نحوه افتتاح حساب بانک رسالت به صورت آنلاین | راهنمای افتتاح حساب آنلاین بانک رسالت

افتتاح حساب بانک رسالت همانند اکثر خدمات این بانک، اینترنتی و بدون نیاز به حضور مشتریان انجام می‌شود.

به گزارش راهبرد بانک، بانک رسالت همواره سعی کرده است در زمینه‌ی بانکداری مدرن، بین بانک‌های ایرانی، پیشرو باشد و مشتریان خود را از مراجعه‌ی حضوری به شعب بی‌نیاز کند؛ بنابراین این بانک زیرساخت افتتاح حساب غیرحضوری از طریق سامانه‌ی ام رسالت (new.mresalat.ir) را ایجاد کرده است. در این مطلب مو به مو مراحل افتتاح حساب اینترنتی در بانک رسالت، مدارک مورد نیاز و نکات این فرآیند را شرح داده‌ایم. اگر قصد افتتاح حساب آنلاین در بانک رسالت دارید این مطلب برای شما مفید واقع خواهد شد.

نکات قبل از افتتاح حساب آنلاین بانک رسالت

  • برای افتتاح در بانک رسالت حساب نیاز به اقداماتی مثل گرفتن فیلم و عکس سلفی است که افتتاح حساب با کامپیوتر ممکن نیست؛ بنابراین برای افتتاح حساب ملزم به استفاده از گوشی موبایل هستید.
  • برای افتتاح حساب قرض‌الحسنه‌ی رسالت لازم است که کدپستی به‌روز داشته باشید؛ منظور از به‌روز بودن کدپستی این است که کدپستی کاملا معرف آدرس دقیق محل سکونت صاحب حساب باشد.
  • افتتاح‌کننده‌ی حساب در بانک رسالت نباید در سیستم بانکی کشور جزء لیست سیاه باشد؛ لیست سیاه سیستم بانکی ایران شامل کسانی می‌شود که چک برگشتی یا اقساط معوقه‌ی پرداخت نشده دارند.
  • مدت زمان تکمیل شدن فرآیند افتتاح حساب و تائید از سمت بانک حدودا ۳-۵ روز کاری طول خواهد کشید.
  • مدت زمان ارسال کارت عضو شتاب بانک رسالت از زمان افتتاح حساب، حدودا ۱۰ روز کاری طول می‌کشد.
  • تا زمانی که کارت بانک رسالت به دست شما برسد، حساب بانکی‌تان غیر فعال بوده و هر اقدامی که به حساب بانکی رسالت نیاز باشد را نمی‌توانید انجام دهید.

مدارک مورد نیاز افتتاح حساب اینترنتی در بانک رسالت

برای افتتاح حساب غیرحضوری در بانک رسالت لازم است قبل از هر اقدامی مدارک مورد نیاز را آماده و در دسترس قرار دهید. مدارک مورد نیاز به شرح زیر است:

  • سیم‌کارت فعال به‌نام افتتاح‌کننده‌ی حساب
  • تصویر پشت و رو کارت ملی هوشمند یا پرینت کد رهگیری درخواست کارت ملی هوشمند
  • شماره سریال پشت کارت ملی هوشمند
  • آدرس محل سکونت افتتاح‌کننده‌ی حساب
  • آدرس محل کار افتتاح‌کننده‌ی حساب
  • فیلم سلفی جهت احراز هویت (توضیحات و شرایط این فیلم را در ادامه‌ی مطلب بیان می‌کنیم)
  • نمونه امضا با خودکار آبی یا مشکی بر روی کاغذ سفید بدون خط

مراحل افتتاح حساب غیرحضوری بانک رسالت

افتتاح حساب بانک رسالت مانند اکثر عملیات‌های این بانک کاملا آنلاین و غیرحضوری انجام می‌شود؛ بنابراین برای افتتاح حساب هیچ نیازی به حضور در شعب بانک ندارید. در این قسمت از مطلب آموزش قدم به قدم افتتاح حساب در قرض‌الحسنه‌ی رسالت را آورده‌ایم:

۱. ورود و عضویت در سامانه‌ی افتتاح حساب بانک رسالت

در قدم اول باید وارد سامانه‌ی افتتاح حساب به آدرس new.mresalat.ir (ام رسالت) شوید و گزینه‌ی عضویت در ام رسالت را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب گزینه‌ی عضویت پیامی به شما نمایش داده می‌شود که باید “اتباع ایرانی” یا “اتباع غیر ایرانی” بودن خود را مشخص کنید.

۲. شروع فرآیند ثبت‌نام افتتاح حساب بانک رسالت و آماده‌سازی مدارک

در این مرحله مدارک مورد نیاز برای نهایی شدن ثبتنام به شما نمایش داده می‌شود که قبل از شروع فرآیند آماده و در دسترس خود قرار دهید. هر کدام از مدارک مورد نیاز را فراهم کردید در مربع کنار هر مدرک، تائید آن را بزنید تا دکمه‌ی شروع ثبت نام ظاهر شود.

شما برای ادامه روند ثبت‌نام باید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

الف) استفاده از اپلیکیشن ام‌رسالت: حتما از آخرین ورژن این اپلیکیشن استفاده کنید.

یا

ب) استفاده از مروگرها: از طریق این روش در بستر سایت، فرآیند را کامل خواهید کرد و نیاز به نصب برنامه‌ای در گوشی خود ندارید. برای تکمیل شدن مراحل ثبت‌نام نیاز به گوشی با سیستم عامل اندروید و آخرین ورژن مرورگر کروم یا گوشی با سیستم عامل IOS و آخرین ورژن مرورگر سافاری است.

بعد از اطمینان خاطر از به‌روز بودن مرورگر و اپلیکیشن ام‌رسالت گزینه‌ی شروع ثبت نام را بزنید.

۳. تعیین نوع کارت ملی برای افتتاح حساب بانک رسالت

بعد از زدن دکمه‌ی “شروع ثبت‌نام” صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که باید نوع کارت ملی خود را مشخص کنید؛ اگر کارت ملی هوشمند دارید گزینه‌ی “کارت ملی هوشمند دارم” و اگر برای دریافت کارت ملی هوشمند درخواست داده‌اید اما هنوز به دست شما نرسیده است گزینه‌ی “کارت ملی هوشمند ندارم” را انتخاب کنید.

۴. توضیحات قوانین و مقررات و پذیرش آن‌ها

بعد از مشخص کردن نوع کارت ملی‌تان، قوانین و مقررات برای شما نمایش داده می‌شود. لطفا تمامی قوانین و مقررات را با دقت بخوانید و در نهایت با آگاهی کامل این قوانین را بپذیرید. قوانینی که به شما نمایش داده شده‌اند ۵نوع هستند:

  • نوع اول: قوانین عمومی که در مورد هر اقدامی در بانک رسالت باید اطلاع داشته باشید.
  • نوع دوم: قوانین مربوط به افتتاح حساب در بانک رسالت
  • نوع سوم: قوانین مربوط به خدمات بانکداری الکترونیک
  • نوع چهارم: قوانین تعهدنامه رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم
  • نوع پنجم: سایر مقررات

بعد از خواندن تک به تک قوانین، در آخر پیام، گزینه‌ی “قوانین و مقررات را مطالعه کرده و می‌پذیرم” را بزنید.

۵. وارد کردن شماره تلفن همراه به‌نام افتتاح‌کننده‌ی حساب

در این مرحله شماره تلفن همراه خودتان را وارد کنید و در قدم بعدی کد امنیتی نمایش داده شده را وارد کنید. در قدم آخر گزینه‌ی “ارسال کد” را بزنید.

نکته: توجه داشته باشید شماره موبایل باید به‌نام خودتان باشد؛ در غیر این صورت مراحل افتتاح حساب ناقص می‌مانند.

۶.دریافت و وارد کردن کد دو عاملی

کد احراز هویت و محرمانه به شماره‌ای که در مرحله‌ی قبلی وارد کرده بودید، ارسال می‌شود. این کد را وارد کنید و از در اختیار گذاشتن این کد با افراد دیگر خودداری کنید.

۷. آپلود عکس روی کارت ملی

در این مرحله سمت روی کارت ملی خود را در مقابل دوربین قرار دهید و با فشردن دکمه‌ی نماد دوربین، عکس ثبت می‌شود. اگر خواستید عکس گرفته شده را ویرایش و مجددا عکس بگیرید روی دکمه‌ی نماد مداد بزنید و دوباره عکس را بگیرید.

قبل از اقدام به عکس گرفتن از کارت ملی دوربین خود را با پارچه‌ی نسبتا نرم تمیز کنید و سعی کنید عکس با کیفیتی ثبت کنید به‌طوری که همه‌ی نوشته‌های روی کارت ملی هوشمند کاملا مشخص و قابل خواندن باشند. همچنین تنظیم کردن کادر عکس نکته‌ی مهمی محسوب می‌شود و هیچ قسمتی از کارت ملی نباید خارج از کادر عکس‌تان قرار بگیرد.

بعد از اطمینان از اینکه عکس کارت ملی درست و باکیفیت گرفته شد، روی گزینه‌ی “مرحله‌ی بعدی” بزنید تا به مرحله بعدی منتقل شویم.

۸. آپلود عکس پشت کارت ملی

در این مرحله، مانند مرحله‌ی قبل، از پشت کارت ملی باید عکس آپلود کنید؛ پشت کارت ملی را در مقابل دوربین قرار دهید و دکمه‌ی نماد دوربین عکاسی را بزنید؛ با این کار عکس ثبت می‌شود. مجددا خوب است بگوییم، مانند مرحله‌ی قبل، اگر تمایل داشتید عکس را ویرایش یا عوض کنید دکمه‌ی نماد مداد را بزنید و در این حالت می‌توانید دوباره عکس بگیرید.

نکات آپلود عکس کارت ملی:

  • دوربین گوشی شما کاملا تمیز باشد.
  • کارت ملی کاملا در کادر نشان داده شده قرار داشته باشد و همه‌ی ابعاد کارت ملی در عکس وجود داشته باشد.
  • نوشته‌ها و اطلاعات موجود در کارت ملی کاملا واضح و خوانا در عکس باشند. (بعد از گرفتن عکس یک‌بار نوشته‌ها را بخوانید و مطمئن شوید کارشناسان بانک رسالت می‌توانند اطلاعات روی کارت ملی را بخوانند.)
  • کادر عکس را طوری تنظیم کنید که همه‌‎ی ابعاد کارت در عکس مشخص باشند و هیچ قسمتی از کارت ملی را نبرید.

بعد از اینکه عکس با کیفیت و خوانا از پشت کارت ملی گرفتید با زدن بر گزینه‌ی ” مرحله‌ی بعدی” صفحه جدیدی از مراحل ثبت‌نام به ما نمایش داده خواهد شد.

آپلود عکس پشت کارت ملی برای افتتاح حساب غیرحضوری بانک رسالت

۹. وارد کردن اطلاعات پایه‌ای

بعد از آپلود طرف پشت کارت ملی و با زدن گرینه‌ی بعدی صفحه‌ای به شما نمایش داده خواهد شد که کد ملی، تاریخ تولد و سریال کارت ملی را باید وارد کنید. دقت داشته باشید این اطلاعات را مطابق اطلاعات رو کارت ملی‌تان وارد کنید.

سریال کارت ملی هوشمند را چگونه پیدا کنیم؟

شماره سریال کارت ملی هوشمند پشت آن، بالا و سمت چپ (بالای تراشه‌ی زردرنگ کارت ملی) قرار دارد. این سریال شامل ۱۰ کاراکتر متشکل از ۹عدد و یک حروف انگلیسی است.

۱۰. وارد کردن اطلاعات فردی

در این مرحله از افتتاح حساب بانک رسالت اطلاعات فردی خودتان مانند وضعیت تأهل، وضعیت تحصیلات، دین، مذهب، اطلاعات شغلی، اطلاعات تماس فردی و تلفن ثابت را وارد می‌کنید.

۱۱. اطلاعات آدرس و مرسوله‌ی پستی

برای تکمیل اطلاعات این مرحله باید آدرس و کد پستی به‌روز را وارد کنید. توجه داشته باشید کد پستی وارد شده باید معرف دقیق آدرس محل سکونت شما باشد. در قسمت بعدی، لوکیشن دقیق محل سکونت‌تان را روی نقشه انتخاب کنید.

اهمیت دقیق بودن اطلاعات پستی و آدرس برای احراز هویت است. اگر احراز هویت شما به‌درستی انجام نشود، افتتاح حساب در بانک رسالت به مرحله‌ی نهایی نمی‌رسد.

۱۲.  آپلود نمونه امضا

برای تکمیل این قسمت از فرآیند افتتاح حساب بانک رسالت باید نمونه‌ی امضای خودتان با خودکار آبی یا مشکی روی کاغذ سفید بدون خط بزنید. این نمونه امضا باید نمونه امضای همیشگی شما باشد؛ در غیر این صورت بعدا اگر مشکلی برای‌تان پیش بیاید برای پیگیری فرآیندهای بانکی به مشکل برمی‌خورید.

نمونه امضا را در کادری که در صفحه نمایش وجود دارد، قرار دهید؛ لازم است نمونه امضا در عکس واضح و کامل باشد. اگر عکس گرفته شده از نمونه امضا کیفیت لازم را نداشت با زدن روی آیکون نماد مداد در زیر عکس می‌توانید مجددا نمونه عکس را ثبت کنید.

بعد از ثبت عکس نمونه امضا روی گزینه‌ی “مرحله‌ی بعدی” بزنید تا به مرحله‌ی بعدی فرآیند افتتاح حساب بانک رسالت منتقل شوید.

۱۳. آپلود فیلم سلفی

آپلود فیلم سلفی یکی دیگر از مراحل افتتاح حساب آنلاین بانک رسالت است. برای گرفتن فیلم سلفی باید:

  • دوربین روبه‌روی صورت شما باشد.
  • هنگام گرفتن این فیلم سر جای خود ثابت بمانید.
  • در محیطی آرام و به دور از سر و صدای اطرافیان فیلم را ضبط کنید.
  • اگر عینک دارید، حتی عینک طبی، آن را بردارید و بدون عینک این فیلم را ضبط کنید.
  • چهره‌ی شما در فیلم کاملا واضح باشد.
  • منبع نوری مثل لامپ، نور خورشید، پنجره و… در پشت سر شما نباشد.

در این مرحله به شما چند کلمه یا یک نمونه جمله نمایش داده می‌شود که شمرده شمرده و با لحن کتابی، کلمات را بگویید. توجه داشته صدای شما کاملا بلند و رسا باشد و در تمام لحظات ضبط فیلم به دوربین خود نگاه کنید.

۱۴. پرداخت هزینه

پرداخت هزینه آخرین مرحله از فرآیند افتتاح حساب غیرحضوری در بانک رسالت به‌شمار می‌آید. در این قسمتی لازم است مبلغی به‌عنوان هزینه‌ی خدمات عضویت در کانون همیاری اجتماعی، هزینه‌ی صدور کارت، هزینه‌ی ارسال و تحویل مدارک و کارت و استعلامات و خدمات مدرن بانکداری مدرن بپردازید.

۱۵. دریافت پیامک نام کاربری و رمز عبور

بعد از پرداخت هزینه برای شما نام کاربری و رمز عبور پیامک می‌شود، که مجددا با استفاده از نام کاربری و رمز عبور ارسال شده، وارد برنامه شوید و رمز عبور مدنظر خودتون را به جای رمز عبور ارسال شده تنظیم کنید.

پیگیری افتتاح حساب آنلاین بانک رسالت

از دیگر خدمات بانکی مهمی که بانک رسالت در اختیار مشتریان خود قرار داده است، امکان پیگیری افتتاح حساب است. پیگیری افتتاح حساب بانک رسالت از طریق سایت یا اپلیکیشن این بانک قابل انجام است؛ بنابراین به حساب کاربری‌تان در سایت یا اپلیکیشن ام رسالت، با استفاده از اطلاعات کاربری وارد شوید. نام کاربری شما در مرحله‌ی آخر فرآیند افتتاح حساب برای‌تان پیامک شده است و رمز عبور هم اگر تغییر نداده باشید همان رمز ارسال شده تلقی می‌شود.

در سایت یا اپلیکیشن با انتخاب گزینه‌ی ” فرم درخواست کارت بانکی” سپس انتخاب گزینه‌ی “پیگیری” وضعیت افتتاح حساب بانکی‌تان را می‌توانید ببینید.

افتتاح حساب مشترک بانک رسالت غیرحضوری

منظور از حساب مشترک، حساب بانکی است که دو یا چند شخص صاحب این حساب هستند؛ برای مثال یک حساب بانکی با یک شماره حساب داریم ولی دو یا چندین نفر به این حساب می‌توانند دسترسی داشته باشند. بانک رسالت هم مثل اکثرهای بانک‌ها ایران، این خدمت را به مشتریانش ارائه می‌دهد و امکان باز کردن حساب مشترک را در اختیار کاربران خود قرار داده است.

در زمانی که این مطلب نوشته شده است، افتتاح حساب مشترک در بانک رسالت به‌صورت غیرحضوری امکان‌پذیر نیست. حساب مشترک نسبت به حساب‌های انفرادی حساسیت بیشتری دارد و صاحبین حساب مشترک باید در هنگام افتتاح حساب حضور داشته باشند و مدارک خود را حضورا به کارشناسان بانک تحویل دهند.

بنابراین برای افتتاح حساب مشترک بانک رسالت از طریق سایت ام رسالت امکانی وجود ندارد اما بانک رسالت از جمله بانک‌های پیشرو در خدمات بانکداری آنلاین به‌شمار می‌آید و قطعا در آینده این خدمت خود را به‌صورت آنلاین ارائه خواهد کرد.

افتتاح حساب بانک رسالت برای اتباع خارجی

بانک رسالت علاوه بر خدمات بانکی به ایرانیان، خدماتی هم برای اتباع غیر ایرانی مقیم ایران درنظر گرفته است. اتباع غیر ایرانی مقیم ایران برای افتتاح حساب در بانک رسالت، باید به سایت ام رسالت (new.mresalat.ir) مراجعه کنند یا از طریق اپلیکیشن این سایت اقدام به افتتاح حساب کنند. در یکی از مراحل افتتاح حساب بانک رسالت از کاربر پرسیده می‌شود که شما ایرانی هستید یا اتباع خارج؛ که عزیزان اتباع خارجی باید گزینه‌ی دوم یعنی “اتباع خارجی” را انتخاب کنند و مراحل ثبت نام را تکمیل کنند.

اتباع غیر ایرانی برای افتتاح حساب بانک رسالت چه مدارکی نیاز دارند؟

دو شرط مهم برای افتتاح حساب اتباع غیر ایرانی در بانک رسالت داشتن گذرنامه‌ی معتبر و کد اقتصادی است. بدون داشتن این دو مورد به هیچ عنوان امکان افتتاح حساب برای اتباع غیر ایرانی وجود ندارد.

جمع‌بندی

در این مطلب تمام مراحل افتتاح حساب بانک رسالت، مراحل آن و مدارک مورد نیاز برای طی کردن این فرآیند را شرح دادیم. با استفاده از آموزش‌های این مطلب به‌تنهایی می‌توانید تمام مراحل افتتاح حساب را طی کند.