تراز تجاری آمریکا پس از ۶ سال افت کرد

تراز تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۹ برای نخستین بار پس از ۶ سال افت کرد که بخش اعظم آن به واسطه تعرفه‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بر کالاهای چینی اعمال کرده و به کاهش واردات از اژدهای زرد منجر شده است.

به گزارش راهبرد بانک، کسری تراز تجاری آمریکا از ۶۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ با ۱.۷ درصد کاهش در سال ۲۰۱۹ به ۶۱۷ میلیارد دلار رسید تا بالاترین شکاف تجاری را در ۱۰ سال اخیر برای واشنگتن رقم بزند. اوایل سال ۲۰۱۹ عمده فروشان آمریکایی پیش از آغاز اعمال تعرفه های شدیدتر توسط واشنگتن بر کالاهای چینی، به سمت واردات کالا از کشور آسیایی هجوم بردند و در پاییز همین سال و پس از افزایش تعرفه‌ها توسط دولت ترامپ، عقب نشینی کردند.

قرارداد تجاری موقتی که مابین آمریکا و چین منعقد و باعث کاهش تعرفه برخی کالاها (با هدف کاهش تنش های تجاری انجام شد)، می‌توانست به احیای واردات کالاهای چینی در سال ۲۰۲۰ منجر شود اما بنا به گفته تحلیلگران شیوع ویروس کرونا مولفه دیگری است که در صورت شیوع گسترده‌تر، می‌تواند تجارت جهانی را به شدت مختل کند.

براساس اعلام دولت آمریکا، با وجود اینکه تراز تجاری در دسامبر ۲۰۱۹ برای نخستین بار در چهار ماهه قبل از آن با رشد مواجه شد و با جهشی ۱۲ درصدی به ۴۸.۹ میلیارد دلار افزایش یافت اما رقم سالانه آن با کاهش مواجه بود. 

چه اتفاقی رخ داد

صادرات در دسامبر ۲۰۱۹ با رشد ۰.۸ درصدی به ۲۱۰ میلیارد دلار رسید. حمل و نقل هواپیماهای مسافربری آمریکا و همچنین صادرات نفت خام این کشور بیشتر شد. 

در سال ۲۰۱۹، تولید نفت آمریکا ۱۳.۷ میلیارد دلار کاهش یافت و بدین ترتیب در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفت. اما ایالات متحده به لطف انقلاب شیل (استفاده از فناوری موسوم به فراکینگ برای حفر چاه های نفتی) بار دیگر به بزرگ‌ترین تولید کننده نفت و گاز طبیعی جهان بدل شد. با این وجود، صادرات اتومبیل کاهش پیدا کرد.

در ماه دسامبر واردات که در راس آنها محموله‌های نفت خام، تراشه‌های رایانه ای، گوشی های تلفن همراه و فلزات گرانبها برای مصارف صنعتی قرار داشت، با سرعت بیشتری (۲.۷ درصد) افزایش یافت و به ۲۵۸.۵ میلیارد دلار رسید. آمریکا همچنان مقادیر زیادی نفت خام را وارد، پالایش و به سایر نقاط جهان صادر می‌کند.

در سوی دیگر، واردات کالا از چین در طول یک سال کامل به طور تقریبی ۱۸ درصد کاهش یافته و از رقم رکوردشکن خود در سال ۲۰۱۸ (۴۱۹.۵ میلیارد دلار) به ۳۴۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ تنزل پیدا کرده است.

با این حال، واشنگتن با روی آوردن به واردات از سایر کشورها، مانع از آن شد تا کسری وارداتش در سال گذشته تا اندازه قابل‌توجهی تنزل پیدا کند. شرکت‌ها برای تامین کالاهایی که خریداری آنها از چین بسیار گران تمام می‌شد، تنها به منابع خارجی همچون ویتنام، مکزیک و کشورهای آمریکای جنوبی روی آوردند. علاوه بر این، واردات از اروپا نیز افزایش یافته است.

در نتیجه این اتفاق، آمریکا در سال ۲۰۱۹ با شرکای تجاری مذکور خود، تراز تجاری بی سابقه‌ای را ثبت کرد. 

به زبان ساده آمریکا دیگر بسیاری از کالاهایی را که به شدت در وارد کردن آن فعالیت دارد، تولید نمی‌کند؛ کالاهایی همچون پوشاک، تلفن همراه، کالاهای الکترونیکی مصرفی و برخی کالاهای صعنی خاص.

با این حال اگرچه تراز تجاری از تولید ناخالص داخلی کسر می‌شود، اقتصاد ایالات متحده همچنان با روندی یکنواخت رو به رشد بوده و از بسیاری از کشورهای ثروتمند جهان بهتر عمل می‌کند. این موضوع به آمریکا اجازه می‌دهد تا برای واردات کالا بیشتر هزینه کرده و به شکلی عجیب و شاد تا اندازه ای طنزآمیز موجب تعدیل کسری تراز تجاری این کشور شود.

واکنش بازار: شاخص داوجونز و S&P آماده بودند تا بازار را در روز گذشته (چهارشنبه) با ارتفاع بالا آغاز کند. بازار بورس آمریکا روز سه شنبه روند افزایشی داشت و در نتیجه آن بخش اعظمی از خسارت به بار آمده پس از شیوع کرونا جبران شد.

 

منبع : ایبنا