قیمت طلا و سکه روز یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ۱۴۰۲ / رکب بازارساز کار دست سکه داد

روز گذشته قیمت طلا و سکه افت میلیونی داشت. فعالان بازار این کاهش دمای بازار طلایی را ناشی از افت قیمت دلار می‌دانند. فعلا بازیگران بزرگ بازار تمایلی به داد و ستد ندارند و در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند.

به گزارش راهبرد بانک، دیروز با ریزش قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش قابل توجهی داشت. قیمت سکه بیش از یک میلیون تومان کاهش داشت و طلا نیز رکورددار بیشترین کاهش قیمت طی چند ماه گذشته بود.

قیمت سکه

سکه امامی ۳۲/۳۰۱/۰۰۰
سکه بهار آزادی ۲۸/۰۰۱/۰۰۰
نیم سکه ۱۸/۲۰۰/۰۰۰
ربع سکه ۱۱/۴۰۰/۰۰۰
سکه گرمی ۶/۶۰۰/۰۰۰
طلای ۱۸ عیار / ۷۵۰ ۲/۶۴۲/۵۰۰
مثقال طلا
۱۱/۱۳۰/۰۰۰
انس طلا
۲/۰۱۰ دلار

این روند کاهشی را معامله‌گران به‌عنوان رکب بازارساز به بازارها تعبیر می‌کنند. آنها معتقدند قیمت‌ دلار با سیاست بازارساز ریخته و بازار فلز زرد را نیز متاثر ساخته است.

در هفته گذشته قیمت ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، کف قیمت سکه از سوی بازیگران این بازار عنوان شد. آنها فرصت سه روزه‌ای را برای شکستن این محدوده در نظر گرفتند.

افزایشی‌های بازار معتقد بودند اگر طی سه روز متوالی محدوده مذکور برای این قطعه حفظ شود سرمایه‌گذران جدید به بازار ورود می‌کنند. اکنون سکه از محدوده مورد انتظار فعالان بازار خارج شده و معامله‌گران نیز در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند و تمایلی به مبادله ندارند.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند هر روندی در بازار کاملا به اخبار سیاسی مربوط می‌شود و اگر در بازاری برخلاف جریانات سیاسی روند قیمت‌ها تغییر کند باید به دستوری بودن آن بازار شک کرد.

ریزش میلیونی سکه امامی 

دیروز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ سکه امامی با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش به قیمت ۳۱ میلیون و ۳۰۱ هزار تومان معامله شد. دیروز سکه بهار کاهش ۵۰۰ هزار تومانی داشت. این قطعه در بعد از ظهر دیروز برای ساعاتی به کانال ۲۷ میلیون تومانی برگشت اما در پایان معاملات در کف کانال ۲۸ میلیون تومانی بسته شد.

روز گذشته نیم‌سکه ۴۰۰ هزار تومان کاهش داشت و به قیمت ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. ربع‌ سکه نیز ۳۴۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین سکه گرمی ۲۱۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت و به کانال ۶ میلیون تومانی برگشت. این قطعه با قیمت ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مبادله شد.

دیروز قیمت طلا در مقایسه با روزهای کاهشی بازار، افت قابل توجهی داشت. قیمت هر مثقال طلا  کاهش ۳۲۱ هزار تومانی داشت و به قیمت ۱۱ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلا نیز ۷۲ هزار تومان ارزان شد و با قیمت دو میلیون و ۵۷۰ هزار تومان معامله شد.

امروز طلای دست دوم با قیمت دو میلیون و ۵۳۶ هزار تومان معامله شد. گفتنی است روند حباب سکه در تمام قطعات به غیر از سکه بهار کاهشی بود. روز گذشته سکه امامی با ۴۳۷ هزار تومان، بیشترین مقدار کاهش حباب را در خانواده سکه‌ها داشت.