به گزارش راهبرد بانک، در نیمه نخست سال گذشته، وزارت صنعت معدن تجارت (صمت) تعرفه واردات لاستیک را ۳۲ درصد تعیین کرد. با اعمال این سیاست عملاً واردکنندگان دست از واردات کشیدند. در آن مقطع تفاوت نرخ واردات قانونی و قاچاق به گفته فعالان اقتصادی این حوزه، بیش از ۵۰ درصد بود. همین موضوع باعث شد که در بازار لاستیک با کمبود شدید و رشد فزاینده قیمت مواجه شود.
این اتفاق باعث شد، در شهریور ماه وزارت صنعت معدن و تجارت (صمت) تعرفه واردات لاستیک را ۱۰ درصد کاهش داد؛ از مهر ماه هم محموله های لاستیک به صورت قانونی وارد کشور شد و قیمتها ریزش کرد البته قیمت لاستیک خودروی پراید تغییری نکرد، زیرا کارخانههای تولید کننده لاستیک این مدل را از سبد خود حذف کردند.
سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو در خصوص وضعیت واردات لاستیک و افزایش قیمت در سال جدید گفت: تعرفه که تا الان ثابت است و قرار است همان ۱۰ درصد محاسبه شود بنابراین اگر نرخ ارز تغییری نکند ما افزایش قیمت نخواهیم داشت.
به نقل از برنا او در خصوص نحوه تخصیص ارز واردات گفت: ما دو نوع تخصیص ارز برای واردات داشتیم؛ ارز نیمایی و ارز ۲۸۵۰۰ تومانی؛ افرادی که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را میخواستند مدت زمان زیادی باید منتظر میماندند، اما در خصوص ارز نیمایی مشکلی وجود نداشت. مشکل اصلی ما تامین ارز نبود بلکه پر شدن سقف واردات بود که باعث شد عملا از بهمن ماه دیگر وارداتی نداشته باشیم، چون سقف اکثر واردکنندگان پر شده بود.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص وضعیت لاستیک خودروهای سنگین گفت: در بخش تایر سنگین، کشاورزی، راهسازی و معدنی مشکل آنچنانی نداشتیم، اما در حوزه کامیونی و اتوبوسی این تعلل تخصیص ارز سبب شد که بازار دچار کمبود شود.