افزایش کارمزد تراکنش شبکه بیت کوین و اتریوم به دنبال رشد میم کوین په‌په

افزایش معاملات میم کوین په‌په، بر کارمزد معاملات شبکه‌های بیت کوین و اتریوم تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش راهبرد بانک، به دنبال رشد تاریخی قیمت میم‌ کوین جدید بازار ارزهای دیجیتال به نام په‌په، هزینه‌های کارمزد تراکننش‌های شبکه بیت کوین و اتریوم، به بالاترین حد خود در یک سال اخیر رسیدند.

رشد گس‌فی اتریوم

به‌دنبال افزایش تقاضا برای معاملات میم‌کوین قورباغه ‌په‌په در دو هفته اخیر، گس‌فی (کارمزد شبکه) اتریوم به بالاترین میزان در یک سال اخیر رسیده است. گس‌فی در واقع هزینه پردازش تراکنش‌ها در شبکه است و میزان هزینه‌های شبکه بر اساس اصل عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. در چهارم ماه می، گس‌فی هر تراکنش در شبکه اتریوم به بالای ۱۵.۸۲ دلار رسید.

با وجود اینکه متوسط گس‌فی در سال ۲۰۲۱ به ۵۰ تا ۷۰ دلار نیز رسیده بود، اما بعد از بحران ماه می ۲۰۲۲ در بازار ارز دیجیتال، گس‌فی این شبکه رشد محسوسی را تجربه نکرده بود.

متوسط روزانه گس فی (منبع: etherscan)

افزایش محبوبیت میم کوین په‌په

کمتر از یک ماه است که از خلق میم کوین په‌په قورباغه در بازار ارز دیجیتال می‌گذرد. این میم کوین که در اواسط آپریل عرضه شده، توانسته در کمتر از یک ماه به ارزش بازاری بالای یک میلیارد دلار دست پیدا کند. حجم معاملات این میم کوین روز گذشته برابر با ۱۵۰ میلیون دلار در صرافی یونی‌سواپ بوده و از این لحاظ از Wrapped Bitcoin و استیبل‌کوین تتر پیشی گرفته است.

در زمان نگارش این گزارش، قیمت په‌په کوین برابر با ۰.۰۰۰۰۰۳۱۶۸ دلار است و ارزش بازاری معادل یک میلیارد دلار و ۲۴۱ میلیون دلار را ثبت کرده است. همچنین، این میم کوین در رتبه‌بندی  توکن‌های وبسایت coinmarketcap، به رتبه ۴۶ دست پیدا کرده است.

افزایش کارمزد شبکه بیت‌کوین

به دنبال رشد محبوبیت این میم کوین، هزینه تراکنش بیت کوین در ماه می به بالاترین میزان خود در دو سال اخیر رسیده است. در تاریخ سوم می سال جاری میلادی، مجموع هزینه تراکنش پرداخت‌شده در شبکه بلاکچین بیت‌کوین به ۳.۵ میلیون دلار رسیده است که نسبت به آپریل بیش از ۴۰۰ درصد رشد داشته است. متوسط کارمزد معامله در این شبکه به ۷.۲ دلار رسیده است.

البته کارمزد فعلی نسبت به آپریل سال ۲۰۲۱، بسیار اندک است. در آپریل، هزینه تراکنش شبکه بیت‌کوین به بالاترین میزان خود و حدود ۷۰ دلار رسید که دلیل آن کاهش شدید هش‌ریت این شبکه بود.