ظهور بانکداری اسلامی در آفریقای جنوبی

مدیر اجرایی بانکداری اسلامی FNB در یک برنامه رسانه‌ای به نام Business Day Spotlight، به گفتگو پیرامون ویژگی‌های متمایز بانکداری اسلامی در آفریقای جنوبی پرداخت.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، امان محمد؛ مدیر اجرایی بانکداری اسلامی FNB در یک برنامه رسانه‌ای به نام Business Day Spotlight، به گفتگو پیرامون ویژگی‌های متمایز بانکداری اسلامی در آفریقای جنوبی پرداخت.

محمد گفتگوی خود را با ارائه مقدمه‌ای درباره چگونگی پیشرفت صنعت بانکداری اسلامی در طول زمان آغاز می‌کند و بیان می‌دارد: FNB در میان چهار بانک بزرگ آفریقای جنوبی، قدیمی‌ترین مسیر و فرآیند رشد را که از ۱۶ سال پیش شروع شده است، پیموده است. محمد حدود نیمی از این زمان را در آنجا بوده و در سال ۲۰۱۲ به این بانک پیوسته است.

او توضیح می‌دهد که چگونه نگرش در مورد بانکداری اسلامی با گذشت زمان تغییر کرده است. برخی از بزرگترین سنگ بناهای اساسی در بانکداری اسلامی که آن را از بانکداری متعارف متفاوت می‌کند، شامل عدم جواز دریافت بهره و لزوم شفافیت معاملات است. البته در این نوع بانکداری، وجوه سپرده‌گذاران نیز نمی‌تواند برای اهداف سوداگرانه استفاده شود.  

طبق گزارش انجمن بانکی آفریقای جنوبی، کل دارایی‌های بخش بانکداری اسلامی در سراسر کشور در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۰.۶ میلیارد راند بود که در سال ۲۰۱۹ به ۱۲.۴ میلیارد راند افزایش یافته است. محمد تأکید کرد: این بخش در حقیقت از طریق همه‌گیری رشد کرده است. مجموع سپرده‌ها در آفریقای جنوبی، که در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۳ میلیارد راند بوده، تا ژوئن ۲۰۲۰ به ۳۷ میلیارد راند افزایش یافته است.

اولین پیشنهاد ارائه خدمات بانکداری اسلامی در FNB تامین مالی خودرو بوده است. با توجه به اینکه دریافت بهره ممکن نیست، FNB وسیله نقلیه‌ای را از طرف مشتری خریداری می‌کند و سپس آن را برای مدت زمان مشخصی به آن مشتری اجاره می‌دهد. با آخرین پرداخت، مالکیت به مشتری منتقل می‌شود. این یکی از محصولاتی است که بانک توانسته است ارائه دهد. از آن زمان به بعد، این واحد با ارائه محصولات و خدمات انبوه، مدل‌های اصلی بانک‌ها را منعکس کرده است.

مدیر عامل بانکداری اسلامی بانک FNB تصریح کرد: در نتیجه این تلاش‌ها، پیشنهادات آنها مورد توجه مشتریان خارج از جامعه اسلامی قرار گرفته است. محمد در پایان این گفتگو به اندازه و دامنه گسترش صنعت بانکداری اسلامی، همکاری با یک کمپانی ارائه‌دهنده خدمات مالی در آفریقای جنوبی به نام FirstRand Group، جوایز اعطا شده به بخش بانکداری اسلامی بانک FNB و تجربیات شخصی خود در صنعت بانکداری اسلامی اشاره کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.