انجام غیر حضوری امور بانکی

موج سوم شیوع کرونا در کشور بسیار جدی است و تمام آحاد جامعه باید در اتحادی بی‌نظیر در مهار آن تلاش کنند و از حضور در تجمعات بپرهیزند و استفاده از بستر الکترونیکی خدمات را به حداکثر برسانند.

به گزارش راهبرد بانک، بیش از ۸ماه از شیوع ویروس کویید۱۹ می‌گذرد، ماه‌هایی که برخی عزیز از دست دادند و برخی کسب و کارشان را، برخی روحیه و امید دادند و برخی بذر ناامیدی کاشتند و رفتند. در این میان برخی صنوف از کادر درمان گرفته تا کارکنان بانک ها در خط مقدم این شرایط سخت تمام قد ایستادند تا بهترین خدمات را به مردم ارائه دهند. بی‌شک همه از سختی‌ها و شرایط طاقت فرسای بیمارستان ها و مراکز درمانی می‌دانیم اما شاید فقط کمی از شرایط بانک ها و شرایط سخت کارکنان آن بدانیم. هرچند از ابتدای شیوع این بیماری مکررا بر عدم مراجعه حضوری به بانک ها تاکید و از مردم تقاضا شد که از خدمات الکترونیکی بانکی استفاده کنند اما متاسفانه توجهی که باید و شاید به آن نشد تا جایی که براساس آمارها کارکنان بانک‌ها درصدر مبتلایان به کرونا قرار گرفته اند و این در حالی است که به گفته مسئولان ذی‌ربط موج سوم کرونا در کشور شیوع پیدا کرده و وضعیت را بحرانی تر از گذشته ساخته است.

غلامرضا عباس پاشا، معاون منابع انسانی استانداری تهران به تازگی اعلام کرد: تاکنون ۱۵ درصد از کارکنان دستگاه‌های دولتی در سطح استان تهران مبتلا به کرونا شده‌اند که آمار دقیق جان باختگان و بهبود یافتگان در اختیار وزارت بهداشت است. البته شیوه نامه‌های بهداشتی در شهر تهران بهتر از سایر شهرهای استان رعایت می‌شود و همین موضوع سبب شده که آمار مبتلایان در شهر تهران کمتر از سایر شهرهای استان تهران باشد.به گفته وی، دماوند و ورامین بیشترین ابتلا به کرونا را در سطح تهران دارند که وضعیت قرمز دارند.میزان ابتلا به کرونا در میان کارکنان بانک‌ها و مخابرات به دلیل مراجعات مردمی بیشتر از سایر دستگاه هاست.

در این شرایط باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که خدمات الکترونیکی بانک ها پیشرفت قابل توجهی داشته و سیستم بانکداری کشور توانسته است از این تهدید، فرصت بسازد تا هم به بانکداری الکترونیک را توسعه دهند و هم بهترین شرایط را برای خدمت رسانی به مردم رقم بزنند.

این در حالی است که بسیاری از مسئولان بانکی و غیربانکی کشور نیز از مردم درخواست داشته و دارند که امور بانکی خود را به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام دهند. به تازگی نیز علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، مشتریان بانک‌ها می‌توانند برای حفظ سلامت خود و کارکنان نظام بانکی، خدمات لازم را به صورت غیر حضوری دریافت کنند و از مشتریان سیستم بانکی تقاضا داریم تا در شرایط کنونی برای رعایت حال خود و کارکنان سیستم بانکی از مراجعه غیرضرور به شعب بانک‌ها خودداری کرده و از خدمات غیرحضوری از جمله موبایل بانک، اینترنت بانک و … در منزل و محل کار خود استفاده کنند. وی ادامه داد: با توجه به شیوع و گسترش دوباره بیماری کرونا و اهمیت اجرای دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین اجرای مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، همه دستگاه‌های مستقر در استان تهران از ۵ آبان ماه ۱۳۹۹ مکلف شدند تا پایان آبان ماه نسبت به کاهش حضور کارکنان خود به میزان ۵۰ درصد اقدام کنند.

از سوی دیگر فرهنگ سازی در این باره و همچنین ایجاد زیرساخت های مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است که به عنوان مثال بانک های مختلف دولتی و خصوصی با ارسال پیامک به مشتریان خود آنها را به استفاده حداکثری از خدمات الکترونیکی بانکی ترغیب و تشویق می‌کنند. ضمن اینکه تمام تلاش و تمرکز خود را بر بستر گسترش کیفی خدمات الکترونیکی قرار داده‌اند.

در حال حاضر بسیاری از خدمات بانکی اعم از دریافت صورتحساب، خرید شارژ، انتقال پول در قالب کارت به کارت، انتقال وجه بین بانکی، پرداخت اقساط، قابلیت مدیریت حساب ها و بودجه ریزی و خدمات دریافت گواهی تمکن مالی، پرداخت قبوض، ارائه رمز یکبار مصرف اول و دوم، خرید شارژ و خرید بلیت اتوبوس های بین شهری و هواپیما و حتی افتتاح حساب نیز به صورت غیر حضوری به مشتریان ارائه می‌شود و جای هیچگونه نگرانی نیست. بنابراین می‌توان با کاهش مراجعات غیرضروری به بانک‌ها هم نقش مهمی در مقابله با این اپیدمی جهانی داشت و هم از بار مضاعف بر کادردرمان و نیروهای صنفی خدماتی مانند بانک‌ها کاست.

 

منبع : ایبنا