به گزارش راهبرد بانک،معمولا موتور سواران از بنزین معمولی برای موتورسیکلت های خود استفاده می کنند و نمی خواهند بودجه اضافه تری برای بنزین سوپر پرداخت کنند. اما ممکن است این تفکر آن ها اشتباه باشد و هزینه بنزین سوپر به لحاظ عملکرد موتورشان برایشان به صرفه تر باشد.
بنزین معمولی و بنزین سوپر به عنوان سوختهایی برای وسایل نقلیه استفاده میشوند. هر فرد بر اساس بودجه، نیاز موتورسیکلت و سلیقه شخصی خود یکی از این دو سوخت را انتخاب میکند. برخی معتقدند بنزین سوپر برای بهبود عملکرد موتورسیکلت و وسایل نقلیه دیگر مناسب است، در حالی که برخی دیگر فقط تفاوت نامها را میشناسند و در مورد مزایای آن اطلاعاتی ندارند. در این مقاله، به عملکرد بنزین معمولی و بنزین سوپر میپردازیم.
بنزین، یک نوع سوخت است که برای موتورهای احتراقی استفاده میشود و نام آن از ماده شیمیایی به نام بنزن گرفته شده است. این سوخت از نفت خام تولید میشود که به طور تقطیری در دمای ۷۰ تا ۱۷۵ درجه سانتیگراد فرآیند تقطیر میشود. بنزین معمولی حاوی انواع هیدروکربنها است که شامل پارافینها (آلکانها)، نفتنها (سیکلوآلکانها) و اولفینها (آلکنها) میشود. همچنین، ترکیبات اکتان (C۸H۱۸) نیز جزئی از ترکیبات مهم موجود در بنزین هستند.
سوخت سوپر، در واقع یک نوع بنزین معمولی است که با افزودن برخی مواد افزودنی، اکتان آن را افزایش میدهند. در ابتدا، با افزودن سرب به بنزین، اکتان آن را بهبود میبخشیدند. اما بعداً، به دلیل درک خطرات سمی بودن سرب، استفاده از ماده متیل ترت-بوتیل به عنوان جایگزین سرب در بنزین رایج شد. با این حال، متوجه شدند که این ماده نیز منجر به آلودگی محیطی میشود. به همین دلیل، از مواد دیگری مانند تولوئن، متیل-پروپانول، میتل-ترشیوبوتیل اتر، متانول و اتانول استفاده میکنند.
بنابراین، در حال حاضر استفاده از بنزین حاوی سرب در بسیاری از کشورها به دلیل خطرات سمی آن به طور قطع ممنوع شده است و بنزینهای مدرن، با استفاده از مواد افزودنی غیرسمی، اکتان خود را بهبود میبخشند.
سوخت سوپر، نسبت به بنزین معمولی، برای موتورسیکلتها بهتر است به دلیل وجود مواد شیمیایی در آن. این نوع بنزین دارای اکتان بالایی است که باعث سوختن آرام آن میشود. عدد اکتان بنزین معمولی حدوداً ۸۷ است، در حالی که عدد اکتان بنزین سوپر در حدود ۹۴-۹۵ قرار دارد. اکتان بالا در سوخت، در برابر پدیده احتراق نامنظم، مقاومت بیشتری ایجاد میکند.
با استفاده از بنزین سوپر، موتور شما دچار خام سوزی نخواهد شد و رسوب زیادی در سیستم سوخترسانی موتور تشکیل نمیشود. این باعث میشود سیلندرها تمیزتر باقی بمانند. همچنین، بنزین معمولی ممکن است باعث خرابی شمعها شود، اما استفاده از بنزین سوپر این مشکل را ایجاد نمیکند و عمر قطعات موتورسیکلت شما را افزایش میدهد.
توجه: هر چند استفاده از سوخت سوپر میتواند برخی مزایا و بهبودهایی در عملکرد موتور ایجاد کند، اما برای حفظ و بهینهسازی عملکرد موتورسیکلت، توصیه میشود همواره به راهنمایی تولیدکننده و نوع سوخت مورد توصیه توجه کنید.
تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی در موتورسیکلت
وقتی سوخت به صورت خود به خود قبل از احتراق متراکم میشود، نشانگر این است که دارای عدد اکتان بالا است و این عدد اکتان بالا به سوخت کمک میکند تا در برابر پدیده احتراق نامنظم مقاومت نشان دهد. سوخت مناسب، پس از جرقه شمع، به صورت آرام در کل اتاق احتراق اشتعال میکند و در نتیجه، انرژی مفید به تاج پیستون وارد میشود.
تفاوت بین سوخت سوپر و سوخت معمولی در عدد اکتان است. عدد اکتان بنزین سوپر بیشتر از بنزین معمولی است. هر موتور یا پیشرانه موتورسیکلت نیازمند بنزین با اکتان مختلف است و ممکن است یک موتورسیکلت فقط به بنزین معمولی نیاز داشته باشد و با استفاده از بنزین سوپر، قدرت موتور کاهش یابد.
همچنین، ممکن است برعکس رخ دهد و موتوری به بنزین سوپر نیاز داشته باشد و شما بنزین معمولی را استفاده کنید. در این صورت، قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین مشتعل خواهد شد و پیستون قبل از اتمام حرکت به سمت بالا، به سمت پایین فشار داده میشود. این ممکن است باعث ورود فشار زیاد به پیستونها، سوپاپها و سایر قطعات شود و صدای خشنی تولید کند. در صورت ادامه این وضعیت، ممکن است موتور آسیب ببیند و عمر مفید وسیله نقلیه شما کاهش یابد.
بنابراین، برای حفظ و بهینهسازی عملکرد موتورسیکلت، توصیه میشود همواره به راهنمایی تولیدکننده و نوع سوخت مورد توصیه توجه کنید و از مواد سوختی استفاده کنید که برای موتورسیکلت شما مناسب است.
تشخیص سوخت سوپر از معمولی کاری پیچیده نیست و با استفاده از چند روش میتوان این دو نوع بنزین را از یکدیگر تشخیص داد. ابتدا میتوان از رنگ بنزین برای تشخیص استفاده کرد. بنزین سوپر معمولاً در رنگهای سفید و سبز دیده میشود، در حالی که بنزین معمولی رنگ صورتی مایل به قرمز دارد. سپس میتوان با توجه به جهش و پریدگی بنزین، تفاوت آن را با بنزین معمولی تشخیص داد. بنزین سوپر جهش و پریدگی بیشتری نسبت به بنزین معمولی دارد.
برای بررسی خالص بودن بنزین سوپر و عدم وجود آب در آن، میتوانید چند قطره بنزین را بر روی یک ورق کاغذ بریزید. اگر بنزین خالص باشد، بر روی کاغذ هیچ اثری باقی نمیماند، اما اگر بنزین سوپر حاوی آب باشد، کاغذ حالت صاف خود را از دست میدهد. بوی بنزین سوپر و معمولی نیز تفاوت دارند. با توجه به بویی که در هنگام بنزینگیری احساس میشود، میتوان بنزین معمولی و سوپر را تشخیص داد. به عنوان مثال، اگر گاز خارج شده از باک بنزین خشک باشد، این میتواند نشان دهنده نشانه ای از بنزین سوپر باشد، و اگر گاز چرب باشد، بنزین معمولی را نشان میدهد.
لطفاً توجه داشته باشید که این روشها تنها به عنوان مرجع اولیه برای تشخیص بنزین سوپر و معمولی مورد استفاده قرار میگیرند و برای تایید نهایی، به روشهای تشخیص معتبر و معمولاً توسط متخصصین انجام شده مراجعه کنید.
بهترین روش برای تشخیص بنزین مناسب برای موتورسیکلت خود و بهبود عملکرد آن، انجام یک آزمایش ساده است. در این آزمایش، ابتدا باک بنزین موتورسیکلت را خالی کنید و سپس بنزین سوپر را بریزید و با آن مسافتی را طی کنید و عملکرد موتورسیکلت را ارزیابی کنید. سپس همین عمل را با بنزین معمولی تکرار کنید. اگر عملکرد موتورسیکلت با بنزین معمولی و سوپر تفاوت چندانی نداشت، میتوانید برای صرفهجویی در مصرف از بنزین معمولی استفاده کنید.
توجه: قبل از انجام این آزمایش، نکات تولیدکننده موتورسیکلت خود و دستورالعملها را مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که استفاده از بنزین معمولی برای موتورسیکلت شما مجاز است. همچنین در نظر داشته باشید که نتایج آزمایش ممکن است براساس وضعیت و شرایط مختلف موتورسیکلت و محیط تغییر کند.