نحوه ثبت نام مستاجران در سامانه املاک و مستغلات چگونه است؟

در این گزارش به صورت مرحله به مرحله نحوه ثبت قرارداد در سامانه املاک و مستغلات که برای ثبت قرارداد مستاجران راه اندازی شده، آموزش داده شده است.

به گزارش راهبرد بانک، سامانه املاک و مستغلات کشور از تاریخ سوم خرداد ماه به صورت رسمی در راستای بهبود وضعیت بازار اجاره و همچنین در جهت تسهیل و رفاه بیشتر متقاضیان مسکن در وزارت راه وشهرسازی رونمایی شد و از آن تاریخ به بعد به گفته بسیاری از مستاجران این بازار در مقایسه با سال گذشته از وضعیت آرام تری برخوردار است.

این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است: در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برا ی سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.

در اولین گام شروع به کار این سامانه، امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره ی مسکن در حالت یک به یک(یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر و مستاجر می توانند قرارداد اجاره ی واحد مسکونی مورد معامله ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه ی الکترونیکی آن را دریافت کنند. در آینده ای نزدیک، هموطنان این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک، در همین سامانه انجام دهند.