به گزارش راهبرد بانک، صدور کارت ملی هوشمند به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است و توزیع عادلانه فرصتها، کاهش بسیاری از هزینههای دولت همچنین کاهش مراجعه مستقیم مردم به ادارات دولتی و سهولت و سرعت انجام کار در فضای مجازی از ویژگیهای کارت ملی هوشمند است.
کارت ملی هوشمند با هدف تسهیل فرایند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی، مبادله خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه شده و دارای تراشه الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از جمله اطلاعات شناسنامهای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به صورت امن و محافظت شده در حافظه خود ذخیره دارد.
با توجه به مسائل فنی و امنیت خاص و خدماتی که در فضای الکترونیکی برای این کارت در نظر گرفته شده است همچنین با در نظر داشتن کاربردهای مختلف آن، میتوان گفت که کارت ملی هوشمند مهمترین سند احراز هویت است و دستگاههای مختلف با ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال میتوانند برای خدمات مورد نظر خود احراز هویت افراد را انجام دهند.
برای همه ایرانیان واجد شرایط (همه افراد ۱۵ سال به بالا) کارت ملی هوشمند صادر میشود و این افراد میتوانند برای دریافت کارت ملی هوشمند به ادارات پست، ثبت احوال و دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند.
اکنون بیشتر ایرانیان کارت ملی هوشمند دریافت کردهاند و برای ایرانیان خارج از کشور نیز تدابیری برای دریافت این کارت در نظر گرفته شده است، اما با وجود همه پیشبینیهای لازم گاهی کارتهای ملی تقاضا شده از سوی هموطنان توسط ثبت احوال صادر میشود، اما بنا به دلایلی که در این گزارش به آن پرداخته شده است، به اصطلاح رسوب میشود و به دست متقاضیان نمیرسد یا اینکه متقاضیان برای دریافت کارت خود اقدام نمیکنند.
رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: بعد از ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند توسط متقاضی و طی مراحل اداری، کارت برای وی صادر میشود، اما متقاضی برای دریافت کارت اقدام نمیکند و تعدادی از این کارتها رسوب میشود و در اصطلاح رسوب بسیاری از کارتهای ملی هوشمند به دلیل مراجعه نکردن متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت است.
هاشم کارگر در مورد دلایل عدم تحویل کارت به متقاضی، افزود: یکی از این دلایل این است که پیامک دریافت کارت ملی هوشمند توسط متقاضی دریافت نمیشود و برهمین اساس هم متقاضی از صدور کارت خود مطلع نمیشود.
رسوب بسیاری از کارتهای ملی هوشمند به دلیل مراجعه نکردن متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت است
وی در مورد دلایل دریافت نکردن پیامک توسط متقاضی نیز گفت: ممکن است شماره تلفن همراه ثبت شده برای متقاضی اشتباه یا خاموش باشد همچنین ممکن است شماره همراه ثبت شده معتبر نباشد یا اینکه شماره همراه ثبت شده مربوط به شخص دیگری باشد.
رییس سازمان ثبت احوال کشور به یکی دیگر از دلایلی رسوب و انباشت کارتهای ملی هوشمند اشاره کرد و گفت: تغییر محل زندگی متقاضی یکی دیگر از این دلایل است و به عنوان مثال متقاضی از کشور خارج شده یا از استانی به استان دیگر نقل مکان کرده است.
کارگر اضافه کرد: از جمله دیگر دلایل رسوب و انباشت کارتهای ملی هوشمند صادر شده این است که شاید متقاضی فوت شده یا اینکه به دلیل اینکه متقاضی دریافت کارت ملی هوشمند که در صف انتظار است با رسیدی که در اختیار دارد میتواند امور اداری و خدمات دریافت کند؛ بنابراین در گرفتن کارت هوشمند ملی صادر شده خود تعلل میکند.
متقاضی دریافت کارت ملی هوشمند که در صف انتظار است با رسیدی که در اختیار دارد میتواند امور اداری و خدمات دریافت کند؛ بنابراین در گرفتن کارت هوشمند ملی صادر شده خود تعلل میکند.
رییس سازمان ثبت احوال کشور در مورد نحوه اطلاع رسانی کارتهای آماده تحویل به متقاضی تاکید کرد: به محض آماده شدن و صدور کارت هوشمند ملی یک پیامک توسط ادارات یا دفاتر پیشخوان دولت به شماره تلفن همراه متقاضی که از وی در سامانه خدمات شهروندی ثبت شده است، ارسال میشود.
وی ادامه داد: همچنین برای تسهیل دسترسی و اطلاع متقاضی از صدور کارت ملی هوشمند از سرویس «چاپار» برای ارسال سریع و مطمئن ارسال پیامک به شمارههای همراه مرتبط با شماره ملی متقاضی استفاده میشود.
کارگر گفت: پیگیری وضعیت درخواست متقاضی برای صدور کارت ملی هوشمند از طریق کد دستوری #۶۰۹۰*۴* و از طریق سامانه NCR.IR توسط متقاضی فراهم است.