به گزارش راهبرد بانک، از پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ محمد رازقی روز چهارشنبه اظهار داشت: بیش از ۲ میلیون برگ جریمه از ابتدای سال جاری برای خودروهایی که نسبت به قانون معاینه فنی بیتفاوت هستند، صادر شده است.
وی ادامه داد: در نیمه نخست سال، آلودگی هوای تهران چندان نیست و توجه زیادی به آن نمیشود اما در نیمه دوم سال چون تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی را در پی دارد به آن توجه میشود و مشکلات زیادی را به وجود میآورد.
سرهنگ رازقی افزود: در حوزه آلایندگی و دودزا بودن نیز پلیس راهور تهران بزرگ، این خودروها را متوقف و آنان را ملزم به رفع نقص فنی میکند تا مجدد معاینه فنی دریافت کنند.
وی ادامه داد: رانندگانی هم که معاینه فنی دریافت کردهاند ولی شرایط سابق و قبلی را ندارند و شرایط سابق را از دست دادهاند، مجدد باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و پلیس راهور به محض دودزا بودن وسیله نقلیه، برگه معاینه فنی خودرو را ابطال میکند.
سرهنگ رازقی گفت: برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا برابر قانون هوای پاک بر عهده پلیس است و از همین ابتدای سال و در طرح تشدید با خودروهای دودزا، سه مرحله این طرح را اجرایی کرده و در ۶ ماهه گذشته، خودروها و موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون شدهاند.
پیشتر سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور فراجا به محدودیتهای اجرای معاینه فنی برای موتورسیکلتها اشاره کرد و گفت: عوامل متعددی در فقدان اجرای قانون معاینه فنی برای موتور سیکلتها وجود دارد که تقریباً معاینه فنی آنها را غیرممکن کرده است. یکی از عوامل فرسودگی بخش گستردهای از موتورسیکلتهای فعال کشور است و اکنون حدود ۹۰ درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسوده هستند.
برابر با ماده ۲ قانون معاینه فنی، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است. دارندگان وسایل نقلیه موتوری (بدون اشاره به استثنا) مکلف هستند وسایل نقلیه خود را برای انجام دورهای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند همچنین طبق ماده ۵ قانون معاینه فنی که موتورسیکلت نیز در آن قید شده، دورههای معاینه فنی این وسیله نقلیه یکساله است.
طبق آخرین برآوردها موتورسیکلت و خودروها سهم ۷۰ درصدی در آلودگی شهر تهران دارند.