به گزارش راهبرد بانک، پژو پارس جزو خودروهای عرضهشده توسط ایران خودرو در مرحله اول فروش سامانه یکپارچه خودرو بود. گرچه این محصولات باید تا تیر ماه تحویل مشتریان میشد، اما حالا توقف تولید هم خورده است. اما اکنون تکلیف مشتریان چیست؟
اکنون ایران خودرو برای تعیین تکلیف متقاضیان پژو پارس چند راه بیشتر پیش رو ندارد. راه اول طبیعتاً تبدیل و جایگزینی محصول است که به نظر میرسد شرکت هم اجرای چنین ایدهای را در سر دارد. آنطور که برخی مشتریان خبر دادهاند چنین پیشنهادی هم ارائه شده است.
اما این راهکاری است که همچنان اعتراض مشتریان را در پی دارد. چراکه خودروهای پیشنهادی برای جایگزینی تفاوت قیمت قابلتوجهی نسبت به پژو پارس دارند و پرداخت آن از توان مالی بسیاری از مشتریان خارج است.
راهکار دیگر این است که ایران خودرو با سازمان استاندارد به توافق برسد و مجوز لازم برای تولید پژو پارسهایی که متعهد به تحویل آن شده را دریافت کند. البته بسیار بعید است که سازمان استاندارد با چنین درخواستی موافقت کند.
راه حل دیگر این است که ایران خودرو بدون دریافت هزینه اضافی از متقاضیان، پژو پارس پلاس که با چراغ آریسان و موتور TU5P را در برنامه تولید دارد، در مرحله اول به این گروه از مشتریان تحویل دهد.
با توجه به سیاستگذاریهای وزارت صمت، اختلاف قیمت پژو پارس از کارخانه تا بازار به حدود سه برابر رسید تا این خودرو به یکی از جذابترین محصولات بازار خودروی ایران تبدیل شود. چنان که در دور اول فروش سامانه یکپارچه، پارس بود که با ثبتنام بیش از ۲۳۲ هزار متقاضی رکورددار تقاضا شد.
حال ایران خودرو مانده و ۲۳۲ هزار نفری که در آرزوی مالکیت خودرو یا حتی کسب سود بادآورده آن هستند. اما گذشته از این موضوعات راهکار برای جلب رضایت این مشتریان وجود دارد، مشروط بر آنکه ارادهای از سوی ایران خودرو برای رفع مشکل وجود داشته باشد. با این حال این شرکت هنوز خود را موظف به پاسخگویی در مقابل رسانهها و متقاضیان نمیداند.