ریزش دوباره دلار

ارزش دلار مقابل بسیاری از ارزها باز هم کاهش یافت.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از رویترز، با وجود اقدامات دولت ترامپ در به راه انداختن جنگ تجاری با چین، آمارهای جدید نشان می دهد که واردات آمریکا از این کشور افزایش محسوسی یافته است به گونه ای که در ۱۰ ماه نخست امسال ( بازه زمانی ژانویه تا اکتبر) واردات آمریکا از چین ۷.۸ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای بازه زمانی مشابه سال قبل بوده است. همچنین در ماه نوامبر میزان واردات آمریکا از چین با رشدی عجیب به ۵۱.۹۸ میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶.۱ درصد بیشتر شده است. این مساله به معنای افزایش بیش از پیش کسری حساب تجاری آمریکا خواهد بود. 

در یک دستاورد دارویی دیگر در مقابله با کرونا، شرکت دارویی مدرنا اعلام کرده است که به زودی تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا را برای توزیع واکسن ساخت این شرکت در ایالت های مختلف به دست خواهد آورد. پیش از این نیز مراحل مقدماتی استفاه از واکسن های ساخت شرکت فایزر نهایی شده بود. معامله گران امیدوارند کابوس کرونا که از فوریه ۲۰۲۰ جهان را به طور جدی تحت تاثیر قرار داده است تا چند ماه آینده به خط پایان خود برسد و حرکت به سمت عادی شدن شرایط شتاب بیشتری بگیرد.  

در طرف سیاست گذاری پولی انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا به رویه کنونی خود در حفظ نرخ بهره در یکی از پایین ترین سطوح یک دهه اخیر ادامه دهد. به عقیده برخی از کارشناسان مالی، در سال آینده میلادی نیز احتمالا شاهد تغییر محسوسی در اجرای سیاست انبساطی فدرال رزرو نخواهیم بود.  

تورم منفی و رکود اقتصادی در کنار بالا ماندن نرخ بیکاری، شرایط سختی را برای سیاست گذاران اروپایی در احیای رشد اقتصادی کشورهای خود رقم زده است و احتمالا دو سال طول خواهد کشید تا شرایط به حالت قبل از بحران کرونا باز گردد. بانک مرکزی فرانسه در برآورد جدیدی از وضعیت اقتصادی این کشور اعلام کرد که اقتصاد این کشور امسال تحت تاثیر شیوع کرونا، محدودیت های رفت و آمد و تعطیلی گسترده کسب و کارها حدود ۹ درصد کوچک خواهد شد که در صورت تحقق، بدترین عملکرد دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا طی یک دهه اخیر خواهد بود.

اقتصاد جهان کماکان تحت تاثیر کرونا قرار دارد و آن طور که کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارشی پیش بینی کرده است،  متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال جاری به منفی ۵.۶ درصد خواهد رسید که در صورت تحقق، بدترین عملکرد از زمان بحران مالی در سال ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می شود. این گزارش اگرچه هنوز گزارش ناامید کننده ای محسوب می شود اما نسبت به پیش بینی قبلی منفی ۹ درصدی، بهبود نسبی یافته است. پیش از این نیز سازمان ملل نسبت به فقیر شدن حدود هشت میلیون نفر در جهان بر اثر کرونا هشدار داده بود.  

نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات هنوز نتوانسته اند به توافقی با یکدیگر بر سر جزئیات لایحه حمایتی جدید برسند و نانسی پلوسی- رئیس کنگره گفته است احتمالا از سر گیری مذاکرات به پس از تعطیلات کریسمس موکول خواهد شد. بسته دوم حمایت از اقتصاد در برابر پیامدهای کرونا حدود ۹۰۰ میلیارد دلار اعتبار در بر خواهد داشت و قرار است جایگزین بسته حمایتی سه تریلیون دلاری قبلی شود. تمرکز بسته جدید روی حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و پرداخت یارانه نقدی مستقیم به افراد بیکار شده خواهد بود.  

برخلاف تلاش های بانک مرکزی آمریکا برای افزایش تورم آمریکا،  متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر بدون تغییر نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۱.۲ درصد رسید که این نرخ تورم ۰.۱ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در سه ماهه اخیر محسوب می شود. بانک مرکزی آمریکا رسیدن به تورم بالای دو درصد را هدف گذاری کرده است.

از طرف دیگر شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در آمریکا به ۸۵۳ هزار نفر رسیده که بالاترین رقم ثبت شده سه ماه اخیر بوده است. با بالا باقی ماندن آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در آمریکا، بسیاری از کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای کوچک با حداقل ظرفیت کار می کنند و استخدام نیروی جدید را متوقف کرده اند.  

توزیع نخستین محموله های واکسن کرونا در شماری از کشورها آغاز شده است اما در انگلیس که نخستین کشور آغازکننده واکسیناسیون عمومی بود، برخی از افراد از واکنش آلرژیک بدن خود به واکسن خبر داده اند که همین مساله نیز باعث شد تا وزارت بهداشت انگلیس از افراد حساس بخواهد تا مشخص شدن راستی آزمایی این ادعا از واکسن زدن پرهیز کنند. 

بن بست در مذاکرات برگزیت کماکان ادامه دارد و نشریه سان از احتمال پایان دادن به مذاکرات توسط دولت بوریس جانسون خبر داده است. در صورتی که طرفین به توافق مشخصی بر سر چارچوب روابط خود در اینده نرسند باید به قوانین سازمان تجارت جهانی مراجعه کنند. با وجود این مساله، رشد اقتصادی در اروپا به میزان قابل توجهی تقویت شده است و نظرسنجی صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی آلمان نشان می دهد خوش بینی فعالان اقتصادی این کشور در ماه دسامبر تحت تاثیر اخبار مثبت واکسن کرونا به اوج خود در طول هفت ماه اخیر رسیده است.  

تاکنون بیش از ۷۴ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۲۱۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۶۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۱۳ هزار و ۶۰۲ نفر، برزیل با ۱۸۳ هزار و ۷۳۵ نفر، هند با ۱۴۴ هزار و ۴۸۷ نفر، مکزیک با ۱۱۵ هزار و ۹۹ نفر و ایتالیا با ۶۶ هزار و ۵۳۷ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز دهم دسامبر با ثبت از ۱۲ هزار و ۹۱۸ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز یادهم نوامبر با ۱۱ هزار و ۱۰ قربانی بود، شکست.  

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با وضعیت فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا کرده است.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۳۰۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۸ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۲ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۶ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۰۳.۵۶۴  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۲۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۳۲ یوان چین اعلام شد.