بورس بر سر دوراهی!

به گزارش راهبرد بانک به نقل از ایسنا، هنوز یک هفته از وعده‌های رئیس سازمان بورس برای بهبود بازار سرمایه نگذشته است که چراغ این بازار روز گذشته دوباره قرمز شد؛ اتفاقی که یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل آن را وجود ابهامات متعدد برسر راه این بازار می‌داند و بر این باور است که نبود نقدینگی […]

به گزارش راهبرد بانک به نقل از ایسنا، هنوز یک هفته از وعده‌های رئیس سازمان بورس برای بهبود بازار سرمایه نگذشته است که چراغ این بازار روز گذشته دوباره قرمز شد؛ اتفاقی که یک تحلیلگر بازار سرمایه دلیل آن را وجود ابهامات متعدد برسر راه این بازار می‌داند و بر این باور است که نبود نقدینگی در بازار به روند کاهشی آن دامن زده است.

به گزارش خبر نگار ما، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دهم آبان ماه نسبت مثبت شدن حرکت بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد و گفت وضعیت بازار به مرور بهتر خواهد شد. البته این اتفاق نیز رخ داد و برای حدود سه روز شاهد صعودهای چشم گیر شاخص کل بورس بودیم. اما عمر این روند بسیار کوتاه بود و چراغ بازار دوباره روز گذشته قرمز شد.

در این راستا، حسن کاظم‌زاده – تحلیلگر بازار سرمایه – در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که شرایط بازار سرمایه بسیار نوسانی است، اظهار کرد: علت اصلی این موضوع ابهام در متغیرهای کلانی است که روی بازار سرمایه تاثیرگذار هستند. از جمله این متغیرها می‌توان به وضعیت بودجه سال آینده، وضعیت شرکت‌ها در این بودجه، وضعیت تامین مالی دولت و انتشار اوراق، حذف یارانه‌ها و همچنین بازارهای جهانی اشاره کرد.

 

وی ادامه داد: در واقع این ابهامات شرایطی را ایجاد کرده است که نه می‌توان به مثبت بودن متغیرها امید داشت و نه به منفی بودن آنها؛ بنابراین نه می‌توان گفت وضعیت سهم‌ها مثبت است نه می‌توان گفت وضعیت آنها منفی و کاهشی خواهد بود.

 

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این‌که ابهامات مذکور با کمبود نقدینگی در بازار سرمایه همزمان شده است، توضیح داد: به همین دلیل زمانی که بازار کاهشی می‌شود شاهد بازخوردهای بسیار شدید از سوی سهامداران هستیم.

کاظم زاده به این سوال که ابهامات مذکور چه زمانی برطرف خواهد شد؟ این‌گونه پاسخ داد که تکلیف برخی ابهامات از جمله وضعیت قیمت‌گذاری خودرو، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و غیره زودتر مشخص خواهد شد. اما تکلیف برخی ابهامات تا زمان ارائه لایحه بودجه و تصویب آن مشخص نمی‌شود بعد از آن هم باید دید که تغییرات بودجه‌ای چه تاثیری روی شرکت‌های بورسی خواهد داشت.

،