جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی از فعالیت ۵۷ هزار دستگاه خودپرداز بانکی فعال در کشور است که با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال، برای هر یک هزار و ۴۵ ایرانی یک دستگاه خودپرداز وجود دارد.
به گزارش راهبرد بانک، جدیدترین گزارش اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از وضعیت ابزارهای پرداخت شبکه بانکی در خرداد ماه سال جاری حاکی از فعالیت بالغ بر ۵۷ هزار و ۵۲ دستگاه خودپرداز بانکی در سراسر کشور است که با در نظر گرفتن آمار مرجع بانک مرکزی و نهادهای مرتبط از جمعیت بالای ۱۸ سال (سرشماری سال ۱۳۹۵ توسط مرکز آمار ایران) که متقاضی دریافت خدمات پرداخت و بانکی هستند باید گفت که به ازای هر یک هزار و ۴۵ نفر ایرانی یک دستگاه خودپرداز فعال وجود دارد؛ کارشناسان بانکی اعتقاد دارند باید ظرفیت ناوگان خودپردازهای بانکی از سوی شبکه بانکی با سرمایه گذاری توسعه داده شود چرا که این ابزار در میان شهروندان ایرانی برای دریافت خدمات بانکی به خصوص انتقال وجه از محبوبیت بالایی برخوردار است و تعداد زیادی تراکنش را به خود اختصاص داده تا جایی که در سه ماهه ابتدایی سال جاری با استفاده از ۵۷ هزار خودپرداز فعال در کشور بیش از ۱.۴ میلیارد تراکنش به ثبت رسیده است.
توسعه ناوگان خودپردازهای بانکی نیازمند سرمایه گذاری از سوی شبکه بانکی است که اقدامی ضروری در زمینه بانکداری الکترونیک به شمار میرود اما به گفته مدیران فناوری اطلاعات شبکه بانکی و تولیدکنندگان سخت افزارهای بانکی، شرایط واردات در تحریمها و هزینههای خرید، پرستاری و نگهداری باعث شده تا روند توسعه شبکه خودپردازهای بانکی همچون سایر ماشین آلات بانکی با مشکلاتی مواجه باشد که نیازمند اقدامی ضروری برای افزایش دسترسی مردم به خدمات بانکداری الکترونیکی است.
سرانه تعداد خودپردازها در حالی است که آمارهای شاپرک در شهریور ماه نشان میدهد که ۷ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۴۱۴ دستگاه کارتخوان فعال در کشور وجود دارد که با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور یعنی ۵۹ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۷۴۲ نفر که متقاضی دریافت خدمات بانکی و پرداخت هستند، به ازای هر ۷.۷ ایرانی (۸ ایرانی) یک دستگاه کارتخوان فعال و دارای تراکنش در کشور وجود داشته است.