حساب وکالتی چیست؟ + نحوه افتتاح حساب وکالتی

نحوه افتتاح حساب وکالتی، شرایط و روش استفاده از حساب وکالتی .

به گزارش راهبرد بانک،حساب وکالتی در بورس به حسابی بانکی گفته می‌شود که کارگزار به آن دسترسی دارد و برای ارسال سفارش خرید هر نوع دارایی می‌تواند به صورت مستقیم از آن برداشت کند. در ادامه نحوه افتتاح حساب وکالتی، شرایط و روش استفاده از آن را توضیح می‌دهیم.

منظور از حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی، حساب بانکی است که به حساب معاملاتی سرمایه‌گذاران در بورس متصل می‌شود. در حال حاضر این نوع حساب برای معامله در بازار بورس کالا اجباری است. سرمایه‌گذارانی که قصد خرید کالاهایی مانند خودرو، سیمان و … از بورس کالا دارند، لازم است پس از تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت کد بورس کالا، نسبت به افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.
این فرآیند در بورس اوراق بهادار به شکل دیگری است. افتتاح حساب وکالتی (حساب لینک شده) برای خرید سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و … کاملا اختیاری است. با افتتاح حساب وکالتی در سامانه معاملات اوراق بهادار، هر سرمایه‌گذار می‌تواند بدون واریز وجه نقد به حساب معاملاتی خود، برای خرید اوراق مختلف مستقیما از حساب بانکی خود پول برداشت کند.

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

حساب وکالتی حسابی است که به کارگزار اجازه برداشت از آن را برای انجام معاملات در بورس کالا می‌دهد. برای فعالیت در بورس کالا نیاز به باز کردن حساب وکالتی در یکی از بانک‌های منتخب دارید. در این حالت پس از گرفتن معرفی‌نامه از کارگزاری مربوطه برای باز کردن حساب وکالتی به بانک موردنظر مراجعه و حساب وکالتی را باز کنید. پس از باز کردن حساب وکالتی باید شماره حساب وکالتی را به کارگزاری مربوطه اعلام کنید. در این حالت کارگزاری این امکان را دارد تا برای انجام معاملات به‌طور مستقیم از حساب وکالتی مبلغ معامله را به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران واریز کند.

می‌دهد. برای فعالیت در بورس کالا نیاز به باز کردن حساب وکالتی در یکی از بانک‌های منتخب دارید. در این حالت پس از گرفتن معرفی‌نامه از کارگزاری مربوطه برای باز کردن حساب وکالتی به بانک موردنظر مراجعه و حساب وکالتی را باز کنید. پس از باز کردن حساب وکالتی باید شماره حساب وکالتی را به کارگزاری مربوطه اعلام کنید. در این حالت کارگزاری این امکان را دارد تا برای انجام معاملات به‌طور مستقیم از حساب وکالتی مبلغ معامله را به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران واریز کند.

افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا

همان‌طور که گفتیم افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا اجباری است و بدون داشتن حساب وکالتی در این بازار امکان خرید و فروش وجود ندارد. بنابراین لازم است به محض تکمیل ثبت نام و دریافت کد بورس کالا، برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنید.

نکته قابل توجه این است که تنها حساب‌های بانکی پس‌انداز و کوتاه‌مدت قابلیت تبدیل شدن به حساب وکالتی را دارند.
در حال حاضر بانک‌های زیادی خدمات افتتاح حساب وکالتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. در زمان ثبت نام کد بورس کالا لیست کامل این بانک‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

دلیل افتتاح حساب وکالتی بورس کالا

حساب وکالتی بورس کالا به حساب کارگزاری متصل می‌شود و این امکان را برای کارگزاری به‌وجود می‌آورد تا بتواند در زمان ثبت سفارش توسط مشتری به حساب وکالتی دسترسی داشته باشد و مبلغ لازم برای انجام معامله را از حساب مشتری به حساب اتاق پایاپای بورس کالا انتقال دهد. بنابراین باز کردن حساب وکالتی فرآیند معاملات را تسهیل می‌کند و این امکان را فراهم می‌آورد تا سرعت انجام معاملات در بورس کالا افزایش یابد.

برای انجام معاملات در بورس کالا ضرورت دارد تا در ابتدا مبلغ پیش‌پرداخت به حساب کارگزاری مربوطه واریز شود. برای واریز مبلغ پیش‌پرداخت به حساب کارگزاری‌‌ها افراد باید حساب وکالتی داشته باشند تا هنگام ثبت سفارش برای خرید در بورس کالا، کارگزاری مربوطه بتواند مبلغ موردنظر را در حساب وکالتی مسدود کند و با انجام معامله آن مبلغ را به اتاق پایاپای بورس انتقال دهد. لازم به ذکر است که در صورت انجام نشدن معامله مبلغ مسدود شده در حساب وکالتی آزاد می‌شود.

نکته: در بعضی بانک‌ها مانند بانک تجارت، اقتصاد نوین، سپه، ملت و … می‌توانید به صورت آنلاین، حساب وکالتی افتتاح کنید.

لینک سامانه وکالتی بانک های عامل

نحوه ثبت نام و افتتاح حساب وکالتی آنلاین

نحوه افتتاح حساب وکالتی آنلاین بورس کالا به این شکل است که، متقاضیان باید به سامانه EBGO مراجعه نمایند. این سامانه که مربوط به مدیریت معاملات فی ما بین کارگزاری ها و مشتریان در حوزه بورس کالا است، نقش مهمی در دریافت کد بورسی کالا و دریافت معرفی نامه افتتاح حساب وکالتی دارد که در ادامه، به نحوه ثبت نام و افتتاح حساب وکالتی آنلاین بورس کالا از طریق آن، به صورت گام به گام پرداخته خواهد شد.

در قدم اول، لازم است متقاضی به سایت Ebgo.ir و سپس به بخش کارگزاری های فعال مراجعه نماید.

با انتخاب کارگزاری مدنظر، متقاضی به سامانه EBGO هدایت می شود و باید روی اخذ کد آنلاین بورس کالا کلیک کند.

در مرحله بعد، لازم است به ترتیب مشخصات فردی، اطلاعات نشانی، اطلاعات مالی متقاضی وارد و مدارک مربوط به آن نیز بارگذاری شود.

پس از طی کردن این مراحل، ثبت نام برای دریافت کد بورسی به پایان می رسد و در بخش اطلاعات بانکی دریافت معرفی نامه برای افتتاح حساب وکالتی، امکان پذیر خواهد شد.

پس از دریافت معرفی نامه برای یکی از بانک ها، لازم است متقاضی به بانک مربوطه مراجعه و اقدام به افتتاح حساب نماید. پس از افتتاح حساب وکالتی، متقاضی باید به سامانه EBGO مراجعه نموده و از بخش اعلام شماره حساب وکالتی، مشخصات حساب را در اختیار کارگزاری قرار دهد.

پس از طی کردن این مراحل و تایید حساب وکالتی از سوی کارگزاری، امکان خرید کالا از جمله خودرو با این حساب از طریق کارگزاری فراهم خواهد شد و در صورت عرضه کالا مدنظر مشتری بورس کالا و ثبت درخواست خرید، کارگزاری مبلغ پیش پرداخت را از حساب وکالتی کسر می کند تا معامله انجام شود.

مدارک لازم برای باز کردن حساب وکالتی

پس از این‌که ثبت نام در بورس کالا را انجام دادید، می‌توانید نسبت به باز کردن حساب وکالتی در بورس کالا اقدام کنید. با افتتاح حساب وکالتی در واقع نهاد یا شخص دیگری می‌تواند از حساب شما برداشت کند. در واقع شما به آن شخص یا نهاد وکالت برداشت از حساب خود را می‌دهید. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که قبل از باز کردن حساب وکالتی از اعتبار آن نهاد اطمینان حاصل کنید. برای باز کردن حساب وکالتی علاوه بر مدارکی که برای باز کردن انواع حساب‌های بانکی لازم دارید باید از کارگزاری مربوطه نامه درخواست برای باز کردن حساب وکالتی را به بانک مربوطه ارائه دهید. معرفی‌نامه برای افتتاح حساب وکالتی را می‌توانید از کارگزاری مربوطه دریافت کنید. این فرم معرفی‌نامه را همچنین می‌توانید از سامانه EBGO کارگزاری خود به‌طور آنلاین دریافت کنید.

نکات مهم درباره افتتاح حساب وکالتی

۱- حساب وکالتی، دقیقا مشابه حساب کوتاه مدت بانکی است. بنابراین همان سودی که به سپرده کوتاه مدت بانکی تعلق می‌گیرد، برای حساب وکالتی نیز محاسبه شده و واریز می‌گردد.

۲- در حساب وکالتی، فقط مبلغ موردنیاز جهت ثبت نام خودرو، توسط بانک بلوکه می‌شود. بنابراین مشتری می‌تواند مابقی پول موجود در حسابش را جابجا کند یا بردارد. بعد از درخواست خودروساز، بانک‌ رقم موردنیاز را از حساب وکالتی مشتری برداشت کرده و به حساب خودروساز واریز می‌کند.

۳- در حال حاضر کسانی که چک برگشتی دارند، نمی‌توانند برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.

۴- چناچه مشتریان، در ثبت نام خودرو برنده نشده باشند یا چناچه معامله‌ای به نام مشتری، در بورس کالا انجام نگردد، هیچگونه مبلغی در حساب وکالتی مشتری، مسدود نمی‌شود.

۵- افرادی که حساب وکالتی را برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا افتتاح می‌کنند، باید این نکته را بدانند که اگر برنده خودرو شوند اما انصراف دهند یا الباقی پول خودرو را در مهلت قانونی (که معمولا ۳ روز کاری است) به حساب وکالتی‌شان واریز نکنند، مشمول جریمه هستند؛ این جریمه مستقیما از حساب وکالتی، کسر می‌شود و معادل ۵.۵ درصد ارزش کل معامله است.

۶- افرادی که خودرو از بورس کالا خریداری کرده‌اند، در صورتیکه پول خودرو را در پایان مهلت قانونی، به حساب وکالتی واریز کنند، مشمول جریمه هستند. این جریمه، از روز چهارم محاسبه شده و روزانه معادل ۰.۲۵ درصد ارزش کل معامله است. همچنین در صورتیکه واریز وجه، تا پایان روز ششم، انجام نشود، معامله بورس کالا ابطال شده و مشتری معادل ۵.۵ درصد ارزش کل معامله (پنج درصد بعنوان هزینه فسخ و نیم درصد بعنوان کارمزد)، جریمه می‌شود.

سخن آخر

حساب وکالتی نوعی حساب بانکی است که سرمایه‌گذاران برای اهداف مختلف در بورس کالا و بورس اوراق بهادار از آن استفاده می‌کنند. افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا ضروری و در بورس اوراق بهادار، اختیاری است.
روش‌های افتتاح حساب وکالتی در بورس اوراق بهادار و بورس کالا متفاوت است. سرمایه‌گذارانی که هم‌زمان در بورس کالا و بورس اوراق بهادار فعالیت دارند، می‌توانند با معرفی یک حساب بانکی بین سامانه‌های معاملاتی بورس کالا و اوراق بهادار، فرآیند انتقال وجه نقد به حساب وکالتی خود را تسریع کنند.