمانت دریافت این وام معرفی یا ارائه‌ی یکی از موارد زیر کافی است:

    • داشتن حساب یارانه متقاضی یا یک نفر بستگان درجه اول
    • داشتن سهام عدالت متقاضی یا یک نفر بستگان درجه اول
    • ارائه‌ی سفته به‌همراه معرفی یک نفر ضامن

    نکته: شرایط ضامن در بانک‌های مختلف ممکن است کمی متفاوت باشد و تعدادی از بانک‌ها شرایط دیگری را برای ضمانت دریافت وام فرزندآوری اعلام کنند؛ در واقع شرایطی که خود بانک اعلام کند موثق‌تر است.

    نحوه‌ی ثبت‌نام وام فرزندآوری ۱۴۰۳

  • ثبت نام وام فرزندآوری ۱۴۰۳، از طریق سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند، به نشانی اینترنتی ve.cbi.ir، و بخش ثبت نام جدید صورت می گیرد. از جمله شرایط نام نویسی و تکمیل فرم ثبت نام این تسهیلات این است که فرزندان متولد ۱۴۰۰/۱/۱ به بعد باشند.
  • برای ثبت نام وام فرزند آوری ۱۴۰۳ در قدم اول باید وارد سامانه‌ی بانک مرکزی به آدرس www.ve.cbi.ir شوید. سپس گزینه‌ی “سامانه‌ی تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی فرزند” را انتخاب می‌کنید. در صفحه‌ای که به شما نمایش داده می‌شود در منوی سمت راست سامانه ثبت نام وام فرزندآوری گزینه‌ی ” ثبت نام جدید” را انتخاب کرده و صفحه‌ای با عنوان “فرم درخواست تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی فرزند” می‌آید.

  • در فرم درخواست این وام، ملزم به وارد کردن اطلاعاتی مانند شماره ملی پدر، تاریخ تولد پدر، استان محل تولد پدر، شهرستان محل تولد پدر، شماره تلفن همراه پدر، استان محل سکونت، شماره ملی فرزند، تاریخ تولد فرزند، استان محل تولد فرزند، شهرستان محل تولد فرزند و فرزند چندم، هستید. توجه داشته باشید درست بودن اطلاعات وارده از شروط اساسی دریافت وام است بنابراین دقت لازم را به خرج دهید و تمام اطلاعات را درست و دقیق وارد کنید.

    بعد از ثبت نهایی این اطلاعات کد ده رقمی برای شماره تلفنی که به سامانه داده‌اید، ارسال می‌شود. از این کد ده رقمی نگهداری کنید و حتی چند کپی از کد در جاهای مختلف ثبت کنید؛ چرا که این کد برای ادامه‌ی روند ثبت‌نام و پیگیری وضعیت وام فرزند، مورد نیاز شما می‌شود.

    نکته: اگر چند فرزند شما واجد شرایط دریافت وام فرزندآوری می‌شوند، برای هر کدام از آن‌ها باید به‌طور جداگانه ثبت‌نام کنید، مثلا والدین فرزندان چند قلو برای هر کدام به‌طور جداگانه باید ثبت‌نام کنند.

    نحوه‌ی پیگیری وام فرزندآوری ۱۴۰۳

    برای پیگیری وضعیت وام نوزادان ۱۴۰۳ در همان سایتی که ثبت‌نام انجام دادید (سامانه‌ی وام فرزندآوری به آدرس www.ve.cbi.ir و انتخاب گزینه‌ی “سامانه‌ی تسهیلات قرض‌الحسنه‌ی فرزند”) مراجعه کنید. در منوی سمت راست سامانه، گزینه‌ی ششم یعنی “مشاهده وضعیت” را بزنید، صفحه‌ای به نمایش درمی‌آید (عکس زیر) که با وارد کردن شماره ملی سرپرست، شماره ملی فرزند و کد رهگیری ده رقمی می‌توانید وضعیت وام‌تان را پیگیری کنید.

  • اگر در پیگیری وام فرزندآوری، شعبه‌ی بانک پرداخت‌کننده‌ی وام شما مشخص شده باشد، حداکثر ۱۲روز فرصت دارید که به شعبه با داشتن مدارک لازم مراجعه کنید. درصورتی که در این مدت زمان مشخص شده به شعبه‌ی بانک مراجعه نکردید، ثبت‌نام شما به‌طور سیستمی حذف خواهد شد.

    همچنین این نکته را درنظر داشته باشید بعد از مراجعه به بانک و تائید بانک برای پرداخت وام فرزندآوری به شما فقط ۶۰روز برای تکمیل مدارک مورد نیاز و معرفی ضامن فرصت دارید. اگر در فرصت اعلام شده مدارک خودتان را به بانک تحویل ندادید، نوبت وام فرزند شما از سامانه حذف خواهد شد.

    اگر درخواست شما از بانک حذف شود و بعد از مدتی تمایل داشتید دوباره وام بگیرید، همه‌ی مراحل را باید از اول طی کنید؛ چرا که درخواست قبلی شما از سامانه‌ی وام فرزندآوری حذف شده است.

    ویرایش ثبت‌نام وام فرزندآوری ۱۴۰۳

    ویرایش فرم ثبت نام وام فرزند آوری ۱۴۰۳افراد متقاضی که ثبت نام اولیه خود را در سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند، انجام داده و کد رهگیری ده رقمی دریافت کرده اند، اما، به هر دلیلی، نیاز به ویرایش اطلاعات ثبت شده خود، در این سامانه دارند، می توانند با ورود به سایت ثبت نام ve.cbi.ir، اطلاعات خو را ویرایش کنند.

    جمع‌بندی

    در این مطلب شرایط وام فرزندآوری و تمام مراحل این وام از ثبت‌نام تا دریافت و ویرایش ثبت‌نام را توضیح دادیم.