مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه تعاون گفت: با استفاده تمام جامعه از رمزهای پویا میزان جرایم کاهش و ضریب امنیت در تراکنشها رشد پیدا میکند.
به گزارش راهبرد بانک، علی یکتا : با اشاره به اجرای طرح رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه گفت: در سالهای اخیر جرایم آنلاین در کشور افزایش بسیار زیادی داشته و این موضوع برای بانکها با توجه به خسارت دیدن مشتریان ایجاد مشکل کرده که اجرای طرح رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه و ارتقاء امنیت تمامی تراکنشهای بدون حضور کارت میتواند دغدغههای بانکها و نگرانی مشتریان درباره امنیت را رفع کند؛ اعتقاد دارم یکبار مصرف سازی رمزهای کارت بانکی از جمله رمز دوم باید بسیار زودتر اجرایی میشد تا با استفاده تمام جامعه از رمزهای پویا میزان جرایم کاهش و ضریب امنیت در تراکنشها رشد پیدا کند.
مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه تعاون ادامه داد: مشتریان باید بدانند که فعالسازی و دریافت رمز دوم یکبار مصرف به معنای تضمین ارائه امنیت پایدار در تراکنشهای اینترنتی است و ضرورت دارد تا هر چه سریعتر نسبت به فعال کردن رمز دوم پویا اقدام کنند؛ بر اساس آمار، بانک توسعه تعاون صدمه چندانی از فیشینگ و کلاهبرداریهای مبتنی برداشت غیر مجاز از سرقت اطلاعات کارت مانند رمز دوم ندیده، اما با رمزهای یکبار مصرف و افزایش سطح امنیت، نگرانی مشتریان رفع خواهد شد.
وی با اشاره به آمادگی کامل بانک توسعه تعاون برای اجرای رمز دوم یکبار مصرف گفت: رویکرد بانک توسعه تعاون در حوزه رمز دوم پویا، توسعه ابزارهای ارائه رمز یکبار مصرف به مشتریان، طبق الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء امنیت تراکنشهای غیر حضوری بوده و امیدواریم با اجرایی شدن این طرح از ابتدای دی ماه کمترین میزان سوءاستفاده از مشتریان در شبکه بانکی و پرداخت را شاهد باشیم.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون افزود: ایجاد زیرساخت ارائه رمز دوم پویا در بستر اپلیکیشن موبایلی اولین گام بانک توسعه تعاون بوده و در کنار این موضوع در حال انجام اقدامات لازم برای ارائه رمز یکبار مصرف در سایر ابزارها مانند پیامک با اتصال سامانه هریم، کدهای دستوری ( USSD) و توکن هستیم.
یکتا خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه رمز دوم یکبار مصرف وجود دارد، حرکت تمامی بانکها برای توسعه راهکارهای ارائه رمز پویا بر بستر تلفن همراه هوشمند است و صرفا زیرساخت پیامک برای صاحبان موبایلهای غیر هوشمند با همکاری بانک مرکزی در نظر گرفته شده؛ این در حالی است که که باید توسعه راهکارهای جدید و بسترهای متنوع برای بانکها به صورت جدی دنبال شود تا برخی از مشتریان دچار صدمه ناشی از دیده نشدن و در نظر گرفته نشدن نشوند.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون با اشاره بر اهمیت سامانه هریم تاکید کرد: بانک مرکزی در حوزه زیرساخت رمز پویای بانکها آسیب شناسی کرد و متوجه شد که صرفا ۵ درصد از نیاز رمز دوم پویا با اپلیکیشنها پوشش داده شده، بر همین اساس طراحی و توسعه سامانه هدایت رمز یکبار مصرف بانکی تحت عنوان هریم به منظور ایجاد یک ابزار عمومی و ساده برای ارائه رمز دوم یکبار مصرف در دستور کار قرار گرفت تا از هر جنس مشتری بتواند از این خدمت استفاده کند؛ اما یک آسیب جدی هم دارد آن نیز این است که اگر مشتری برود سمت دریافت رمز دوم پویای پیامکی در آینده ترغیب مشتری برای تغییر مسیر ریافت رمز دوم یکبار مصرف از طریق ابزارهای نوین و با امنیت بالاتر در بستر موبایل بسیار سخت خواهد که بانک مرکزی در این زمینه باید اقداماتی اساسی و مهم را با همکاری شبکه بانکی انجام دهد تا آسیب ارسال رمز دوم یکبار مصرف از طریق پیامک به کمترین میزان ممکن برسد.
منبع : ایبنا