حجم واردات و صادرات چین تحت تاثیر ضربه پاندمی به اقتصاد جهان کاهش یافت

براساس آمار، به دنبال آشکار شدن آثار تعطیلی گسترده اقتصاد ناشی از پاندمی و همچنین پس از یک جهش غافلگیرکننده متاثر از افزایش تقاضای جهانی برای کالاهای ضد-اپیدمی، صادرات و واردات چین در ماه مه ریزش کرد.

به گزارش راهبرد بانک، به نقل از ای‌اف‌پی، با توجه به تضعیف تقاضای مصرف کنندگان و رکود بازارهای کلیدی خارجی، واردات کشور چین شدیدترین افت سالانه خود را در بیش از چهار سال اخیر تجربه کرد؛ این در حالی است که این کشور با تسهیل مقررات قرنطینه سعی در بازگشایی و رونق مجدد کسب و کار داشته است.

صادرات چین نیز در ماه گذشته در مقایسه با مدتی مشابه در سال ۲۰۱۹ به اندازه ۳.۳ درصد کاهش پیدا کرد که البته نسبت به پیش بینی ۶.۵ درصدی اقتصاددانان بلومبرگ به مراتب بهتر است. اما بازگشت چین به قلمرو منفی پس از یک جهش ناگهانی ۳.۵ درصدی در آوریل رخ داده است؛ جهشی که بخشی از آن به دلیل صادرات اقلام پزشکی است.

داده های گمرکی چین از کاهشی بیشتر از انتظارات در حوزه واردات حکایت دارد که با افت ۱۶.۷ درصدی پایین ترین سطح خود را در چهار سال اخیر تجربه کرده است. به گفته «راجیو بیسواز» از اقتصاددان ارشد آسیا اقیانوسیه در شرکت «اچ‌آی‌اس مارکیت»، بخشی از کاهش ارزش واردات را می‌توان با ریزش قیمت کامودیتی‌ها در سرتاسر جهان توضیح داد؛ به اعتقاد وی صادرات احتمالا در ماه‌های ژوئن و جولای ضربه بیشتری خواهد خورد و در انتهای سال تحت حمایت اتمام قرنطینه سراسری در اروپا و آمریکا و همچنین آغاز فصل کریسمس، احیا خواهد شد.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی چین شینهوا، شهرهای این کشور در راستای رونق تقاضای محلی و داخلی، از بسته‌های محرکی رونمایی کرده‌اند به طوری که پکن هفته گذشته از اعطای کوپن‌هایی به ارزش ۱۲.۲ میلیارد یورآن (۱.۷ میلیارد دلار)به شهروندانش برای ترغیب مصرف خبر داد.

در این بین، مازاد تجاری چین با آمریکا در ماه مه نسبت به سال گذشته با افزایش ۳.۷ درصدی به ۲۷.۹ میلیارد دلار رسیده است. همچنین این رقم از مازاد تجاری ۲۲.۸ میلیارد دلاری ماه آوریل نیز بیشتر است.

تنش های پکن-واشنگتن در ماه های اخیر بار دیگر شدت گرفته است. با توجه به اینکه اقتصادهای هر دو کشور از پاندمی کرونا ضربه خورده است، اقتصاددانان توانایی آنها را برای برآورده ساختن تعهدات ابتدایی توافق تجاری امضای شده در ماه ژانویه، زیر سوال برده اند.

 

منبع : ایبنا